Wat vinden waterredders van de ambulanceboot

Auteur Topic: Wat vinden waterredders van de ambulanceboot  (gelezen 7753 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2008, 14:34:14
Uitkijk,

daarom is de RAV Fryslân ook begonnen met een kruistocht om de reddingsboten van de KNRM een ambulance status te geven, een MMT-helikopter beschikbaar te hebben voor de Wadden-eilanden en solo-ambulances op de weg te krijgen. Eén en ander staat te lezen in het Vakblad V&VN Ambulancezorg. Deze ambulance boot is slechts één deel uit hun plan om de ambulancezorg in Friesland op een hoger peil te brengen.

RR (ambulances, motoren, boten, helikopters, fietsen, waneer ambulancezorg te paard?)
Elke hulpverlening start met communicatie.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #21 Gepost op: 19 juni 2008, 15:26:56
Uitkijk,

daarom is de RAV Fryslân ook begonnen met een kruistocht om de reddingsboten van de KNRM een ambulance status te geven

Hoe wil RAV Fryslân dat invullen? Komt er een pleeg op elke reddingboot als vrijwilliger of moeten we dat anders zien?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 19 juni 2008, 16:42:50
Water Redding is een echt vakgebeid, en medische zorg ook..
Op een boot werken nu eenmaal dingen anders dan achter in de gele auto en heb  je met veel meer factoren te maken..

Dus een bezetting op van twee personen op de boot in onzinnig..  echter ik heb enorme waardering voor het initiatief en ik hoop dat ze bij veel partijen in de keuken kijken om een goede dienst te ontwikkelen..

Want ze zijn echt nog maar bij de begin stap van de ontwikkeling..


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 19 juni 2008, 17:21:21
Water Redding is een echt vakgebeid, en medische zorg ook..
Op een boot werken nu eenmaal dingen anders dan achter in de gele auto en heb  je met veel meer factoren te maken..

Maar als ik alles zo goed lees, dan gaat het niet om water redding, maar om water transport! dat is dus een heel verschil. Je ziet het bv al werken met de medivac vanaf texel door de KNRM etc.

Wat betreft de directe roep 'ja maar het is niet 24/7' dat hoeft toch ook niet, als het maar duidelijk is dat dus alleen bij evenementen etc aanwezig zijn, dan is dat voor de anderen ook duidelijk.
[img]/img]


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2008, 17:26:31
Een ambulanceboot had ik eerder bij een evenementenservice verwacht (zoals EMS, ambulance event service, enz). Dat lijkt me ook een veel betere toepassing voor zo'n vaartuig. Een organisator van een evenement draagt immers ook verantwoordelijkheid voor veiligheid, dus ik kan me zo voorstellen dat er best vraag naar is.

Ik ben ook heel benieuwd naar de operationele toepassing buiten de evenementen (als die er op den duur komt). Maar we gaan het wel merken :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2008, 18:25:55
Maar juist bij evenementenbegeleiding heb je drenkelingen in het water, of gewonden aan boord van groot zeilschip, dan moet je dus kunnen varen, langzij komen, patient stabiliseren, en aanboord nemen..

Wil je dat verantwoord doen, in kader van eigen veiligheid, van bemanningsleden, en ook nog adequate zorg leveren, kom je een paar handjes te kort..  
In kader van evenementen kan je dan ook beter een aparte schipper en een aparte getrainde zwemmer, opstapper meenemen..


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2008, 21:34:30
Een ambulanceboot had ik eerder bij een evenementenservice verwacht (zoals EMS, ambulance event service, enz).

Het grappige is dat die dan juist weer de reddingsbrigade voor dit werk: EMS heeft een samenwerking met de Bossche Reddings Brigade voor het leveren van boten en bemanning bij evenementen aan het water. (voor zowel bewaking, redding als transport)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #27 Gepost op: 19 juni 2008, 22:14:56
Maar juist bij evenementenbegeleiding heb je drenkelingen in het water, of gewonden aan boord van groot zeilschip, dan moet je dus kunnen varen, langzij komen, patient stabiliseren, en aanboord nemen..

Wil je dat verantwoord doen, in kader van eigen veiligheid, van bemanningsleden, en ook nog adequate zorg leveren, kom je een paar handjes te kort..  
In kader van evenementen kan je dan ook beter een aparte schipper en een aparte getrainde zwemmer, opstapper meenemen..  

Het ging mij ook even meer om het concept dan om de praktische invulling van het concept. Want daar kan nog een aardig topic over geschreven worden denk ik ;)

Het grappige is dat die dan juist weer de reddingsbrigade voor dit werk: EMS heeft een samenwerking met de Bossche Reddings Brigade voor het leveren van boten en bemanning bij evenementen aan het water. (voor zowel bewaking, redding als transport)

Ja, waarom ook niet. Als de kentenpartners de expertise en de middelen hebben, kan je een prima samenwerkingsverband aangaan.


Dat zou vaker moeten gebeuren >:D
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2008, 19:40:39
En weer een gevalletje van: Hadden we daar niet een ambulance boot voor?

livep2000
13:44:29 23-07-08AMBUA1 PIKMAR GROUW
0320503CPA Friesland ( Ambu 02-114 Leeuwarden )

            
livep2000
13:46:25 23-07-08BRANPrio 2 Inzet Blusboot PATIENTEN VERVOER PIKMAR GROUW Inzet BRVGROU
0303164BRW Grouw ( Chauffeurs TS + HA )
0303163BRW Grouw ( Blusgroep 2 )
0303162BRW Grouw ( Blusgroep 1 )
0303161BRW Grouw ( Bevelvoerder )
0303160BRW Boarnsterhim ( Commandant )
0303152BRW Akkrum ( Blusgroep )
0303151BRW Akkrum ( Bevelvoerder )
0303063BRW Friesland ( OvD Midden )
0302245CPA Friesland ( Bediening Weidlansbrug Akkrum )
0302243CPA Friesland ( Bediening Meineslootbrug Akkrum )
0300055BRW Friesland ( Monitorcode )
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #29 Gepost op: 23 juli 2008, 22:24:22
En weer een gevalletje van: Hadden we daar niet een ambulance boot voor?


Nogmaals, de ambulanceboot word ingezet met evenementen. Nogmaals het is tevens gewoonweg niet mogelijk om met 1 combinatie HEEL Friesland te dekken  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !