professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46525 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #270 Gepost op: 2 januari 2004, 23:00:55
Na een paar doden wordt het strand gemeden als de pest en zal de strandtent omzet mislopen. Beter is het een adequate reddingsbrigade te steunen.

Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #271 Gepost op: 3 januari 2004, 11:37:15
Natuurlijk is wel wat te halen bij deze ondernemers, maar nooit echt structureel zoals een subsidie.
Maar zijn het meer dingen die onder burenhulp vallen, zoals het lenen van gereedschappen of machines.

Strandpaviljoen eigenaren betalen pacht aan de gemeente waarin ook de strandbewaking van betaald moet worden, dus de meeste vinden dat ze al betalen.

Verder is er nog een probleem hoe je een sponsoring gestalte gaat geven. De meeste willen dan graag logo terugzien op bijv. een voertuig. Alleen is dit voertuig voor 100% betaald met overheidsgeld, is het dan kies om voor 1000 euro per jaar een berijfsnaam hierop te plakken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #272 Gepost op: 3 januari 2004, 12:38:59
Natuurlijk is wel wat te halen bij deze ondernemers, maar nooit echt structureel zoals een subsidie.
Maar zijn het meer dingen die onder burenhulp vallen, zoals het lenen van gereedschappen of machines.

Strandpaviljoen eigenaren betalen pacht aan de gemeente waarin ook de strandbewaking van betaald moet worden, dus de meeste vinden dat ze al betalen.

Verder is er nog een probleem hoe je een sponsoring gestalte gaat geven. De meeste willen dan graag logo terugzien op bijv. een voertuig. Alleen is dit voertuig voor 100% betaald met overheidsgeld, is het dan kies om voor 1000 euro per jaar een berijfsnaam hierop te plakken.

Wel als door die sponsoring dat voertuig kan blijven rijden.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #273 Gepost op: 3 januari 2004, 13:21:02
Wij willen geen in het oogspringende reclame op de wagen. Dit heeft weer te maken met die uitstraling waar meer over gesproken is.
Natuurlijk vind ik dat de toeristen industrie moet bijdrage, echter ik zie dat dan als schenken van b.v. pakken, verrekijker, etc.
De gemeente moet met het geld wat zij incasseren voor een basis zorgen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #274 Gepost op: 3 januari 2004, 13:36:48
De kern van het probleem is dat de overheid over het algemeen niet is geinteresseerd in bewaking van stranden, evenementen e.d. (uitzonderingen daar gelaten).
Kerntaken m.b.t. veiligheid zijn toebedeeld aan Rood, Wit en Blauw en Kustwacht. Daarnaast is RedNed een instantie die net als het RK een functie heeft tijdens rampen.
M.a.w. de komende jaren zal het voor velen dus bittere noodzaak worden om de bakens te verzetten en andere vormen van financiering te zoeken, mogelijk zelfs taken te laten vallen.
Dit lijkt me eigenlijk best een goede zaak omdat dan iedereen zich weer eens bezig gaat houden met de kerntaken, die overigens worden bepaald door de wensen van de klant (en dus lokaal kunnen verschillen).
Mogelijk zou RedNed een belangrijke rol kunnen spelen om de brigades hierin te ondersteunen, bijv. bij het opstellen van risico analyses, management plannen e.d.

Zolang de herkenbaarheid en uitstraling niet in het gedrang komt lijkt me het voeren van reclame geen probleem (dit komt trouwens al vrij veel voor in den lande).

Kees


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #275 Gepost op: 3 januari 2004, 13:42:23
Uitkijk, ik ben het niet geheel met je eens. Juist door Enschede, Dakotaramp en Volendam is de overheid geintresseerd in evenementen.
Daarom vind ik dat er vanuit Den Haag wettelijke bepalingen moeten komen voor de kustgemeentes t.a.v. de veiligheid op het strand. Moet je kijken wat er voor commotie voortdurend is in de zwemdaden.
Onze gemeente ziet het juist anderom, die vind het maar niets dat wij een rampeneenheid hebben, zij zeggen jullie zijn voor het strand en verder niets


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #276 Gepost op: 3 januari 2004, 18:21:15
Uitkijk, ik ben het niet geheel met je eens. Juist door Enschede, Dakotaramp en Volendam is de overheid geintresseerd in evenementen.
Daarom vind ik dat er vanuit Den Haag wettelijke bepalingen moeten komen voor de kustgemeentes t.a.v. de veiligheid op het strand. Moet je kijken wat er voor commotie voortdurend is in de zwemdaden.
Onze gemeente ziet het juist anderom, die vind het maar niets dat wij een rampeneenheid hebben, zij zeggen jullie zijn voor het strand en verder niets

Maar 't mag weer niks kosten natuurlijk  ???


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #277 Gepost op: 3 januari 2004, 23:12:34
Ja, maar dat is helaas met alles zo.
Ik kan wel zeggen dat bij ons in de gemeente op van alles bezuinigd is maar dat afgelopen jaar de strandbewaking (personele bezetting) meer geld heeft gekregen en de reddingsbrigade niets hoeft in te leveren. Dit in tegenstelling van nagenoeg alle sportverenigingen in de gemeente.
Zelfs de brandweer krijgt de gevraagde subsidie niet voor C2000 8)


Dave

  • Gast
Reactie #278 Gepost op: 5 januari 2004, 14:14:24
Nee Henk,
Er is dusdanige speciale know how voor het werk nodig en in verhouding weinig oproepen dat de bestaande brandweer deze taak zeker niet wil overnemen al is er geld mee te verdienen.

Nee, het is niet de taak van een brandweer commandand om een reddingsbrigade te erkennen, maar de minister van BiZa! Wanneer RedNed hun taak serieus zou uitvoeren, was dit al lang geregeld.


RedNed zou als overkoepelende organisatie de erkenning op landelijk niveau moeten bewerkstellen, omdat je als landelijke organisatie sterker staat, als plaatselijke redingsbrigade alleen.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #279 Gepost op: 6 januari 2004, 11:57:12
Je kan als landelijke club toch niet erkenning krijgen voor iets wat je niet zelf aan kan sturen. ?De erkenning is er wel voor het werk maar de waardering nog niet. Iedereen is het er mee eens dat debrigades goed werk doen, alleen welke middelen ze moeten hebben ius nog niet duidelijk.

9910001
9910001