hierarchie binnen de brigade

Auteur Topic: hierarchie binnen de brigade  (gelezen 16645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #30 Gepost op: 6 december 2003, 19:32:19
Geld is voorlopig wel een beperking voor het oprichten van de verschillende station maar ook de medewerking vanuit de verschillende overheden hieraan, Het is op verzoek van de kustwacht maar de rest staat er nog niet helemaal achter.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 9 december 2003, 11:31:33
Ik begrijp echter niet, waarom de KNRM haar stations niet effectiefer indeeld. Er zijn toch langs de kust KNRM stations, die slechts een paar akties per jaar uitrukken?
Stations als Petten en Zandvoort... Dit komt door dat IJmuiden, Scheveningen en Den Helder samen de gehele Nederlandse kust aan kunnen.
Waarom sluit de KNRM niet gewoon deze niet aktieve stations?

Houden ze genoeg geld en matriaal over voor de nieuwe stations ;D ;D

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #32 Gepost op: 11 december 2003, 11:11:55
Er zijn station welke minimaal uitrukken maar nog wel steeds meerwaarde hebben. Als eerste hebben ze de taak om voldoende cappaciteit te hebben om slachtoffers aan land te te kunnen brengen, verder zijn het vaak kleinere boten welke vanaf het strand varen en andere zaken kunnen aanpakken als de grotere boten. Vaak is er ook samenwerking met de grotere boten waarbij de kleinere boten een lijn of personeel over moeten zetten.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #33 Gepost op: 11 december 2003, 14:30:02
Ik weet dat er zelfs binnen de KNRM stemmen opgaan, om dit soort stations maar te sluiten om andere stations meer mogelijkheden te bieden.

Maar ja, het ligt wel gevoelig, hè ik zou ook niet blij zijn wanneer mijn clubje wordt opdegoekt. Dus zal het wel niet zo'n vaart lopen.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #34 Gepost op: 11 december 2003, 16:59:28
Er zijn slecht enkele stations waarbij je kan zeggen dat ze minder varen als andere stations. Zelf zie ik het nog niet gebeuren dat degelijke stations worden opgedoekt omdat er dan wel gaten vallen in de hulpverlening. Zeker omdat deze stations vanaf het strand varen en niet vanuit een haven, als je callantoog weghaald dan duurt het dus zeker een half uur voordat daar een reddingsboot voor de kust kan zijn, dit zijn wel erg lange tijden voor een drenkeling nabij het strand. Verder hebben de kleinere boten andere werkzaamheden als de grotere boten, een catamaran terug slepen naar het strand red je niet met een Johannes Frederik omdat dei moeilijk dicht bij het strand kunnen komen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 11 december 2003, 20:11:11
Ik denk dat wanneer een station minder dan 5 oproepen per jaar verwerkt, je dat station best kan opheffen. Er zijn dan wel andere stations, in de omgeving, die hun taken kunnen overnemen.

Want wat zijn nou 5 oproepen per jaar? Die hebben wij soms per dag!



Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #36 Gepost op: 11 december 2003, 20:42:08
Hoeveel station hebben 5 oproepen per jaar, ik denk dat dit er hooguit 1 kan zijn. Weet niet precies op hoeveel uitrukken de verschillende reddingsboten zitten maar zeker allemaal  meer dan vijf. Vergeet niet dat de verdeling van reddingsboten langs de kust beter is dan op de randmeren, daar zijn 10 boten op veel kleiner stuk water. Verder zijn de gevolgen vele malen groter als je iemand op de noordzee in problemen is omdat er veel meer stroming is en het dus moeilijker zoeken wordt. Dus dit is wel erg smakkelijk gedacht. Als je zo denkt dan kan er op de randmeren makkelijker een boot worden verplaats dan aan de noordzee kust.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #37 Gepost op: 11 december 2003, 22:51:54
Hoeveel station hebben 5 oproepen per jaar, ik denk dat dit er hooguit 1 kan zijn. Weet niet precies op hoeveel uitrukken de verschillende reddingsboten zitten maar zeker allemaal  meer dan vijf. Vergeet niet dat de verdeling van reddingsboten langs de kust beter is dan op de randmeren, daar zijn 10 boten op veel kleiner stuk water. Verder zijn de gevolgen vele malen groter als je iemand op de noordzee in problemen is omdat er veel meer stroming is en het dus moeilijker zoeken wordt. Dus dit is wel erg smakkelijk gedacht. Als je zo denkt dan kan er op de randmeren makkelijker een boot worden verplaats dan aan de noordzee kust.

9910001

De Gooijer naar de Noorzeekust, is dat een idee... ;)


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #38 Gepost op: 12 december 2003, 10:34:26
Noordzeekust weet ik no niet helemaal zeker maar een andere locatie langs de randmeren of markermeer is mogelijk. Optie waar je aan kan denken is zeeburg, lelystad of hardwijk. Maar dit zijn slechts idieen. Maar hier geld het zelfde als bij de knrm stations je kan moeilijk een station opheffen omdat dit wel een behoorlijke tik is voor de vrijwilligers. Bij de noordzeestation is er natuurlijk een geschiedenis van meer dan hgonderd jaar en dat kap je niet lomp af. Welke boot je dan laat verdwijnen is helemaal moeilijk maar ik kan me voorstellen dat niet iedere gemeente een eigen boot hoeft te hebben maar dat is slechts mijn idee.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #39 Gepost op: 12 december 2003, 15:25:05
Nou,  wat ik raar vind is dat er gemeentes zijn die reddingsbrigades niet waarderen, of vertrouwen voor de veiliheidstaak op het water, maar ze vervolgens wel een subsidie geven voor de aanschaf van een nieuwe uitruk boot! Of je waardeert de reddingsbrigade en zorgt ervoor dat zij haar werk goed kunnen doen, of je steunt ze niet, en geeft ze subsidie voor hun zwem-aktiviteiten, maar niet voor een boot.

Bij de KNRM is dat natuurlijk anders. Wanneer het minder gaat met de giftenstroom, kun je moeilijk die mensen een briefje sturen om te vragen of ze niet wat meer kunnen storten  ;D je zal dus moeten bezuinigen.
Dan zou ik me best kunnen voorstellen, dat je minder aktieve stations gaat sluiten. De dekking wordt dan gegarandeerd door omliggende stations, dus er is geen veiligheidsbezwaar. Daarbij is het de vraag of de bemanning van zo'n station het echt erg zouden vinden om ermee te kappen. Wanneer er toch niets te beleven valt, is de lol er snel vanaf, toch?

Om reddingsboten van de randmeren elders te moeten neerleggen vind ik een beetje kort door de bocht. Het is immers een gemeentelijke reddingboot, en geen bondsboot (al mogen ze van mij die vlettjes zo komen ophalen hoor ;))

Dave