GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Brandweerpersoneel omgekomen bij zeer grote Brand scheepswerf - De Punt 09-05-2008  (gelezen 93426 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Fred Heerink ‏ @fredheerink
reg. commandant Brandweer / dir. HVD-Drenthe

Vandaag even stilstaan bij "de Punt". 4 jaar geleden verloren we 3 collega's van de brandweerpost Eelde. Een focusmoment voor betrokkenen!

9 mei 12 om 14:14 via Twitter for iPad
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, alweer 4 jaar geleden. Een bizarre dag, een dag waar ik nog steeds niet aan terug kan denken zonder daar kippenvel van te krijgen. Dit is/was zo,n dag waarvan ik nog exact weet wat ik aan het doen was. En nog steeds wordt er gesproken over deze brand, ook worden de gebeurteniissen van deze dag steeds meer gebruikt in lesstoffen tijdens de opleidingen en oefenavonden.
Impact heeft deze brand zeer zeker gehad, bij mij zeker. :-\


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Rijk en gemeente ruziën over ramp of brand

DEN HAAG/TYNAARLO -  De Raad van State doet woensdag uitspraak in de zaak wie de kosten moet betalen voor de uitvaart van drie brandweermannen die in mei 2008 om het leven kwamen bij een brand in het Drentse De Punt. De gemeente Tynaarlo, waaronder De Punt valt, vindt dat het rijk de kosten voor zijn rekening moet nemen, maar dat weigert.

De gemeente en het ministerie van Veiligheid en Justitie stonden in de opmerkelijke kwestie vorig jaar ook al voor de rechter. Die stelde het ministerie toen in het gelijk. Tynaarlo stapte daarop naar de Raad van State.

De gemeente nam na een verwoestende brand op een scheepswerf bij De Punt de uitvaart van de brandweermannen (in totaal 850.000 euro) voor haar rekening, onder meer omdat hun dood een enorme impact had op de kleine dorpsgemeenschap. Zij deed later een beroep op de Wet rampen en zware ongevallen, op basis waarvan ook bijvoorbeeld de gemeente Volendam compensatie kreeg na de cafébrand op nieuwjaarsdag 2001.

Het ministerie merkt 'De Punt' echter aan als een 'gewone brand' en niet als een 'ramp'

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12345714/__Ramp_of_brand___.html


Vigilance

  • 4 streper eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
  • Homo sacra res homini
RvS:brand De Punt geen ramp

De Drentse gemeente Tynaarlo moet de kosten betalen van de nasleep van de dodelijke brand bij De Punt, in 2008. Volgens de Raad van State gaat het niet om een ramp en hoeft het Rijk dus geen financiële bijdrage te leveren.
Bij de brand op een scheepswerf kwamen drie brandweermannen om. Onderzoek naar de brand, de uitvaart en nazorg kostten de gemeente zo'n 850.000 euro. Tynaarlo wilde dat verhalen op het Rijk via de Wet rampen en zware ongevallen.
De Raad van State is het eens met het ministerie van Veiligheid en Justitie, dat stelde dat "er geen gevaar was voor het leven en de gezondheid van velen".

http://nos.nl/artikel/383338-rvsbrand-de-punt-geen-ramp.html


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Overleden Egbert Ubels niet op monument

DE PUNT -  De ouders van de omgekomen hulpverlener Egbert Ubels uit De Punt (Drenthe) zijn hevig teleurgesteld dat de naam van hun zoon niet prijkt op het Nationaal Brandweermonument. Daarmee worden brandweermensen herdacht die tijdens hun werk zijn omgekomen.

Egbert Ubels overleed in mei 2008 bij de brand op jachtwerf Beuving in De Punt. Zijn naam ontbreekt op het monument omdat zijn weduwe hiervoor geen toestemming geeft, meldt RTV Drenthe.

De familie ging ervan uit dat de naam van Egbert op korte termijn een plaatsje zou krijgen op het monument. Volgens de stichting moet daar echter eerst het regelement voor worden aangepast.

Peter den Oudsten, de voorzitter van de stichting, was niet voor commentaar bereikbaar. De verantwoordelijke burgemeester beweert nooit een toezegging te hebben gedaan.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/12840158/__Overleden_Egbert_Ubels_niet_op_monument__.html


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Drama De Punt herdacht
Donderdag 9 mei - op Hemelvaartsdag - herdenken we Anne Kregel, Egbert Ubels en Raymond Soyer, de drie brandweermannen die vijf jaar geleden om het leven kwamen bij de brand in de scheepswerf in De Punt.

De herdenking begint om 14.00 uur en vindt plaats bij het monument bij de scheepswerf. De herdenking is openbaar en vindt plaats in aanwezigheid van nabestaanden, familieleden, het brandweerkorps Eelde, betrokken hulpverleners en andere belangstellenden.

Programma
- Spreker dhr. G.W. Hanekamp, postcommandant van de brandweer in Eelde
 
- Muziek door koperkwintet regimentsfanfare Garde Grenadiers en Jagers onderdeel Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso'

- Spreker dhr. F.A. van Zuilen, burgemeester van Tynaarlo 1 minuut stilte
 
- Muziek door koperkwintet regimentsfanfare Garde Grenadiers en Jagers onderdeel Koninklijke Militaire Kapel ‘Johan Willem Friso'

- Kranslegging met aansluitend defilé langs gedenksteen en mogelijkheid tot het leggen van bloemen

- Napraten in de brandweerkazerne Eelde, Burgemeester Legroweg 29.

Laatste herdenking
Het is de laatste keer dat de gemeente een herdenking organiseert bij het monument in De Punt. "Sinds vorig jaar is er een nationaal Brandweermonument, waar jaarlijks alle brandweermensen herdacht worden die tijdens hun werk voor de samenleving zijn omgekomen. Dat wij geen herdenking meer organiseren betekent niet dat wij de drie brandweermannen vergeten. Zij staan voor altijd in ons geheugen gegrift", meldt de gemeente Tynaarlo op haar website.

Lieke Sievers en Steven van de Looij vertegenwoordigen deze middag Brandweer Nederland en het Begrafenis Bijstandsteam en nemen deel aan de kranslegging.

Bron: BrandweerNederland.nl


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Wat ik welk vaker in de nachturen doe is oude incidenten-topics doorlezen, vannacht deze.
Op 07:31 in een animatie van de brand door de Onderzoeksraad voor Veiligheid duidelijk de intensiteit van de vlammen te zien waarin de brandweerlieden vermist werden.
Erg stil wordt ik ervan als ik de andere manschappen van deze TS op 07:40 hun collega's proberen te redden. Machteloos sta je.
Animatie Brand scheepsloods, De Punt, 9 mei 2008
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Samengevoegd met incident-topic

Ik zat laatst even op de externe HDD van onze familie rond te neuzen. Ik kwam daar mijn foto's tegen van de brand bij de Punt waar 3 brandweermannen om het leven kwamen.
De waarde van deze foto's is misschien nihil of ze zijn al 300x eerder gepost maar alles beter dan deze beelden op de plank te laten liggen.
Ik ben trouwens absoluut geen professionele fotograaf.

Het is omstreeks 14:30 ik ben op dat moment 15 jaar oud en met me klasgenoot auto's aan het spotten in Haren.
Ons oog valt op een gigantische rookpluim in de richting van de Punt.



Diverse brandweereenheden passeren ons op dat moment. (TS uit Haren)


Enthousiast en onbezonnen als we waren gingen wij gewapend met onze digitale cameraatjes richting de brand.
Ter hoogte van het vliegveld loopt het verkeer al vast. Het is nu omstreeks 15:00.


Wij steken de brug over van het Noord-Willemskanaal aangezien dit de kant was waarop wij het beste zicht hadden op de brand.













Bovenstaande foto doet ook zo tot de verbeelding spreken, het hele dorp liep eigenlijk uit om deze brand te gaan bekijken.
Niet wetende dat zich er een verschrikkelijk drama had afgespeeld...


jasir

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 556
  • veiligheidsregio drenthe 03
Klopt het dat er in 2015 geen herdenking is geweest bij het monument in de Punt?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Royofzo link=msg=1158622 date=1368004877


Laatste herdenking
Het is de laatste keer dat de gemeente een herdenking organiseert bij het monument in De Punt. "Sinds vorig jaar is er een nationaal Brandweermonument, waar jaarlijks alle brandweermensen herdacht worden die tijdens hun werk voor de samenleving zijn omgekomen. Dat wij geen herdenking meer organiseren betekent niet dat wij de drie brandweermannen vergeten. Zij staan voor altijd in ons geheugen gegrift", meldt de gemeente Tynaarlo op haar website.

Lieke Sievers en Steven van de Looij vertegenwoordigen deze middag Brandweer Nederland en het Begrafenis Bijstandsteam en nemen deel aan de kranslegging.

Bron: BrandweerNederland.nl