professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46624 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #250 Gepost op: 30 december 2003, 18:36:40
De ontwikkelingen die zich nu voordoen op regionaal gebied is m.i. de eerste stap. In Kennermerland en de regio NHN. RedNed heeft hier ook zeer positief op gereageerd.
Ook mijn verzoek om op zeer kort termijn een presentatie tegeven voor de regionale ovd ers hier is door RedNed perfect verzorgt en ik heb veel complimenten gekregen van de brandweer dus het begint wat te worden ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #251 Gepost op: 30 december 2003, 18:49:10
Ik sluit mij aan bij Peter en Cees.

Je kan pas de waardering ergens voor krijgen, wanneer je kan laten zien wat je waard bent en waarom het zo belangrijk is dat je dat doet.
Vervolgens moet je kunnen aantonen met welke middelen je het werk het beste kan uitvoeren.

Wanneer je dit allemaal op een landelijk niveau, goed kan laten zien, krijg je vanzelf dingen voor elkaar...

Het is dus niet alleen de lokale reddingsbrigade, maar zeker ook RedNed die alles op één lijn moet zien te krijgen. Daarna kun je pas naar buiten toe treden om het landelijk voor elkaar te krijgen!

Dave

De gemeentes hebben allerminst belang bij éénheid bij de reddingsbrigade, liever verdeel en heers dat is goedkoper.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #252 Gepost op: 30 december 2003, 20:29:59
Dat hoeft niet altijd goedkoper te zijn, nu heeft de een meer dan de ander, er dus ook gemeenten welke meer dan nodig uitgeven.
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #253 Gepost op: 1 januari 2004, 02:08:53
Het zijn de brigades die het zelf moeten doen op afstand krijg je dit nooit voor elkaar, die visie van de brigades moet goed zijn en hier zijn beleid op aanpassen, als een brigade niet wil veranderen dan gebeurt het niet wat de bond ook wil. De enige die een brigade kan laten veranderen is een gemeente omdat zij een andere beslissing nemen.

9910001

Dit is nou precies het probleem. Jij houd maar vast aan die belachelijke autonomie! Hoe kun je nou landelijke erkenning vereissen, en tegelijkertijd alle reddingsbrigades autonoom laten zijn? Dit kan niet.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #254 Gepost op: 1 januari 2004, 17:58:07
Alle brandweer korpsen zijn toch ook autonoom je kan moeilijk zeggen dat deze niet landelijk worden herkend. Dus dit gaat niet helemaal op. Dus zo belachelijk is het idee niet. Er zal inderdaad meer samenwerking moeten komen tussen de brigades, regionaal werkt denk ik beter dan landelijk omdat dit erg onoverzichterlijk wordt.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #255 Gepost op: 1 januari 2004, 18:12:06
Alle brandweer korpsen zijn toch ook autonoom je kan moeilijk zeggen dat deze niet landelijk worden herkend. Dus dit gaat niet helemaal op. Dus zo belachelijk is het idee niet. Er zal inderdaad meer samenwerking moeten komen tussen de brigades, regionaal werkt denk ik beter dan landelijk omdat dit erg onoverzichterlijk wordt.

9910001

Precies, de brandweer is verplicht gesteld, dus iedere gemeente heeft een brandweer die voldoet aan door het rijk gestelde eisen.  De gemeentes mogen het alleen betalen. Omdat het vanuit het rijk aan gestuurd wordt is er "brandweer Nederland", die allerlei dingen regelt op landelijk niveau voor de korpsen, zoals striping ism BiZa. Dat is precies wat ik wil voor REDNED.  Minimum kwaliteits eisen aan een (bewakende) reddingsbrgade, landelijk gesteld, en ook eisen aan de gemeenten aan het water tot het onderhouden van een RB en de verplichting er geld voor vrij te maken. Waarbij alle gemeentes verplicht zijn bij te dragen in een pot waar de reddingsbrigades uit betaald worden.

Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #256 Gepost op: 1 januari 2004, 19:00:22
henk, jij heb wel een iets te geromantiseerd beeld van de brandweer in nederland.
Dat is af en toe net zo los als de rb's van redned.
Het rijk betaalt via VNG de gemeentes voor de brandweerzorg, maar de gemeente bepaalt wel wat er binnen de eigen brandweer gebeurd. ondanks vele wetten en regels wil dat nog niet zeggen dat elk brandweer korps hieraan voldoet. Daar moet nog een flinke inhaalslag gemaakt worden.

Het is echter wel een richting waar de reddingsbrigade ook heen moet, en dan bedoel ik dat ze zich beter op de regio kunnen richten dan op een sterk landelijk bestuursorgaan.
Dat bestaat binnen BRWNED ook niet.
Er is wel een ondersteunend instituut zoals het NIBRA en NVBR. Redned zou zich dan meer op die taak moeten focussen.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #257 Gepost op: 2 januari 2004, 10:31:22
Precies wat ik ook al steeds zeg, landelijk moeten er wettelijke richtlijnen komen. Voor binnenwater en kustgebied. RedNed zou dan een ondersteuning kunnen geven. Naast de gemeente mag ook het rijk wel bijdrage vindt ik.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #258 Gepost op: 2 januari 2004, 13:19:40
In hoeverre buiten de rampenomstandigheden is een reddingsbrigade noodzakelijk?
Is dit nu niet juist aan een gemeenteraad (gekozen door de inwoners van diezelfde gemeente) om hier het beleid te bepalen?
Mijn visie in deze, de macht aan het volk dus beslissingsniveau zo laag mogelijk.

Kees


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #259 Gepost op: 2 januari 2004, 15:53:14
Aangezien de meeste rb's, zowel op het strand als de binnenmeren, genoeg werk hebben zonder een ramp lijkt me een hun taak wel noodzakelijk.

met je visie de macht aan het volk, klinkt leuk, maar kan ik weinig mee. De meeste gemeenten zijn er echt wel van overtuigt dat het werk van de rb nodig is. (vandaar de subsidies) Echter is er nog geen echte norm waaraan dit moet voldoen en wordt in elke gemeente naar beste kennis en kunnen dit gedaan.

Vandaar dat er nu veel kansen liggen voor de rb om hiervoor beleid te schrijven. Je wordt namelijk een stuk serieuzer genomen door de gemeente als je je taak goed kan onderbouwen en een duidelijke visie hebt hoe je je doelstellingen gaat nakomen.

Dit onderwerp is heel makkelijk gezegd dat dit gedaan moet worden. Beleid klinkt al gauw als gelul in de ruimte, maar het is onontbeerlijk voor een organisatie die serieus en proffessioneel wil overkomen.
Om een beleidstsuk te schrijven die zowel draagvlak heeft binnen je brigade, maar presenteerbaar is aan de gemeente is een hele opgave.