GRIP 3 Zeer Grote Brand Leen Bakker - Amsterdam 26-06-2008

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer Grote Brand Leen Bakker - Amsterdam 26-06-2008  (gelezen 50396 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #170 Gepost op: 8 juli 2008, 23:47:29
Ik ben altijd bereid inhoudelijk in te gaan op vragen op het brede gebied van gevaarlijke stoffen. Een ieder die mij kent, weet dat mijn werk niet alleen mijn broodwinning is maar ook mijn hobby - en dat ik altijd zal proberen eerlijk en zo compleet mogelijk antwoord te geven, of dit antwoord nu prettig is of niet. In ons vakgebied betekent kennis veiligheid - en daar kun je nooit genoeg van hebben. Dus hoop ik nog vele jaren kennis te mogen verzamelen - en weer door te geven aan zoveel mogelijk collega's in het brede werkveld van de hulpdiensten en zonodig daarbuiten.

Bedankt voor de steunbetuigingen van diverse forumleden. Ik laat mij niet wegjagen door een kritische noot hoor! Hoogstens zal ik, als de discussie mijns inziens teveel afdwaalt van waar het onderwerp over gaat, niet langer op dat onderwerp ingaan. Daarom waardeer ik ook de interventie van de moderator, want ook deze topic ging die kant op.

Tot schrijfs - en schroom niet, brandende vragen op OGS-gebied in de groep te gooien, of in gevoelige gevallen aan mij persoonlijk te sturen. Als het ook maar enigszins mogelijk is, komt er een antwoord!

Jetty Middelkoop
Adviseur Gevaarlijke Stoffen (met open vizier)
Brandweer Amsterdam Amstelland
j.middelkoop@brandweer-amsterdam-amstelland.nl
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #171 Gepost op: 14 juli 2008, 20:58:05
Nazorg BRAND KLIMOPWEG
Op donderdag 26 juni 2008 was er op de Klimopweg in Amsterdam-Noord een ernstige brand. Omwonenden zijn enige tijd geëvacueerd geweest.

(Bericht laatst bijgewerkt op maandag 14 juli 2008, 11:40 uur)

Metingen en onderzoek
Zoals bij iedere grote brand zijn er metingen verricht om te onderzoeken of er bijzondere of schadelijke stoffen zijn vrijgekomen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft dit onderzoek verricht. Een team van de GGD heeft de rapportage van het RIVM besproken en onderschrijft de conclusies ervan. De conclusies van het rapport komen in het kort op het volgende neer: er zijn geen aanwijzingen voor tot nu toe onbekende risico’s en er is geen reden voor aanvullende activiteiten of adviezen. Wel zijn er concentraties van stoffen gevonden die typisch zijn bij brand, maar het zijn geen extreem hoge concentraties.

Dat betekent dat er geen grote en onverwachte hoeveelheden schadelijke stoffen zijn gevonden in de onderzochte monsters van de lucht, stof in de lucht en veegstof.

http://www.noord.amsterdam.nl/SDANInternet/Documenten/Actueel/Nieuws/2008/rapport%20amsterdam%20noord.pdf


Advies

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 312
Reactie #172 Gepost op: 31 juli 2008, 20:25:10
Uitruk uitgelicht

“Qua inzet was het helemaal niet zo’n spannende brand.” Donderdag 26 juni rukte de bezetting van kazerne IJsbrand
uit naar ‘een brandje’ aan de Klimopweg. Bevelvoerder ................. vertelt over de brand die Leen Bakker, de Gamma,
Edmon Keukens, Halfords, TNT Post en woninginrichter Jysk in de as legde. “Toen we met de autospuit ter plaatse kwamen,
zagen we alleen een rookpluim uit het ventilatiekanaal van Edmon Keukens komen. Bij Leen Bakker was op dat moment nog niets te zien. Mijn eerste gedachte was dan ook om bij de keukenzaak te onderzoeken wat daar aan de hand was. Ter plaatse werden we opgevangen door de politie, die vertelde dat zowel bij Leen Bakker als bij Halfords geen mensen meer binnen waren, en dat de ontruiming van TNT Post gestart was.” Van Edmon keukens was onbekend of er nog personen
binnen waren. Met twee HD(hogedruk, JN)-stralen als zogenoemde terugtochtbeveiliger gingen de ploegen van IJsbrand en Nico het gebouw in. Sijbrands: “Ik wilde naar de keukenzaak toe. Ik weet nog steeds niet hoe het kan, maar ineens stond de hal waar we doorheen moesten vol rook. Ik zag geen hand meer voor ogen. Op dat moment gingen alle alarmbellen
in m’n hoofd rinkelen. M’n gezonde verstand zei: ‘Hier moet je niet zijn’. Ook je intuïtie en je ervaring waarschuwen je op zo’n moment. Het is een complex gebouw met lange inzetdieptes. Toen de wagenbestuurder meldde dat de brand op het dak al uitslaand was, heb ik iedereen direct opdracht gegeven om naar buiten te gaan. Binnen hadden we niets meer
te zoeken, het risico was veel te groot.” Intussen was er al opgeschaald. “We zijn denk ik zo’n tien minuten binnen geweest, maar voor mijn gevoel waren het er maar twee of drie. Daarna hebben we onze aandacht gericht op het gebouw van TNT. De schade daar viel nog mee. Het plan was om daar binnen een waterkanon neer te zetten. Maar daar zijn we niet meer aan toegekomen omdat niet veel later de vlammen ook daar uit het dak sloegen.” Ondertussen was de rookontwikkeling enorm
geworden. “Op zo’n moment denk je natuurlijk ook aan de omgeving. De mensen die de buurt wonen, moet je zo snel mogelijk zien te waarschuwen zodat ze zich uit de voeten kunnen maken. Voor het massaal op de been gekomen
publiek werd de brand alleen maar spectaculairder. Voor ons was het op dat moment eigenlijk al gedaan, hoe gek het ook klinkt. Omdat je niet meer naar binnen kunt en wilt, restte ons niets anders dan van buitenaf te proberen het vuur onder controle te krijgen. Dat maakt het voor ons wel minder interessant. Rond 17.30 uur werden de ploegen van kazerne IJsbrand en Nico als eerste afgelost. “Om zes uur de volgende morgen werd IJsbrand er weer heen gestuurd, om na te blussen. Het was wel een indrukwekkend gezicht toen we er weer aankwamen. Toen we donderdagochtend arriveerden stond alles
nog. Maar eigenlijk zagen we alleen maar rook. Vrijdagmorgen was er bijna niets meer van het complex over. Dan besef je jezelf pas hoe ontzettend verwoestend het vuur is geweest.

Bron: Regionieuws Amsterdam-Amstelland