Strandwachten beter betaald

Auteur Topic: Strandwachten beter betaald  (gelezen 4719 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Gepost op: 18 mei 2008, 09:35:16
Vakantiebaantje als Helderse strandwacht voortaan beter betaald
Gepubliceerd op 13 mei 2008, 19:40
Laatst bijgewerkt op 13 mei 2008, 19:42
106x bekeken
 
DEN HELDER -  Om meer jongeren vanaf zeventien jaar voor een vakantiebaantje als strandwacht bij de Reddingsbrigade Den Helder te porren, wordt het uurtarief voor deze 'badmeesters langs de kust' bijna verdubbeld naar circa vijf euro.
De gemeente, verantwoordelijk voor de veiligheid op het strand, draait voor de extra loonkosten op.

,,Jongeren zien een job als strandwacht in principe best zitten. Totdat ze horen wat ze ermee verdienen (tot voor kort ruim twee euro, red.). Dan haken ze af en gaan liever vakken vullen in de supermarkt of bij een bollenboer aan de slag'', weet Remco van den Belt namens de gemeente, die de Reddingsbrigade subsidieert.

,,Door iets boven minimumloon te gaan zitten, kunnen we de concurrentie aan en hopen we het aantrekkelijker te maken om tijdelijk als reddingsbrigadier te werken.''

Jongeren die strandwacht willen worden, moeten goed kunnen zwemmen en tussen 1 juli en 1 september minimaal drie weken inzetbaar zijn. Zij krijgen een cursus en overnachten voor hun werk gratis op een camping. Het bezit van een rijbewijs of ehbo-diploma is meegenomen.

Voor meer inlichtingen: 0223-661512 of muistroom@hotmail.com.

Lees er meer over in de Helderse Courant van woensdag 14 mei

Bron. http://www.noordhollandsdagblad.nl/nieuws/stadstreek/denhelder/article3484291.ece/Vakantiebaantje_als_Helderse_strandwacht_voortaan_beter_betaald




Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2008, 23:02:50
Jammer vind ik dit, niet dat het aan de Helderse Reddingsbrigade ligt. Maar zo komen er dus steeds meer ongekwalificeerde mensen op het strand.. :|
Goed kunnen zwemmen is toch geen eigenschap waarop je iemand kunt selecteren? En wat houdt die cursus precies in?

Hopelijk zwengel ik hiermee de discussie een beetje aan, helaas ben ik een week zeilen..
343, never forget.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2008, 11:51:53
Volgens mij houdt de cursus (net als eerdere jaren) in:

* Verplichte deelname aan een trainingweekend van twee dagen
* Verplichte aanwezigheid bij strandlessen; 1 lesavond per week (in principe ga je eerst op voor strandbrevet; kosten diploma/lesmateriaal zelf te betalen)

Maar als je geen gekwalificeerd personeel kan vinden, dan zul je toch iets moeten. Een paar extra ogen erbij is helemaal niet verkeerd. Als je maar goed je werk doet. Ik heb in het verleden ook met niet-strandwachten (geen brigadediploma's) gewerkt en dat ging vaak prima. Een goede EHBO'er is soms wenselijker dan iemand met SW-A of SW-B.

Het zal uiteindelijk van je totale team afhangen of je 'ongekwalificeerd' personeel aanneemt of niet. Ervaring in je team is in elk geval wel heel belangrijk, net als een goede commandant/leidinggevende.

Laat de discussie maar losbarsten!

Groeten,
Mark


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #3 Gepost op: 19 mei 2008, 18:08:58
Waarom eerst op voor strandbrevet? Dat brevetje is er alleen voor de jongeren onder de 15 iets te bieden. Lijkt me als je mensen hebt die zich ergens serieus voor inzetten ze gelijk strandwacht A zouden moeten kunnen doen.

Kees  8)


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2008, 01:37:52
zover ik weet is het in zeeland / kust belgië zo dat je als strandwacht in het bezit moet zijn van Diploma A (reddend zwemmen praten we dan over he :D  )
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


JVeer

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 september 2008, 14:57:21
Op het strand op texel wat bewaakt wordt door De Texelse Reddingsbrigade wordt er van je geeisd dat je bij een andere reddingsbrigade lid bent. Dit zodat ze zeker weten dat de leden getraind blijven in het reddend zwemmen omdat 98% van de leden niet op texel woont. En tijdens je bewakings weken wordt je weer opgeleidt in het speciale verhaal dat strandbewaking heet. Daarnaast kan je ook nog je Strand diploma's halen maar dit is geen pre behalve voor de mensen met functies (PC, ASC en Opl.)


Reddend Krabje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2008, 00:55:42
Op het strand van Schouwen-Duiveland, waar ik zomers strandwacht loop hebben ze juist wel gekozen om gewoon de 3 diploma's te halen, oftewel strandwacht Brevet, Strandwacht A en Strandwacht B.

De achterliggende geachte is dat je veel meer routine kweekt.
Wel fijn dat jullie dagvergoeding om hoog is in Den Helder, € 5,00 per uur is mooi bedrag, wij zitten iets lager, weet neit of het bij jullie een baan is of vrijwilligerswerk. Wij draaien (nog steeds) op vrijwilligers, we krijgen een onkostenvergoeding per dag, en kan je zeggen die zit iets onder het bedrag wat je bij jullie verdient.

Als je echt veel dagen maakt in zomer (zit zelf rond de 55 ieder jaar) dan is een iets lagere vergoeding wel fijn (+ vrijwillig) want dat is belastingvrij (A).
Al moet ik wel zeggen dat misschien een hoge vergoeding wel welkom is soms.