Wat vinden waterredders van de ambulanceboot

Auteur Topic: Wat vinden waterredders van de ambulanceboot  (gelezen 7726 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Gepost op: 9 juni 2008, 23:03:38
Ik heb de ambulanceboot en bemanning mogen zien en bekijken.

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,19358.0.html  in dit topic wordt er aandacht aan gegeven, bij de oplossing in Sneek..
De bemanning bestaat uit een chauffeur en verpleegkundige, (dus twee personen bemanning..)

http://sneek.allesvan.nl/modules.php?name=News&file=article&type=0&sid=94964
http://www.112fryslan.nl/zomplog/index.php?content=detail&id=2664


Er vallen me aantal zaken op, waarbij ik nog geen bevredigend antwoord heb gekregen..

Ik mis bij de demo en foto's veel zaken rond persoonlijke bescherming van bemanning..
De meeste reddingsboten hebben minimaal 3 personen als basis uitruk, om dat je andere gauw handjes te kort komt, zeker als je ook met je patient bezig moet zijn.. en moet schipperen en moet aanleggen, langzij komen.  gelijktijdig medisch moet assisteren.

Wat vinden waterredders nu van de uitvoering van overigens een prima initiatief..




Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2008, 00:38:12
Op het eerste gezicht een prima initiatief, maar verder filosoferend een met veel haken en ogen.

Je moet uitkijken dat je niet met veel tam tam verwachtingen kweekt die je nooit waar zal kunnen maken.

De brandweer maakt dezelfde fout, alles van het land is nu eenmaal niet één op één op het water toe te passen.

15 man is er minimaal al nodig om één boot 24/7 te bemannen op professionele basis (twe op een boot is niets merkt Peter terecht al op, of je moet één man laten reanimeren twerwijl de andere naar de kant stuurt).
Met vijf enhousiaste vrijwilligers gaat het weer wel, die hebben geen slaap nodig  ;D  ;)
Maar dat zijn meestal niet allemaal ambuplegen. Zijn ze eenmaal ambupleeg gaan ze meestal niet in hun vrije tijd hetzelfde vak onbetaald uitoefenen...

Ik zou me ook niet gauw als vrijwilliger bij de stadsomroep aanmelden, ik wil ook wel eens wat anders doen.

Of je moet maar één kunsje kennen natuurlijk bedenk ik me nu...

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2008, 09:26:09
Beste Henk,

Ik denk dat je niet in algemeenheden moet praten, maar dan concrete voorbeelden moet noemen. Wat ik bedoel is dat een voorbeeld bij jou in de buurt, niet hoeft op te gaan voor andere brandweerkorpsen..   Algemeenheden hebben het gevaar dat juist de goede voorbeelden in het land dan ernstig te kort worden gedaan..

Waterredding kent ook vele disciplines, en in het voorbeeld van Sneek zie ik een andere invulling van waterredding, dan die ik ken..  
Hoewel ik absoluut voorstander ben van betere medische zorg op het water (dat is een relatieve te kortkoming in zorg en redding op het water nu).  Ben ik bang, dat men in de oplossing inderdaad een boot alleen maar zien als een vervoersoplossing en gezien de keuze voor eenr reguliere ambulance bemanning met vaarbewijs aan boord, ben ik bang dat het maar een halve oplossing is..

Echter de zorg is gewend om met ketenafspraken te werken..  Dus misschien zijn er andere inzetparameters dan wij gewend zijn.
In de beulakkerwiede bijvoorbeeld kan zo'n oplossing heel goed werken, als ze een extra schipper aanboord nemen, echter misschien word de boot bijvoorbeeld niet op het IJsselmeer bij windkracht 5 in gezet.

Dat is me gewoonweg niet duidelijk..
Als men denkt dat men met twee personen een dergelijke boot met windkracht 5 op het IJsselmeer ook nog aan adequate patientcare kunnen doen, dan heb ik ernstige twijfels..

verder ik ben benieuwd naar de brancardbevestiging.. En welke quick releases worden gebruikt..  
Stel dat de boot op de kant gaat, is de bemanning wel los, maar ligt vast in de brancard ?

De boot is gebruikt bij een aantal evenementen inzetten. Ik ben benieuwd met welke diensten ze daarbij samenwerken..  De huidige oplossing als een zelfstandig opererende eenheid lijkt me erg spannend..


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2008, 10:36:15
Er is een verschil tussen sneek en het ijsselmeer of andere grotere wateren. Nu kan het ook op de friesse meren spoken maar gezien de boot verwacht ik dat deze hiervoor voldoende zeewaardig is. Hiernaast verwacht ik voor de medische assistentie dat er meer hulp met mooier weer nodig is dan met slecht weer, omdat er met mooi weer meer mensen op het water zijn.

9910001
9910001


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2008, 11:19:18
"De boot zal veelal bij grote watersport evenementen worden ingezet"
ik lees dus nergens iets van 24/7 inzet e.d. dus alle voorgaande argumenten rond inzet, slecht weer etc zijn niet van toepassing.

Dit is een aardig initiatief dat inderdaad bij evenementen e.d. meerwaarde heeft en daarnaast voor de ambulancedienst ook nog eens een promotionele waarde!
[img]/img]


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2008, 19:20:27
Een van de evenementen die met name wordt genoemd is de sneekweek. Met vaak meer dan 400 deelnemende zeilschepen één van Nederlands grootste zeilwedstrijden, zo niet de grootste.

Tijdens dit evenement zijn er alleen al van de organiserende watersport organisatie 5 zogenoemde standby-boten op het water (allen RIB's van voldoende formaat en vermogen) daarnaast zijn er van verschillende klasse organisaties eigen standby boten op het Snekermeer en de daarbij horende poelen.

De ambulanceboot zal tijdens dit evenement waarschijnlijk aan de steiger bij het starteiland liggen, van waar in geval van medische assistentie uitgevaren zal worden. Er zal dan op het water al geprobeerd worden het so te stabiliseren en vervolgens naar de wal gevaren worden waar de inmiddels gearriveerde (weg)ambulance het so overneemt.

Overigens was en is het zo dat wanneer een standby boot een so aantreft, deze altijd aanboord wordt genomen. Vervolgens/daarvoor wordt via de wedstrijdtoren een ambulance besteld en het so zo snel als mogenlijk naar de ambu steiger vervoerd. De standby boten worden bemenst met een schipper en een opstapper, en er zijn altijd EHBO-ers en/of artsen aanwezig tijdens een wedstrijd.

Persoonlijk vraag ik mij af (als standby-schipper) wat de meerwaarde is. In de tijd dat de ambulanceboot naar ons vaart, kunnen wij ook naar de ambulance varen.

Tot nu toe zijn er nog geen daadwerkelijke zeil evenementen geweest waarbij de ambuboot is ingezet.
Ik houd jullie op de hoogte.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2008, 23:11:22
Ik vind de boot een hele slimme actie.

Voor de daadwerkelijke ambulancezorg is de boot volgens mij nagenoeg nutteloos en ieder geval op de lange termijn veel te duur.

Maar voor het onder de aandacht brengen van het product ambulancezorg en de organisatie daarachter is de boot perfect.

Vooral de opzet met een grote sponsor, veel publiciteit en aanwezigheid bij grote evenmenten zal tot positieve reacties leiden.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2008, 22:44:04
Update:

Tijdens een zeilevenement op het Snekermeer afgelopen weekend hebben we met een aantal standby schippers gesproken over het nut van de ambulanceboot. De procedures van voorgaande jaren zijn nog steeds van kracht, er is geen wijziging in verband met de mogelijke inzet van de ambulance boot.

Wel is er verbazing: Afgelopen vrijdag is een Skutsje met 14 opvarenden omgeslagen waarop de brandweer, de klpd, 2 ambulances en de ovd-g terplaatse zijn gegaan. Waar was nu die ambulance boot? Dit is notabene op het snekermeer gebeurd, de thuishaven is Sneek.

Verbazing eigenlijk ook voor het ongeval speedboot/binnenschip vorige week. Ook daar was al het varend materiaal, zeker met medisch personeel, zeer gewenst.

De Leeuwarder Reddingsbrigade heeft begin dit jaar een aanvraag gekregen te assisteren tijdens de Frisian Solar Challange, waarbij de 11 steden route wordt gevaren met behulp van zonne boten. Deze aanvraag is geannuleerd nu de Ambuboot aangegeven heeft mee te willen varen.

Kennelijk dient deze boot maar één doel: Publiciteit genereren. Wanneer er veel pers aanwezig is, wordt er gevaren. Ik vraag me werkelijk af of de bemanning ook de kennis heeft om drenkelingen uit het water te vissen.
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2008, 22:54:25

Wel is er verbazing: Afgelopen vrijdag is een Skutsje met 14 opvarenden omgeslagen waarop de brandweer, de klpd, 2 ambulances en de ovd-g terplaatse zijn gegaan. Waar was nu die ambulance boot? Dit is notabene op het snekermeer gebeurd, de thuishaven is Sneek.

Verbazing eigenlijk ook voor het ongeval speedboot/binnenschip vorige week. Ook daar was al het varend materiaal, zeker met medisch personeel, zeer gewenst.


Volgens mij zijn de inzetten toch beperkt tot evenementen? Lijkt mij niet dat ze fulltime een ambu-chauff en een pleeg klaar hebben staan die ook nog eens beide op die boot kunnen varen  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2008, 23:01:14
Update:

Tijdens een zeilevenement op het Snekermeer afgelopen weekend hebben we met een aantal standby schippers gesproken over het nut van de ambulanceboot. De procedures van voorgaande jaren zijn nog steeds van kracht, er is geen wijziging in verband met de mogelijke inzet van de ambulance boot.

Wel is er verbazing: Afgelopen vrijdag is een Skutsje met 14 opvarenden omgeslagen waarop de brandweer, de klpd, 2 ambulances en de ovd-g terplaatse zijn gegaan. Waar was nu die ambulance boot? Dit is notabene op het snekermeer gebeurd, de thuishaven is Sneek.

Verbazing eigenlijk ook voor het ongeval speedboot/binnenschip vorige week. Ook daar was al het varend materiaal, zeker met medisch personeel, zeer gewenst.

De Leeuwarder Reddingsbrigade heeft begin dit jaar een aanvraag gekregen te assisteren tijdens de Frisian Solar Challange, waarbij de 11 steden route wordt gevaren met behulp van zonne boten. Deze aanvraag is geannuleerd nu de Ambuboot aangegeven heeft mee te willen varen.

Kennelijk dient deze boot maar één doel: Publiciteit genereren. Wanneer er veel pers aanwezig is, wordt er gevaren. Ik vraag me werkelijk af of de bemanning ook de kennis heeft om drenkelingen uit het water te vissen.


Dit is PRECIES wat ik bedoelde, Peter: je gaat ergens op rekenen wat er niet altijd is en dat komt de hulpverlening niet ten goede. Alleen met een evenement varen en PR genereren doet de vrijwilligers die er wel altijd zijn te kort: "Nu dat die ambu boot er is, varen jullie dan ook nog steeds??? Dat hoeft dan toch niet meer!"

Henk