professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46560 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #260 Gepost op: 2 januari 2004, 16:31:20
Aangezien de meeste rb's, zowel op het strand als de binnenmeren, genoeg werk hebben zonder een ramp lijkt me een hun taak wel noodzakelijk.

met je visie de macht aan het volk, klinkt leuk, maar kan ik weinig mee. De meeste gemeenten zijn er echt wel van overtuigt dat het werk van de rb nodig is. (vandaar de subsidies) Echter is er nog geen echte norm waaraan dit moet voldoen en wordt in elke gemeente naar beste kennis en kunnen dit gedaan.

Vandaar dat er nu veel kansen liggen voor de rb om hiervoor beleid te schrijven. Je wordt namelijk een stuk serieuzer genomen door de gemeente als je je taak goed kan onderbouwen en een duidelijke visie hebt hoe je je doelstellingen gaat nakomen.

Dit onderwerp is heel makkelijk gezegd dat dit gedaan moet worden. Beleid klinkt al gauw als gelul in de ruimte, maar het is onontbeerlijk voor een organisatie die serieus en proffessioneel wil overkomen.
Om een beleidstsuk te schrijven die zowel draagvlak heeft binnen je brigade, maar presenteerbaar is aan de gemeente is een hele opgave.

Als de macht aan het volk is, ziet het er slecht uit voor de reddingsbrigade. Het is dat sommige bestuurders nog verantwoordelijkheid nemen, anders kwamen de centjes niet los. Mensen zien pas de noodzaak van reddingsdiensten in als ze in moeilijkheden zijn.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #261 Gepost op: 2 januari 2004, 18:21:59
Ik blijf mij verbazen!
Er zijn landelijke normen en wettelijke bepalingen voor politie, brandweer en ambulance. Maar niet voor reddingsbrigade`s. Wat is het verschil?
Voorbeeld, er is iemand onwel op het strand, ambulance e reddingsbrigade worden gealarmeerd. Ambulance met toeters en bellen erheen en staan er binnen de wettelijk gestelde 15 minuten. Reddingsbrigade rijdt netjes 50, staat te wachten voor het rode stoplicht en komt na 25 min eens aankachelen.
10 minuten heeft ook het ambulance personeel weinig kunnen doen waneer het s.o. verder het strand op ligt.
Voorbeeld, een groot evenement trekt jaarlijks 50.000 bezoekers. Moeten om vergunning te krijgen 8 ehbo`ers hebben lopen. Op een druk strand, 75.000 bezoekers, niks geregeld.
Kortom op plaatselijk nivo dingen regelen is leuk en werkt soms handig. Nee er moet landelijke afspraken en wettelijke normen komen waaraan een kust gemeente zich moet houden inzake bewaking en beveiliging. Hiervoor moet geld vrijkomen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #262 Gepost op: 2 januari 2004, 18:45:05
Ik blijf mij verbazen!
Er zijn landelijke normen en wettelijke bepalingen voor politie, brandweer en ambulance. Maar niet voor reddingsbrigade`s. Wat is het verschil?
Voorbeeld, er is iemand onwel op het strand, ambulance e reddingsbrigade worden gealarmeerd. Ambulance met toeters en bellen erheen en staan er binnen de wettelijk gestelde 15 minuten. Reddingsbrigade rijdt netjes 50, staat te wachten voor het rode stoplicht en komt na 25 min eens aankachelen.
10 minuten heeft ook het ambulance personeel weinig kunnen doen waneer het s.o. verder het strand op ligt.
Voorbeeld, een groot evenement trekt jaarlijks 50.000 bezoekers. Moeten om vergunning te krijgen 8 ehbo`ers hebben lopen. Op een druk strand, 75.000 bezoekers, niks geregeld.
Kortom op plaatselijk nivo dingen regelen is leuk en werkt soms handig. Nee er moet landelijke afspraken en wettelijke normen komen waaraan een kust gemeente zich moet houden inzake bewaking en beveiliging. Hiervoor moet geld vrijkomen.

E E N S !!!


Dave

  • Gast
Reactie #263 Gepost op: 2 januari 2004, 18:59:01
Ik blijf mij verbazen!
Er zijn landelijke normen en wettelijke bepalingen voor politie, brandweer en ambulance. Maar niet voor reddingsbrigade`s. Wat is het verschil?
Voorbeeld, er is iemand onwel op het strand, ambulance e reddingsbrigade worden gealarmeerd. Ambulance met toeters en bellen erheen en staan er binnen de wettelijk gestelde 15 minuten. Reddingsbrigade rijdt netjes 50, staat te wachten voor het rode stoplicht en komt na 25 min eens aankachelen.
10 minuten heeft ook het ambulance personeel weinig kunnen doen waneer het s.o. verder het strand op ligt.
Voorbeeld, een groot evenement trekt jaarlijks 50.000 bezoekers. Moeten om vergunning te krijgen 8 ehbo`ers hebben lopen. Op een druk strand, 75.000 bezoekers, niks geregeld.
Kortom op plaatselijk nivo dingen regelen is leuk en werkt soms handig. Nee er moet landelijke afspraken en wettelijke normen komen waaraan een kust gemeente zich moet houden inzake bewaking en beveiliging. Hiervoor moet geld vrijkomen.

Helemaal mee eens. Maar je kan alleen dit soort dingen pas voor elkaar krijgen als je erkent bent. Ik vind dan ook dat dat prioriteit moet krijgen.

Dave


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #264 Gepost op: 2 januari 2004, 19:19:19
Mensen verwachten van de overheid dat ze beschermd worden, dat lees ik ook terug in de laatste berichten.
Maar die overheid trekt zich steeds meer terug, n.a.v. zijn kosten/baten analyse. RedNed zal het nodige moeten missen in de toekomst.
 
Ook ik calculeer mijn risico, en trek niet graag de portemonnaie voor diensten die ik niet hoef.
Ik wil als inwoner van een kustgemeente niet extra betalen voor die toerist die zich niet informeert.
Moet je straks toegangsgeld gaan vragen voor het strand of iedere brigadist een collectebus?

Kees


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #265 Gepost op: 2 januari 2004, 19:47:07
Mensen verwachten van de overheid dat ze beschermd worden, dat lees ik ook terug in de laatste berichten.
Maar die overheid trekt zich steeds meer terug, n.a.v. zijn kosten/baten analyse. RedNed zal het nodige moeten missen in de toekomst.
 
Ook ik calculeer mijn risico, en trek niet graag de portemonnaie voor diensten die ik niet hoef.
Ik wil als inwoner van een kustgemeente niet extra betalen voor die toerist die zich niet informeert.
Moet je straks toegangsgeld gaan vragen voor het strand of iedere brigadist een collectebus?

Kees

Kees,
De toerist betaald voor zijn veiligheid op het strand door de soms buitensporige toeristenbelasting waar een gemeente bijzonder goed aan verdient.
Ik vindt dat ook de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moet nemen.
Vergeet niet dat ook veel drenkelingen mensen zijn vanuit de eigen gemeente.
Wij worden ook gealarmeerd voor mensen die het niet meer zien zitten en er een einde aan willen maken.
en zo kan ik nog even doorgaan.
Nu met die gifvaten, wie wordt als een van de eerste geroepen als die dingen aanspoelen: de reddingsbrigade.
Tot slot vind ik dat het een taak is van de regionale brandweercommandant om erkening te bewerkstelligen. En te zorgen voor wettelijke normen en bepalingen. Uiteindelijk doen wij voor hem het werk hij is gedelageert verantwoordelijke.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #266 Gepost op: 2 januari 2004, 20:00:33
Kees,
De toerist betaald voor zijn veiligheid op het strand door de soms buitensporige toeristenbelasting waar een gemeente bijzonder goed aan verdient.
Ik vindt dat ook de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moet nemen.
Vergeet niet dat ook veel drenkelingen mensen zijn vanuit de eigen gemeente.
Wij worden ook gealarmeerd voor mensen die het niet meer zien zitten en er een einde aan willen maken.
en zo kan ik nog even doorgaan.
Nu met die gifvaten, wie wordt als een van de eerste geroepen als die dingen aanspoelen: de reddingsbrigade.
Tot slot vind ik dat het een taak is van de regionale brandweercommandant om erkening te bewerkstelligen. En te zorgen voor wettelijke normen en bepalingen. Uiteindelijk doen wij voor hem het werk hij is gedelageert verantwoordelijke.


Als de brandweercommandant in de gaten krijgt dat er geld te verdelen valt zou hij het zichzelf toe-bedelen.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #267 Gepost op: 2 januari 2004, 20:20:53
Nee Henk,
Er is dusdanige speciale know how voor het werk nodig en in verhouding weinig oproepen dat de bestaande brandweer deze taak zeker niet wil overnemen al is er geld mee te verdienen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #268 Gepost op: 2 januari 2004, 20:27:18
Dit is dus niet bedoeld als aanval maar weerspiegelt slechts mijn persoonlijke mening.
Gifvaten zijn een verantwoordelijkheid voor Kustwacht, Waterstaat, Gemeente en Brandweer.
Simpelweg, durf ook NEE te verkopen.
Ten aanzien van de strandbewaking, zou het mogelijk een goede zaak zou zijn om actiever naar andere wegen voor financiering te zoeken (toeristenindustrie) inplaats van eenvoudigweg de jaarlijkse subsidie te incasseren.
Mogelijk gaat men er zelfs op vooruit. Denk hierbij aan reacreatieparken, campings en strandpaviljoens die baat hebben bij een goede bewaking.

Kees


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #269 Gepost op: 2 januari 2004, 21:45:17
Als je je wilt professioneseren ga dan praten met je veiligheidsregio's en zorg dat je daar gespreks partner wordt.  
Daar kan invloed uitoefenen, en daar is straks ook de budgetten te verdelen zijn..

Verder moet je natuurlijk ook de suggestie van Uitkijk niet onderschatten. De exploitanten van watergebieden voor toerisme bieden ook veel mogelijkheden voor budgetten..