hierarchie binnen de brigade

Auteur Topic: hierarchie binnen de brigade  (gelezen 16639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Gepost op: 14 november 2003, 11:49:46
Zo af en toe lees ik hier wel eens iets over verschillende rangen en functies bij bewakende brigades.

Zelf maken wij daar ook gebruik van:
schipper langzaam
schipper snel
Commandant (soort van OvD-functie, gaat dus ook ter plaatse bij grote dingen)
Chauffeur
Centralist

Ik ben benieuwd hoe andere brigades hun hierarchische structuur vormgeven en hoe de dit naar buiten toe zichtbaar maken.

Luke


HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Dave

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 14 november 2003, 12:06:25
De rangen die de diverse brigades bij ons in de omgeving hanteren zijn gelijk aan die van jou.

Echter bij de Huizer reddingsbrigade kent men geen commandant.


Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 17 november 2003, 11:09:34
Zelf ken ik het onderscheid tussen postcommandant en algemeen commandant. Ditspeelt bij meerdere posten waarbij een PC alleen de post leidt en de ASC het gehele bewakinggebied. Als je alleen met een reddingsboot vaart dan heb je alleen een schipper en een leiding gevende op de post/ boothuis. Bijmeerdere eenheden zal een cpommandant of leidinggevende noodzakelijk zijn.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 17 november 2003, 14:39:29
Bij een inzet met meerdere eenheden wordt door het RCC een OSC aangewezen. De schipper van de aangewezen eenheid heeft in dat geval de algemene leiding over de uitvoering van de inzet.

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #4 Gepost op: 27 november 2003, 20:05:43
Wij kennen:

1 schipper
2 bemanning
3 opstapper


Omdat bij ons de schippers met elkaar meevaren moet van te voren worden afgesproken wie de schipper is. De schipper is de baas aan boord. Ook al vindt iedereen (ook op de kant)  dat Noordelijker gezocht moet worden maar de schipper vindt Zuidelijker dan wordt er Zuidelijker gezocht bv. Een postcommandant kan alleen informatie doorgeven en adviseren. Wij maken bij collega's mee dat de postcommandant de boot commandeert maar dat gebeurt bij ons niet. Wij "verzoeken" de boot iets te doen.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 28 november 2003, 13:29:41
:o Een walstation (postcommandant) heeft in het algemeen toch de leiding. Dit is in het marifoonverkeer ook zo geregeld, kijk de boeken maar na.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 28 november 2003, 15:45:01
Volgens mij wordt er vanaf de wal een opdracht gegeven als: zoek de surfer of help die catamaran en de schipper bepaald hoe dit gaat gebeuren. Ik laat mij als schipper niet vertellen hoe ik moet varen en waar, ik ben verantwoordelijk voor de boot en bemanning, iemand anders kan vanaf de wal niet zien wat ik zie. In grote lijnen wordt er vanaf de wal gecoordineerd maar op het water heeft iemand de leiding hoe dit wordt uitgevoerd.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 29 november 2003, 02:18:08
Volgens mij wordt er vanaf de wal een opdracht gegeven als: zoek de surfer of help die catamaran en de schipper bepaald hoe dit gaat gebeuren. Ik laat mij als schipper niet vertellen hoe ik moet varen en waar, ik ben verantwoordelijk voor de boot en bemanning, iemand anders kan vanaf de wal niet zien wat ik zie. In grote lijnen wordt er vanaf de wal gecoordineerd maar op het water heeft iemand de leiding hoe dit wordt uitgevoerd.

9910001

Helemaal eens!

Wij werken (bijna) nooit met een CP. En als wij gebruik maken van een CP is dat ALLEEN ter ondersteuning aan de boot, bij b.v. het in kaart brengen van de informatie, of telefonisch contact met de kustwacht of CPA, e.d.

Bij ons heeft de schipper de leiding in de boot, en zelfs bij het gebruik van de CP, is hij de doorslag gevende factor.

Hij is degene die ter plaatse het overzicht heeft, zoals jij al schreef.

Dave


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 29 november 2003, 09:34:54
Misschien hebben jullie het wel in de krant gelezen, van die 20 jarige jongen die overboord geslagen was bij Hoek van Holland. We zijn daar de hele nacht aan het zoeken geweest. We krijgen dan de opdracht om uit te varen via het kustwachtcentrum in Den Helder. En als OSC fungeerde verkeerscentrale Hoek van Holland. Deze gaf ons de koers op om zoekslagen te maken. Wie hebben dan de leiding, dat zijn 2 walstations. Ik neem aan dat jullie tijdens een aktie op de randmeren toch ook contakt hebben met het kustwachtcentrum. Die beeindigen bv een zoekactie of regelen assistentie.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 29 november 2003, 13:16:57
Even een vraag terzijde: hoelang vaar je naar Hoek van Holland? Ik las het bericht ook op Regio Scanner Zeeland en toeb vroeg ik me ook al af of ze daar niet meer boten hebben.
Natuurlijk wel een mooi stukje speurwerk en samenwerking!

Christian