Brandweer waterredding / grijpredding / oppervlakteredding

Auteur Topic: Brandweer waterredding / grijpredding / oppervlakteredding  (gelezen 62123 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #20 Gepost op: 8 oktober 2010, 17:53:31
De eerste foto's van de demonstraties het congres vind je hier


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #21 Gepost op: 10 oktober 2010, 11:04:42
Straks halen de reddingsbrigades de brandweer nog rechts in met uniformiteit.

Henk

Komt de brandweer in je vaarwater??? kom eens met goede punten inplaats van alles ongegrond weg te vegen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 10 oktober 2010, 11:42:09
Komt de brandweer in je vaarwater??? kom eens met goede punten inplaats van alles ongegrond weg te vegen

Waar lees je dat uit, Richard dat ik zeg dat de brandweer in mijn vaarwater komt? Waar veeg ik alles ongegrond weg? Lees de post nog eens goed door en zie het in de context van wat daar vóór staat.

De brandweer is (was toen) een inhaalslag aan het maken op het gebied van uniformiteit en haalt daarbij de reddingsbrigades in.
Als je dat goed leest en begrijpt daardoor wat er wel staat hier dus gewoon dat op het gebied van uniformiteit door de brandweer sneller (= inhalen) resultaten geboekt worden doet dan door de reddingsbrigades. (toendertijd)

Die uitspraak doe ik in begin juli 2008!

Inmiddels zijn we twee jaar verder en hebben de reddingsbrigades weer uitstekende resultaten geboekt en samen met de brandweer een hoge graad van uniformiteit bereikt, waarvoor hulde.
Ik hoop dat we niet weer twee jaar op een reactie van jou moeten wachten, het is misschien beter wat eerder te reageren (en nog beter te lezen).


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #23 Gepost op: 25 oktober 2010, 16:00:07
NVBR zegt: ‘Waterongevallenbeheersing is brandweertaak’

In haar laatste nieuwsbrief wijst de NVBR op een nieuwe visie 2010-2014 voor de waterongevallenbeheersing waar de Raad voor Regio Commandanten mee heeft ingestemd. Conclusie in de visie is dat de brandweer zich vanuit wettelijk en maatschappelijk oogpunt blijvend verantwoordelijk acht voor de uitvoering van ‘natte’ reddings- en hulpverleningstaken.

Het visiestuk heb ik helaas niet kunnen vinden, maar in de nieuwsbrief staat ook al het een en ander toegelicht. Ze maken onderscheid naar duiken, grijpredding en oppervlakteredding, maar de rest van de nieuwsbrief gaat vervolgens vooral over duiken en dreggen....

Het stukje over oppervlakteredding zegt:
Oppervlakteredding
In de veiligheidsregio Gooi & Vechtstreek is de nota oppervlakteredding door de brandweer in de praktijk getest. Hiervan is een film gemaakt. De film toont aan dat het uitvoeren niet ingewikkeld hoeft te zijn en dat er met minimale middelen gewerkt wordt.


Ook gezien de reacties van Henk en Rob van Munster op deze discussie, vraag ik me toch af hoe dit er verder uit ziet /uit gaat zien??
Hoe verhoudt de brandweerterm 'waterongevallenbeheersing' zich tot SAR, SAMIJ etc.
En wat verstaan zij onder minimale middelen? zonder boot? zwemmend? of met een waterscooter? en hebben ze dan ook gedacht aan groter binnenwater zoals de grote rivieren en grote recreatieplassen? Denken ze niet te simpel met 'niet ingewikkeld' en 'minimale middelen'
 
Een claim van 3 woorden is sterk, goed dat iemand zich wettelijk verantwoordelijk acht voor drenkelingen, maar het roept bij mij heel veel vragen op!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2011, 21:46:42
05 januari 2011
Voor het nieuw op te richten vrijwillig duikteam in Hellevoetsluis of Brielle zijn wij op zoek naar Brandweerduikers voor het vrijwillig duikteam
In de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond is meewerken aan zorg en veiligheid een uitdaging.
De Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) wordt gevormd door de Regionale
Brandweer, de directie Ambulancezorg & Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en de Gemeenschappelijke Meldkamer van politie, brandweer en ambulancezorg. Daarnaast wordt nauw samengewerkt met de Gemeenten in de regio, de Politie, het Havenbedrijf Rotterdam, de DCMR Milieudienst en het Openbaar Ministerie. Dat betekent korte lijnen, directe afstemming, heldere bevoegdheden en daarmee verbetering van de hulpverlening aan de burger, zodat de ruim 1,2 miljoen inwoners van de regio Rotterdam-Rijnmond  veilig kunnen leven, wonen en werken.
Voor het nieuw op te richten vrijwillig duikteam in Hellevoetsluis of Brielle zijn wij op zoek naar
Brandweerduikers voor het vrijwillig duikteam
De VRR/ Brandweer Rotterdam-Rijnmond beschikt straks over twee beroepsduikteams in Schiedam en Capelle a/d IJssel en één vrijwillig duikteam op het district Zuid-Hollandse Eilanden. Deze duikteams zullen bestaan uit vrijgestelde beroepsbrandweerlieden dan wel vrijwilligers, die oproepbaar zijn voor duiktaken. Voor het vrijwillig duikteam zoeken wij enthousiaste sportduikers, beroepsduikers of andere geïnteresseerden die ingezet gaan worden bij acute hulpverlening bij levensbedreigende situaties te water. Als vrijwilliger oefen je regelmatig (minimaal 600 duikminuten per twee jaar) en zorg je voor het onderhoud van het duikmateriaal.
Wij vragen:
Je hebt ervaring als duiker in een professionele of recreatieve omgeving en je bent gezond van lijf en leden. Verder ben je woonachtig of werkzaam in Brielle of Hellevoetsluis.
Wij bieden:
Je krijgt een interne opleiding voor brandweerduiker. Je krijgt een jaarvergoeding en voor de gewerkte uren en beschikbaarheid ontvang je een passende vergoeding die gelijk is aan die van vrijwillig brandweerman/-vrouw.
Informatie/sollicitatie:
Voor meer informatie kun je terecht op www.veiligheidsregio-rr.nl. Voor inhoudelijke informatie kun je contact opnemen met: M. Janssen, postcommandant Brielle en Westvoorne, telefoon 06-10926446, e-mail: M.Janssen@veiligheidsregio-rr.nl
Je kunt je sollicitatie tot uiterlijk een maand na publicatie van deze vacature richten aan de Veiligheidsregio Rotterdam- Rijnmond, ta.v. mw. L. Dardou, P&O adviseur Zuid Hollandse Eilanden, Schenkelweg 90, 3203 LE Spijkenisse of via e-mail: POEilanden@veiligheidsregio-rr.nl.
Een assessment maakt deel uit van de selectieprocedure.
G.A.J.M. van Strien
Regionaal Commandant

Minimaal 600 minuten in 2 jaar? :o  Dat is wel een extreem weinig om goed geoefend/operationeel te blijven. Is dat bij alle brandweer korpsen de minimale eis? ::)


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #25 Gepost op: 7 januari 2011, 22:01:07
hier in provincie groningen hebben wij 2 duikteams de regio is daar door gewoon door het ''midden'' gedeeld en verdeeld onder de 2 duik teams 1 in Delfzijl en een beroeps in Groningen zelf.
wat me op valt wat ik meer tegen kom op internet dat ze verder het land in steeds meer duikteams proberen weg te bezuinigen terwijl ik van mening ben  dat duikers tog bij elke seconde tellen en dan heeft het in de meeste gevallen nog wel een groot verschil ivm aanrij tijden......

De eerste foto's van de demonstraties het congres vind je hier


naar deze foto's te hebben gezien lijkt me dit toch wel een erg goede oplossing in de minuten voor de duikers er zijn. want waar we nu mee te maken hebben is dat ze aankomen leggen een ladder in het water. trekken hoog uit nog een waadpak aan  en dan is het maar hopen dat de duikers er zo snel mogelijk zijn


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2011, 14:17:47
Naar aanleiding van het incident bij Linne,  (lees artikel met foto's) was er op NOS journaal en zijn er ook foto's verschenen, waaruit blijkt dat in ieder geval bij sommige korpsen ze nog niet veel weten van waterredding, bijbehorende PBM.

Het slachtoffer was door de stroming door de duiker heen getrokken, en daarna vermist..

Ik schrik van televisie beelden, waarin brandweer mensen met een waadbroek, en een t-shirt tot over hun middel in het water staan, te dreggen.. Met een brandweer helm op..

Er moet denk ik eerst weer een brandweerman verdrinken, voor dat adequate PBM voor dit soort situaties worden verstrekt, en misschien dat mensen een adequate training moeten volgen.. Die brandweerman heeft geen flauw idee, wat stromend water is, en welke risico hij nam..
Denken ze nu echt dat een opblaasvest je uit een wals, shiffon (in dit geval een duiker) houdt en je dat overleefd ?.
De gevaren van stromend water, zijn juist bij Linne toch wel een beetje bekend.. Bij de Stuw daar, ligt enorm veel afval, wat zo uit belgie komt, en ophoopt daar..    Kijk eens op L1.NL over de foto's daar...

Link naar de foto :

http://www.tripmedia.nl/component/content/article/16-incidenten2011-1/138-maasbrachtenaar-verdronken-bij-redden-hond-in-linne#

Waar ik boos om word, dat dit zo basale kennis is,  dat een bevelvoerder of OVD, zo mensen in het water laat werken, eigenlijk godsgeklaagd is..
Word het niet tijd dat er aan wat aan kennis van oppervlakte redding en snel stromend water aan les materiaal wordt bedacht..  Of doen we dat pas als het kalf verdronken is...


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2011, 09:23:00
Ik lees er nog niet veel over op ons forum, maar volgens mij is de ontwikkeling van oppervlakteredding behoorlijk gaande nu. Steeds meer niet-duikende korpsen hebben een oppervlaktereddingset met zo'n drijfboard met lijnen en PB (volgens mij drysuit met flippers en helm). Daarmee is een oppervlakteredding uit te voeren, ook verder van de kant, waar vroeger alleen duikers voor ingezet konden worden, of een boot als je die tijdig hebt.
Persoonlijk vind ik het een hele goede ontwikkeling dat de eerst aankomende TS al een inzet kan doen bij de waterongevallen waarbij we een wél zichtbare drenkeling hebben. Ik denk dat deze ontwikkeling levens kan redden.  

Los daarvan ben ik benieuwd wat voor oefening en training er aan deze nieuwe inzetmogelijkheid is verbonden. Ookal denk ik dat je in veel situaties met een beperkte training al aardig wat kunt doen. Hier twee filmpjes:

Oppervlakte redding brandweer

ijs redding brandweer

(hoop dat ik niet duppelpost, kon het echt niet eerder vinden)


erik 67

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,622
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2011, 11:13:04
Hierbij nog een link naar de site van brandweer Zutphen waar ze ook oppervlakteredders hebben.

http://www.brandweer-zutphen.nl/afdeling/verslagen/2010/100701/index.html


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2011, 11:42:15
Welke korpsen niet zijnde waterongevallenteams beoefenen inmiddels de oppervlakte redding?

Het leeft nog niet echt zie ik. Wel is er een topic dat inventariseert hoeveel succesvolle reddingen door duikers gedaan worden (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=46142.80)

en een over het opheffen van diverse duikteams (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2091.80)

deze ontwikkeling lijkt me heel belangrijk in die discussies.