professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46523 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #200 Gepost op: 27 december 2003, 13:22:33
Ieder respectabel lid van een reddingsbrigade zou kunnen zien, dat de reddingsbrigades in Nederland niet op de juiste wijze wordt geleid en er sprake is van achteruitgang.

Mij zal je nooit berichtjes zien schrijven over brigades, die ik niet van binnen en buiten ken.

Natuurlijk zijn er diverse reddingsbrigades die zeer professioneel werken. Maar dit hebben ze zelf geregeld en kunnen weinig terugvallen op de kennis van RedNed.

Ik vind dit beschamend! RedNed zou als overkoepelend orgaan ervoor moeten zorgen, dat alle reddingseenheden van Nederland trots moeten zijn om een onderdeel van van RedNed te zijn! Helaas is dit in de praktijk niet het geval.

Mijns inziens komt dit door dat RedNed geen ondersteuning bied. RedNed houd vast aan Autonome brigades, terwijl ze wel het niveau van de eenheden willen stellen.

Voorbeeld:

Elke gemeente bepaald zelf de hoogte van de subsidie. Volgens mij hoort RedNed de hoogte van de subsidie bij de gemeente te vragen. Immers, wanneer je alleen zwemt hoef je minder te krijgen, dan wanneer je zwemt, bewaakt en een post moet onderhouden. Er hangt dus gewoon een prijskaartje aan. Ik vind dat elke gemeente het zelfde aan subsidie moet verstrekken, per onderdeel. Heb je 1 post krijg je 'X'. Heb je 2 posten? Krijg je 2x 'X'. Per boot zou het ook zo kunnen gaan... Wil een gemeente niet betalen of zelf geen reddingsbrigade hebben terwijl andere brigades uit noodzaak op hun grondgebied werken (zoals Muiden)? Aan de schandpaal daarmee.

He is dus aan RedNed dat het niet loopt zoals je het zou willen...

Ik heb dit al jaren geleden in de ALV gegooit en mij openlijk uitgesproken tegen RedNed. Ik ben nou eenmaal een perfectionist, en wil het gene dat ik doe goed kunnen doen.

Mijn affectie tegen RedNed komt dus niet zomaar uit de lucht vallen, of door Hogé, maar is zeer goed te onderbouwen.

Bij Hogé hebben wij geen subsidie, kennen wij geen gemeentelijke beperkingen aan bv. het vaargebied. Wij willen 'gewoon' onze hobby uitvoeren. Het liefst zo professioneel als het maar kan, maar ook wij kennen (ja,ja) onze grenzen. Wij moeten alles uit eigen zak betalen en moeten dus zeer goed over de uitgaven nadenken.

Dave


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #201 Gepost op: 27 december 2003, 13:45:18
Over proffesioneel gesproken, de professionele aanpak van de KNRM moet een voorbeeld zijn voor alle anderen.
Zij hebben een duidelijke opdrachtgever en een organisatie die aansturend werkt.

Ik zie bij de varende reddingsbrigades allemaal verschillende opdrachtgevers, en verschillende manieren van werken.

Bij sommige is de gemeente de opdrachtgever, bij sommige is zelfs de provincie opdrachtgever. Rijkswaterstaat doet sommige trajecten ook een rondje mee. Er zijn particulieren opdrachtgevers.. En er zijn verenigingen die zomaar wat doen..  
En alles wat er tussen inzit komt ook voor.

Een werkt met een verenigingsstructuur de andere met een stichting en een vereniging. Er zijn "commercielen en particulieren".

Verder word de ene vereniging gezien als "scouting-club" en de andere als een verlengstuk van de brandweer..

Nu zie ik ook een aantal nieuwe opdrachtgevers ontstaan op landelijk niveau of regionaal niveau.
De nieuwe Veiligheidsregios, Rijkswaterstaat, Het Interprovenciaal Overleg (IPO).
En ik zie van uit REDNED of van de verschillende brigades geen bewegingen onstaan om daar bij aan te sluiten. Of ligt dat nu aan mij en zie ik dingen die er niet zijn?

Misschien moeten we naar een eenduidig opdrachtgevers schap voor de operationele taken. Strandbewaking, Patrouille varen, redding etc..
Voor de opleidingstaken en evenement begeleiding is min of meer een gewone commerciele taak. met elk hun eigen opdrachtgevers..


Dave

  • Gast
Reactie #202 Gepost op: 27 december 2003, 14:04:47
.... Of ligt dat nu aan mij en zie ik dingen die er niet zijn?...


Valt wel mee, hoor  ;D ;D ;D

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #203 Gepost op: 27 december 2003, 14:18:48
Valt wel mee, hoor  ;D ;D ;D

Dave

En je ziet ook geen dingen niet die er wel zijn. Ze zijn er echt niet, hoe goed je ook kijkt. :(

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #204 Gepost op: 28 december 2003, 12:44:26
Het is niet zo dat iedere post gelijk moet zijn wat kosten betreft ik kan me voorstellen dat vde drukkere stranden in zandvoort en bloemendaal andere eisen aan een post stellen als de brigades op rustigere stranden. Het aantal mensen wat er op het strand rond lopen is wel afhankelijk van het risico dat er iemand verdrinkt en dus van de maatregelen welke er getroffen moeten worden om dit te voorkomen.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #205 Gepost op: 28 december 2003, 15:47:46
Dus laat je aan je opdrachtgever een uitgebreide risico-analyse zien, met de risicoreductie maatregelen die je voorstelt, met de preventie en preperatie en repressie maatregelen je voorsteld.

Daarop kan de opdrachtgever budgeteren en laat je zien dat je meer toegevoegde waarde hebt voor de beleidsmakers.
Veel beleidsmakers zien strandwachten van reddingsbrigades als goedwillende amateurs die leuk bezig zijn dan als vrijwillige proffesionals die als een risicoreductie maatregel hun budgetten strak managen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #206 Gepost op: 28 december 2003, 21:07:37
Ik denk dat de gemeentelijke beleidsmedewerkers nauwlijks voor ogen welke risicovermindering het heeft om badmeesters op het te strand te hebben zitten. Maar om te zien welke risico daling er is door het aanstellen van badmeesters is moeilijk. Bij de betreffende beleidsmakers is er onvoldoende kennis over de werksaamheden van de brigades.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #207 Gepost op: 28 december 2003, 22:20:25
Misschien kan je ze daar dan mee helpen..

Vaak voelen zich ook anderen zich verantwoordelijk voor het gebied. ? Misschien moet je daar eens een bijeenkomst mee organiseren.

Probeer de beleidsmakers op sleeptouw te nemen. Dit is niet zo moeilijk als je vaak denkt. Je moet alleen af en toe even in hun situatie verplaatsen..

Dat noem ik nu profesioneel..

Voorbeeld, Ik verbaas me over hoe reddingsbrigade in Andijk. om de 5 jaar een nieuwere en grotere boot zich kan permiteren met flink wat nieuwe apparatuur..
Zij klagen helemaal niet over geld gebrek.. etc..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #208 Gepost op: 28 december 2003, 22:23:54
Ademap,
Welkom in de wereld van de reddinsgbrigades.
De ene gemeente doet het zo en de andere doet het zo.
Denk maar niet dat de beslissingsbevoegde ambtenaar op sleeptouw te nemen is, nee het moet gewoon vanuit Den Haag wettelijk worden vastgelegd.
Ik weet van een gemeente die zei, C2000, geen probleem vervang al jullie portofoons en mobilofoons maar en wat zegt onze gemeente, dit hebben jullie helemaal niet nodig, want jullie hebben al een inbraakinstallatie??????


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #209 Gepost op: 28 december 2003, 22:30:24
Het lijkt mij dan ook een goed idee dat de brigade welke voor de bewaking zorg zal dragen zelf een risico inventarisatie maakt.
Tevens een operationeel plan (voor normale omstandigheden) en een noodactieplan (bij incidenten).
Loop dit alles minstens jaarlijks door met strand- c.q. postcommandanten op werkbaarheid en juistheid.
Het geeft je ook zelf een betere inzage in je werkgebied.

Kees