Hier waak ik!

Auteur Topic: Hier waak ik!  (gelezen 6413 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gast48368

  • Gast
Gepost op: 12 november 2003, 13:51:21
Hoeveel rechten, of kunnen er wel rechten ontleend worden door eigenaren van honden aan zo'n bord?

En wat kun je doen aan overlast van blaffende honden?(als praten met de eigenaar(type rotweiler ;)) niet helpt :-\)




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 november 2003, 22:55:23
Ben ik ook wel eens benieuwd naar....heb 2 knoeperds van honden, geen bordje.... ;), maar raad toch niemand aan om binnen te komen als ik er niet ben..... ;D ;D
En volgens mij heeft dan die inbreker dikke pech....... ;D


aov

  • Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 290
  • Vandaag is de eerste dag van de rest van je leven!
Reactie #2 Gepost op: 12 november 2003, 23:11:19
't Bordje geeft geen rechten of plichten.

Als praten met de buurman niet gaat, dan doe je er verstandig aan om schriftelijk, bij voorkeur aangetekend, de buurman te vragen de overlast te beëindigen en om dit zonodig te herhalen. Als je gehuurd zit, dan zou je een kopietje van je brief aan de verhuurder kunnen versturen. In geval de overlast blijft bestaan, dan zou je indien je gehuurd zit de verhuurder kunnen vragen om actie te ondernemen. De verhuurder dient namelijk ook ervoor zorg te dragen dat je ongestoord van je huurhuis gebruik kunt maken.
Heb je een eigen woning, dan zul je tegen de buren een kortgeding kunnen aanspannen wegens een onrechtmaige daad c.q. de overlast veroorzakende honden c.q. het burenrecht volgens het burgerlijk wetboek.
Zinvol is ook om van meet af aan de gemeente (en eventueel de politie) kopieën toe te zenden. Wellicht heeft de gemeente of politie een buurtbemiddelaar. Daarnaast staat in een plaatselijke politieverordening ook vaak een bepaling dat het verboden is geluidsoverlast te veroorzaken. Ik meen dat dit artikel ergens in de buurt van artikel 2.4.19, dan wel 4.1.7 van de model-APV van de VNG staat.


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #3 Gepost op: 12 november 2003, 23:39:11
Bij ons op het werk hangt er om de 50 mtr een bord:

GEVAARLIJK!
- afbeelding van herdershondenkop -
POLITIEHONDEN

Ik geloof niet echt dat het veel rechtswaarde heeft, maar als de indringer wordt gepakt door een hond dat de de rechter bij een eventuele rechtzaak zegt: 'Heb je de borden niet gelezen? Je was dus op de hoogte!'
In zo'n geval zou het in je voordeel kunnenwerken. En dat is voor ons, beveiligingsbeambten/hondengeleiders heel erg belangrijk! Want strafblad = baan kwijt!

Christian


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2003, 23:40:17
Daarnaast hanger er trouwens vele bordjes (vele tientallen!!!) met verboden toegang etc.

Christian


firemanr

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 13 november 2003, 11:24:03
Of er borden hangen of niet....als er ingebroken wordt, ben je al fout bezig en mag die van mij part flink aangepakt worden door de hond!
Blijf in ieder geval nog wel ff op bed liggen tot ik niks meer hoor beneden :P ;D ;D


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2003, 11:32:00
Zo werkt dat misschien thuis, maar ik denk niet dat de rechter dat zo kan waarderen...
Overigens is het bij ons anders, omdat wij de hond echt een commando geven (stellen). De hond doet (als het goed is ;)) niet zomaar iemand pakken.

Christian


Gast48368

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 13 november 2003, 11:48:51
Waarom ik mijn vraag stel: Meneer buurman laat z'n honden 's ochtends voor 7en al los, ook in het weekend, en ze gaan dan dreigend, blaffend op alles af wat bij hun erf langs komt.......... aan het einde van het pad ligt een stroomdraadje: Niet iedereen weet dit en ze schrikken zich een ongeluk als die honden op je af komen stormen, en net voor je in de ankers gaan.............
Ook klinkt er de hele dag getoeter omdat niemand zijn of haar auto uit durft te komen(hij heeft een eigen bedrijf, dus dr komt nogal eens iemand), ze toeteren dan net zo lang tot er iemand komt...........kortom, o.a. je weekendje uitslapen is er niet meer bij, enz.....de kids zijn altijd heel vroeg wakker, en je hebt het gevoel dat je niet meer je eigen leven kunt leven, want het zijn geen poedeltjes.

Laatst nog een aanvaring met hem gehad: Hij kwam op hoge poten bij me, want mijn kinderen hadden hun hand door de heg gestoken (om een bal te pakken), hij zei doodleuk: Als ze gebeten worden is het hun eigen schuld.......... >:( en als ze op hun kant van ons erf lopen, blaffen die honden al als gekken, dus daar mogen ze van ons niet meer komen, eigenlijk zijn de kinderen op ons eigen, afgesloten terrein niet meer veilig. Is trouwens eigen terrein van beiden.

Deze zomer was er een oppas voor de honden, waar we even mee spraken, die sloot ze de hele dag op, want ze zijn echt niet te vertrouwen, zei hij zelf.

En, kleine kinderen kunnen zo'n bordje niet lezen, of zien het niet: Die komen nietsvermoedend op hun erf: Zoals met Sint Maarten, de kinderen bellen aan, de honden komen om de hoek en die kinderen zijn luid gillend van het erf afgerend, voor hetzelfde waren ze gebeten, buurman was nergens te bekennen.
(het is zo'n iemand die vast lachend om het hoekje lag)

Je zult maar zo'n buur hebben.....ik dus


firemanr

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 13 november 2003, 11:59:23
Ja, das minder...... :-\ En beetje schandalig dat je op je eigen erf niet kunt doen en laten wat je wilt.... :-X


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 13 november 2003, 16:08:21
Of er borden hangen of niet....als er ingebroken wordt, ben je al fout bezig en mag die van mij part flink aangepakt worden door de hond!
Blijf in ieder geval nog wel ff op bed liggen tot ik niks meer hoor beneden :P ;D ;D
precies Ronald,ik heb net een paar weken geleden de politie gebelt.Naar aanleiding van een inbraakgolf hier,heb even gevraagt of ik aansprakelijk kan worden gesteld.Als een inbreker bij mij binnenkomt terwijl ik niet thuis ben,het antwoord was dus,nee had die inbreker maar niet binnen moeten komen.

Enne als er een het in zijn kop haalt om binnen te komen terwijl ik thuis ben,en boven lig te pitten.Helaas voor dat persoon ik kan zeer goed slapen ;D ;D