Bevelvoerder achterin

Auteur Topic: Bevelvoerder achterin  (gelezen 11570 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vincent_g

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 16 december 2003, 08:36:51
ja er zullen misschien best voordelen aan zitten, maar de voordelen die ik tot nu toe gehoord heb komen op mij niet dermate sterk over om te besluiten de bevelvoerder achterin te zetten. Bij ons is het de taak van de aanvalsploeg en de waterploeg om de aanvalskaarten en het brandkranenboek te bestuderen. De bevelvoerder houd zich voornamelijk bezig met omhangen (wat binnen no time gebeurd is) en contact met de AC en de bemanning achterin. Wij ondervinden geen problemen met de communicatie tussen voorin en achterin.

Mijns inziens weegt het moeten aanpassen van de TAS niet op tegen de "voordelen" van achterin zitten.

Greetz


y0ze

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 16 december 2003, 19:03:03
Uit je reactie te zien blijkt wel dat je de voorgaande berichten niet aandachtig hebt door gelezen.  

Op het moment dat je de bevelvoerder naar achteren plaats gaat alles mee naar achteren, dus ook de mobilifoon, kaarten, boeken, sleutels etc... Dus dat probleem is opgelost.

En waarom moeten de nummer drie en vier bij elkaar zitten. De nummer vier kan mee luisteren wat er achter in gezegd worden en wordt anders bijgepraat door de nummer drie gedurende inzet. Hoe vaak krijgt de nummer drie via de porto wel niet een nieuwe opdracht of bijsturing door zonder dat de nummer vier dat mee kan krijgen (headset in de helm). Dan wordt de nummer vier toch ook bij gepraat door de nummer drie?

En bij een hulpverlening staat de taak van de nummer vier geheel los van nummer drie dus dat maakt dan ook geen verschil.


Tja, niet alles gelezen, komt omdat er zo veel onzin reacties staan. Maar met het verplaatsen van B en atributen (mob/kaarten/etc) verplaats je dus iemand van een plek met veel ruimte naar een plek waar altijd ruimte te kort is. Bij ons (Goes) gaat er ook nog wel eens een adspirant mee als nummer 5. Neem nog het overzicht bij aankomen, opstelplaats bepalen en voorin ben je een eerste aanspreekpunt.

Tevens denk ik dat het een voordeel is dat je in een opslag ziet wie er in de auto zit.

Wat 3 en 4 betreft. Met HV klopt dat, maar bij brand wordt je toch als team aan de tweede straal gezet. Bij woningbranden worden die regelmatig gelijk ingezet. En headsets zijn net iets te duur voor ons ;-)

Ik ben geen voorstander zoals je ziet, maar de discussie is interessant!

Misschien is het anders plaatsen van de voorstoel een optie? Ligt ook an het type voertuig uiteraard.


Fabian

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • Onderbrandmeester
Reactie #42 Gepost op: 16 december 2003, 19:32:05
Misschien is de oplossing wel een stoel met geintergreerde adembescherming die een kwartslag te draaien is. Bijvoorbeeld na het instappen een kwartslag te draaien zodat de bevelvoerder met de rug naar de deur zit als het ware. Vlak voor aankomst kan de stoel weer terug gedraaid worden naar de "normale" stand.

Komt de veiligheid (in de gordel of adembescherming) ten goede en zo kan hij/zij toch gemakkelijk contact houden met zijn/haar ploeg.

Misschien dat dit wel de beste oplossing is.  Maar zoals ik al in een eerder bericht aan gaf rijden wij met voertuigen van het merk DAF type 65 en met een totale opbouw van Rosenbauer. Het heeft ontzettend veel ruimte achterin in vergelijking met andere voertuigen/opbouw. Daar zit natuurlijk ook een groot verschil in.

Maar zoals AtB in het begin van de discussie al aan gaf is het idee op dit moment nog in de beginfase. Het voertuig is geleverd en er wordt intern de laaste hand gelegd aan de indeling. Op het moment dat het in dienst gaat zal er ongetwijfeld nog wel meer over te melden zijn!!!

We houden jullie op de hoogte...

Met vriendelijke groet,

Fabian


Arjan_tb

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #43 Gepost op: 17 december 2003, 14:18:52
Na een turbulent begin van de discussie  ::) is ie mooi op gang gekomen.  ;D
Fabian zei et al, we houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Het voertuig is aangeleverd en zal volgend jaar ingezet worden en ik hoop gewoon met de bev voorin en wij lekker achterin waar we thuishoren ;D
Iedereen alvast onwies leuke feestdaag'n en een veilig en gezond nieuwjaar !!!


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #44 Gepost op: 18 december 2003, 13:26:17
Misschien is de oplossing wel een stoel met geintergreerde adembescherming die een kwartslag te draaien is. Bijvoorbeeld na het instappen een kwartslag te draaien zodat de bevelvoerder met de rug naar de deur zit als het ware. Vlak voor aankomst kan de stoel weer terug gedraaid worden naar de "normale" stand.

Komt de veiligheid (in de gordel of adembescherming) ten goede en zo kan hij/zij toch gemakkelijk contact houden met zijn/haar ploeg.

Fabian

Volgens mij komt dit de veiligheid niet ten goede. Volgens mij ben je dan als Bev. het haasje bij een ongeluk.
Volgens mij is een paar geleden juist een regel uitgekomen dat zit plaatsen in de rijrichting het veiligste zijn.
Volgens mij mag het niet eens meer anders in nieuwe voertuigen.

Maar ja ik weet het niet zeker, ik vertel alleen maar wat ik ooit van anderen gehoord heb. En zij hadden het kunnen weten. :)


Fijne dagen allemaal.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


firemanr

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 14 juli 2004, 09:22:07
Hoe is het nu gesteld in het land? Wordt het regel om de Bevelvoerder van achter te zetten?????

Bij ons op het werk, in de nieuwe auto, zal waarschijnlijk de auto zo ingericht worden dat de bevelvoerder van achter komt te zitten, zodat hij toch meer contact heeft met zn manschappen.... ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #46 Gepost op: 14 juli 2004, 17:20:52
bij ons blijft hij voorlopig lekker voorin ;)


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #47 Gepost op: 6 maart 2011, 20:18:50
Hoe is het nu gesteld in het land? Wordt het regel om de Bevelvoerder van achter te zetten?????

Bij ons op het werk, in de nieuwe auto, zal waarschijnlijk de auto zo ingericht worden dat de bevelvoerder van achter komt te zitten, zodat hij toch meer contact heeft met zn manschappen.... ;)

Persoonlijk vindt ik dat een bevelvoerder voorin hoort te zitten. De bevelvoerder kan met 1 opdracht alle manschappen bereiken en aan kijken. Als hij/zij achterin zit en een manschap voorin gaat dit niet. Verder vindt ik het prettig als alle manschappen bij elkaar zitten. Ze kunnen dan onderling de taken verdelen en een beeld vormen.

Maar wat zijn de ervaringen van korpsen waar de bevelvoerder achterin zit en een manschap voorin?
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Brian

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #48 Gepost op: 3 mei 2011, 13:17:49
Volgens mij is het gewoon een goeie grap............ ;D

Het werkt al op mijn lachspieren als ik er alleen al aan denk........ ;D ;D ;D

Dat is het zeer zeker niet.
Ik lees hier al een tijdje mee en ik wilde ook mijn mening delen.
Al een lange tijd ben ik geinteresseerd in de luchthavenbrandweer met name Schiphol Airport (EHAM).
Ik ben al vele malen op Schiphol geweest op bezoek bij de brandweer van de luchthaven.
Om even terug te komen op het onderwerp: Op Schiphol rijden ze zoals jullie al waarschijnlijk wisten met crashtenders. (E-One Titan HPR-G 8x8).
De crashtender is ingedeeld op de volgende manier.
Bestuurder zit zoals gewoonlijk linksvoor achter het stuur, de stoel rechts ernaast (waar het onderwerp om gaat) is op Schiphol niet voor de bevelvoerder. Deze plek is al bezet want hier zit de monitorbediende. (dak en bumper monitor).
De bevelvoerder zit links achterin en is continue in contact met de ATC. En zal mee kijken vanaf de achterstoel.
Hij zal direct na vertrek vertellen op welk "uur" de bestuurder de CT moet zetten. En zal ondertussen mee communiceren met de manschappen.
Rechts naast de BV zit nog een 4e manschap.
In de TAS en de de overige voertuigen op Schiphol, zit de BV echter vaak wel voorin.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #49 Gepost op: 8 mei 2011, 04:27:08
Zijn er op dit moment gemeentelijke korpsen die bevelvoerders (in die functie uiteraard) op een andere plaats laten zitten dan rechtsvoor? Dit topic is inmiddels bijna 8 (!) jaar oud, en het lijkt mij dat dit experiment inmiddels wel afgesloten moet zijn.

Een bevelvoerder achterin lijkt mij in ieder geval geen strak plan. Bij een 'paniekmelding' (brand + so's, beknellingen etc.) is het bij ons ongeveer een slagveld achterin wanneer we omhangen, maskers uitzoeken, kaarten opzoeken en dergelijke dat het mij voor een bevelvoerder onmogelijk lijkt om zijn werkzaamheden goed uit te kunnen voeren. De crashtenders zijn uiteraard een ander verhaal, maar die auto's zijn ook iets ruimer van opzet... 8)