professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #150 Gepost op: 21 december 2003, 16:15:06
Dat is hier dus hetzelfde laken een pak, en blijkbaar vindt iedereen dat wel best maar het blijft natuurlijk jammer dat een vrijwilligerspotentieel wat toch steeds minder EHBO mag doen niet wordt gebruikt (RK doet tenslotte in BiZa verband alleen nog opvang en verzorging en RISK).
Het zou mijns inziens goed zijn als mensen die onder rampenomstandigheden met elkaar te maken hebben ook tijdens de gewone dagelijkse gang van zaken van elkaars (on)mogelijkheden op de hoogte zijn.

Kees

Maar leden van het RK kunnen ook gewoon op eigen houtje lid worden bij een reddingsbrigade en zodoende ehbo doen en de organisatie van een rb leren kennen.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #151 Gepost op: 21 december 2003, 16:55:55
Dave,

jammer dat je frequent de verwijtende vinger richting RedNed wijst. Gedeeltelijk (eigenlijk helemaal) geef ik je gelijk, de houding van RedNed met daarbij de Commisies Bewakende Reddindsbrigades, werkgroep OOV etc. etc zit nu eenmaal niet echt innovatieve individuen welke creatief te werk kunnen gaan en ideeën kunnen produceren. (De regio ZMK was de eerste regio waar de reddingsbrigade voertuigen als "medische assistentie voertuigen" reden en binnen dat wettelijk kader gebruik konden maken van de gewraakte optische en geluidssignalen en dat nu nog doen! De ideeën van de kledinglijn zijn, zoals we weten, niet afkomstig van RedNed.

Maar we hebben dat logge lichaam wel nodig om uniform en disciplinair gezien te worden. BZK gaat echt niet met 180 reddingsbrigades praten om de problemen met de landelijke rampenbestrijding op te lossen. En wat het takenpakket betreft, zijn er heel veel reddingsbrigades welke wel EHBO en kinderopvang doen.
Elke hulpverlening start met communicatie.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #152 Gepost op: 21 december 2003, 18:17:24
had dacht ik ook in deze thread iets gelezen over taakstelling reddingsbrigade en assistentie aan vaartuigen. Dat is nu net iets wat ik daar niet onder vind vallen.
Meer eigenlijk een ANWB te water waar overigens ook t.a.v. de KNRM het nodige commentaar op is.
Er zullen vast mensen zijn die het helemaal niet met me eens zijn  ;D

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #153 Gepost op: 21 december 2003, 21:18:30
had dacht ik ook in deze thread iets gelezen over taakstelling reddingsbrigade en assistentie aan vaartuigen. Dat is nu net iets wat ik daar niet onder vind vallen.
Meer eigenlijk een ANWB te water waar overigens ook t.a.v. de KNRM het nodige commentaar op is.
Er zullen vast mensen zijn die het helemaal niet met me eens zijn  ;D

Kees

Nee, dat klopt. De ANWB helpt mensen met pech, die niet direkt in gevaar zijn. Wat de reddingsbrigades doen, ze helpen mensen (ook met pech) die wel in gevaar zijn. Doordat ze op het water zijn kunnen ze niet uit stappen en verder gaan lopen. Als dat wel kan, laten we ze liggen (in een haven bv). Maar iedere watersporter is in potentieel gevaar als zich een niet normale situatie voordoet, zoals een gebroken mast of vast lopen. Ook al zijn ze niet direkt in gevaar, menig  watersporter is in moeilijkheden gekomen door zijn zelfredzaamheid. Overboord spingen in je onderbroek is er een van.
Natuurlijk kunnen we een met z'n boot vastgelopen schipper trachten over te halen zijn schip te verlaten en bij ons aan boord te stappen, maar ik zie dat niet gebeuren. Dus redden wij de opvarenden door de boot los te trekken met de "survivors" er nog op.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #154 Gepost op: 22 december 2003, 19:52:14
Het probeel wat je dan gaat krijgen is dat er andere boten nodig zijn en komen er dus twee boten te liggen waar het ook met 1 boot kan. Dus dat is nog niet zo makkelijk. Verder daalt het aantal uitrukken voor de meeste station dan zo veel dat de bestaanrecht in het geding gaat komen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #155 Gepost op: 23 december 2003, 12:11:29
De meeste randmeerbrigades zitten boven de 100 uitrukken per jaar! Het worden er elk jaar weer meer...
Dus dat zal wel meevallen, hoor.
Wel ben ik met je eens dat de reddingsbrigades hier veels te snel opschalen, om het maar eens met brandweer termen uit te drukken  ;)

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #156 Gepost op: 23 december 2003, 23:56:10
Wat mij bijzonder verbaast is het aantal uitrukken welke er plaats vinden op de randmeren. Waarom zijn er zo veel meer uitrukken op de randmeren dan op andere locaties in nederland. Voor mijn gevoel heeft dit te maken met de patroeiies welke uitgevoerd worden. Hierbij wordt er wel veel hulp verleent aan incidenten welke anders door andere watersporters worden opgelost. Kan mezelr moeilijk voorstellen dat er meer gebeurt als op andere plaatsen in nederland.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #157 Gepost op: 24 december 2003, 00:47:12
Ik zal je een keer een fotootje sturen van een zondag middag met mooi zeilweer. Zeker zo'n 1500 bootjes op Gooi- eem er IJmeer.  Veel ondieptes, een dijk waar je op verwaait, aanvaringen, ontploffingen, brandwonden bij bbq-en, vallen op partyschip, huurboot zonder verlichting om 23.00 uur 's avonds nog niet terug want de wind is "ineens" weg, kindjes in rubberbootjes die weg waaien van 't strand, moeder zwemt erachter aan omgeslagen zeilbootjes die dachten dat het Gooimeer net als de Loosdrechtseplassen was, Nee, zat te doen hier. Echt, de kleine dingen als een verwaaide surfer tellen we niet eens mee. Panorama ging een dagje met ons mee: zeven akties die dag, ze waren er helemaal door heen  ;D.

De meeste akties zijn voor de Huizer Reddingsbrigade. Blaricum en Hoge komen daar achteraan. Almere en Naarden hebben wat minder akties. Naarden omdat ze alleen op uitrukken varen en Almere omdat ze bij een uitruk niet snel op het water kunnen zijn.

Maar zo'n 50 akties per brigade gemiddeld daar zit je gauw op, dus met 5 reddingsklubjes....

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #158 Gepost op: 24 december 2003, 01:42:10
Dave,

jammer dat je frequent de verwijtende vinger richting RedNed wijst. Gedeeltelijk (eigenlijk helemaal) geef ik je gelijk, de houding van RedNed met daarbij de Commisies Bewakende Reddindsbrigades, werkgroep OOV etc. etc zit nu eenmaal niet echt innovatieve individuen welke creatief te werk kunnen gaan en ideeën kunnen produceren. (De regio ZMK was de eerste regio waar de reddingsbrigade voertuigen als "medische assistentie voertuigen" reden en binnen dat wettelijk kader gebruik konden maken van de gewraakte optische en geluidssignalen en dat nu nog doen! De ideeën van de kledinglijn zijn, zoals we weten, niet afkomstig van RedNed.

Maar we hebben dat logge lichaam wel nodig om uniform en disciplinair gezien te worden. BZK gaat echt niet met 180 reddingsbrigades praten om de problemen met de landelijke rampenbestrijding op te lossen. En wat het takenpakket betreft, zijn er heel veel reddingsbrigades welke wel EHBO en kinderopvang doen.

Ik kan er niets aan doen, maar RedNed in de huidige form, kunnen ze wat mij betreft opdoeken! Je hebt er echt niets aan. Natuurlijk moet je een overkoepelend orgaan hebben. Ik zou dan ook voorstellen om IEDEREEN op het NTC te ontslaan en er goede prakijkmensen voor in de plaats aan te menen...

Je moet dan mischien wel helemaal opnieuw beginnen, maar dan kan je wel alles zo regelen, zoals het moet.

Het eerste is de erkenning door Biza als professionele hulpverlenings organisatie, met alle voor- en nadelen.
Daarna alle reddingsbrigades geheel uniform maken. Matriaal, kleding, opleiding etc. etc.

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #159 Gepost op: 24 december 2003, 02:27:03
hmmm, misschien denk ik er anders over omdat ik aan de kust zit, maar ruim water de KNRM, politie en overige dienstvaartuigen.
Kuststrook (overgang nat naar droog) voor de reddingsbrigade.

Kees