plotter

Auteur Topic: plotter  (gelezen 8398 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Gepost op: 28 mei 2008, 17:32:51
het klopt dat de plotter gewoon bij de brandweer zit
zelf ben ik ook plotter
bij grote brand worden wij opgeroepen om de ovd ter plaatse te ondersteunen.
bij zeer grote brand(automatisch grip 1 hier) komt de coh ter plaatse en komen er 3 plaatse en zijn wij ter ondersteuning van de hovd en verantwoordelijk voor het inrichten van het copi, het bijhouden van de journaals en sitraps en natuurlijk het plotten tijdens de bijeenkomsten
bij een grip2 of hoger komt ook het rot bijeen en daar zijn ook weer 3/4 plotters bij om op het rot de comminucatie met het veld te onderhouden en het bijhouden van sitraps en journaals

zoals je ziet is het niet zomaar een assistentje van de ovd maar een zeer belangrijke functie om te zorgen dat alle info op de juiste plaatsen komt

even voor een leek want dat ben ik op dit gebied.
moet ik nu plotter lezen als secretaresse ??? Ik ben het idd wel eens tegen gekomen als leerstof dat er plotters bestaan maar wat hun functie is ???, was en is mij totaal nog niet duidelijk.

Mischien moet ik deze vraag trouwens stellen bij de rode kolom. ::) :-X :-\

Arend


GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #1 Gepost op: 28 mei 2008, 20:36:27
Functiebeschrijving Plotter

Functie
De plotter is verantwoordelijk voor het verzamelen en zichtbaar maken van informatie en gegevens die relevant zijn voor het Regionaal Operationeel Team (ROT).
De plotter ontvangt leiding van het hoofd van de sectie informatiemanagement.

Taken
• Het op juiste en overzichtelijke wijze op (o.a. digitale) kaarten verwerken van relevante informatie en (oleaat)bevelen door middel van kaarttekens en tekst
• Het op lijsten, wandborden en (digitale) kaarten plotten van gegevens en het bijhouden van overzichten met betrekking tot de rampenbestrijding
• Verrichten van administratieve handelingen, zoals het vervaardigen van actiepunten- en aandachtspuntenlijsten
• Verzamelen van informatie/gegevens die relevant zijn voor het operationeel team

Functionele eisen
• Dient binnen zestig minuten na alarmering aanwezig te zijn in het operationeel centrum
• Globale kennis en inzicht van processen van alle disciplines
• Kennis van gebruikte tekens en afkortingen van alle disciplines
• Kan daarbij de geldende richtlijnen/procedures hanteren. Het kunnen toepassen van (o.a. digitale) kaartverwerking en inzetprocedures
• Kan onder tijdsdruk/crisisomstandigheden sociaalvaardig en effectief communiceren
• Kan kaartlezen, kaarttekens en plotsymbolen hanteren en werken met coördinatiestelsels

Algemene bekwaamheidseisen
• MBO werk- en denkniveau.
• Opleiding plotter.
• Beschikt over de onderstaande competenties voor het vervullen van de aangegeven taken onder tijdsdruk/crisisomstandigheden: werken in teamverband, stressbestendig, verzamelen van informatie, plannen en organiseren, klant- en servicegerichtheid


Maar de plotter kan je ook tegenkomen in het Beleidsteam van de gemeente (Oranje Kolom), meestal vanaf een Grip 3


cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2018, 17:31:04
Een vraagje van mijn kant, bij een zeer ernstig ongeval vandaag wordt al snel opgeschaald naar GRIP-1, na 45(!) minuten wordt de plotter gealarmeerd, wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n plotter in deze case?