Brandweer waterredding / grijpredding / oppervlakteredding

Auteur Topic: Brandweer waterredding / grijpredding / oppervlakteredding  (gelezen 62128 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #40 Gepost op: 19 april 2012, 00:26:34
Alhoewel dit topic al lang niet gebruikt is plaats ik mijn vraag toch maar hier.
(ik weet niet waar hij anders thuis hoort)

De Brandweer Emmen rukt regelmatig zonder bootje uit naar waterongevallen.
Kan iemand mij vertellen waarom? Tot jaren geleden ging het altijd nog met bootje.

Vanavond ook weer naar een auto te water in veelerveen zonder bootje.



Is het misschien mogelijk dat er op het moment van de uitruk geen bemaning was die die de boot kon of mocht gebruiken. En misschien is er een boot van een ander korp reeds gealarmeerd waavan dan mischien verwacht word eerder ter plaataen te zijn en het ter plaataen laten komen van een 2de boot misschien overbodig is.


BHN849

  • Gewezen IVK-student
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,005
  • Benthuizen
    • FotoBPR.nl
Reactie #41 Gepost op: 23 april 2012, 20:31:39
Misschien wel veel simpeler, wat bij de meeste korpsen de vuistregel is: bij een melding van een auto in een baggersloot, de boot lekker thuislaten (dan ben je stukken sneller).
Bij meldingen op groot water (meren, kanalen, rivieren) wordt de boot dan wel meegenomen, of door een ander voertuig zoals een dienstbus naar het incident gebracht.
Dit omdat een WO vele malen sneller en wendbaarder is zonder een boot op aanhanger erachter.
Voor nieuws uit de regio Zoetermeer keek je vroeger op www.fotobpr.nl!


rickje123

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
    • Youtube
Reactie #42 Gepost op: 25 april 2012, 21:21:21
Masale brandweer inzet voor een persoon door het ijs gezakt + Zoektocht in het ijs in Oisterwijk(HD)

Masale brandweer inzet voor een persoon door het ijs gezakt, Zoektocht in het ijs (Loos).


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #43 Gepost op: 5 juni 2012, 11:11:38
ABWC Pilot oppervlakteredding
Published on Jun 5, 2012 by nvbr01
ABWC Pilot oppervlakteredding, 24 maart Naarden Vesting
Samen sterk in de hulpverlening!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 5 juni 2012, 19:06:49
ABWC start pilot Oppervlakteredding

5 juni 2012

Op zaterdag 24 maart werd de pilot voor een nieuwe vaardigheidstoets gehouden. De klasse krijgt de naam Oppervlakteredding.

In samenwerking met de brandweer Gooi en Vechtstreek post Naarden zijn de inzet van oppervlakte redders op een verschillende wijze uitgetest. Onder leiding van Jos Delpeut, wedstrijdleider Duiken, bijgestaan door een aantal juryleden uit Nederland en samen met de vrijwilligers van post Naarden diverse scenario's en beoordelingsmogelijkheden beoefend. Een ploeg uit Blaricum en uit Abcoude hadden zich hier vrijwilliger voor beschikking gesteld. Na afloop zijn alle resultaten van deze pilot besproken. Algemeen Wedstrijdleider Casper Dollekamp volgde handelingen en resultaten met belangstelling. Het ABWC verwacht dat er voor deze nieuwe vaardigheidstoets volgend jaar veel belangstelling zal zijn. Als de evaluatie en de werkwijze zijn afgerond zal er meer informatie op de site beschikbaar komen.

http://www.nvbr.nl/actueel/nvbr_nieuws/?ActItmIdt=32737


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #45 Gepost op: 11 juli 2012, 12:36:24
Zijn hier al meer ervaringen mee?
Friesland begint in september ook met deze opleidingen.

Zijn er al korpsen die ingezet worden als oppervlakte redders? En wat zijn daar de ervaringen van?

Hoe denken jullie over deze ontwikkeling?
Er wordt gezegt dat dit niet een ontwikkeling is naar aanleiding van het opheffen van de duikteams ik heb zo mijn twijfels hier over.

Is dit een goede ontwikkeling of??????


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #46 Gepost op: 29 juli 2012, 23:21:03
Oppervlakteredding

Vanaf 0.17 doet me behoorlijk denken aan de US coastguard rescue swimmers. Alleen doen ze hier nog niet aan winchen of springen uit helikopters ;-).
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 16 augustus 2012, 12:19:21
Na aanleiding van een incident kwam de volgende reactie
Het ultieme plaatje van duikers direct op de 1e uitruk bij alle korpsen is nooit haalbaar.

Wat je hier wel ziet is dat er binnen redelijke tijd (maximaal 15 minuten?) een duikploeg ter plaatse is die kan handelen. Daardoor maken de slachtoffers misschien nog enige kans. Bij een hartstilstand zou een ambulance ook binnen 6 minuten ter plaatse moeten zijn maar dit is ook niet haalbaar. Die hebben ook soms 15 minuten nodig om tp te komen. Dan zeggen we toch ook niet ach, die persoon is dan altijd al dood dus stuur maar een lijkenwagen in plaats van een ambulance. Eigenlijk doen we dat nu wel met met het beleid van de brandweer. Duikers redden nooit maar bergen alleen dus zijn ze niet meer nodig.    

Natuurlijk kan je ook in een slootje met 30 cm water verdrinken als je op zijn kop in je auto ligt. Maar er is ook veel dieper water waar de inzetbaarheid van een oppervlaktereddingsteam maar zeer beperkt of niet mogelijk is. Voertuigen verdwijnen onder water maar ook drenkelingen blijven niet eeuwig drijven. De meeste meldingen van drenkelingen komen pas als een persoon onder water verdwijnt. Er zijn gebieden zoals Gelderland Zuid waar geen enkel duikteam meer is. Het is een rivierengebied met heel veel water. Een beleidsbeslissing die echt niet te begrijpen is. Daar komen duikteams uit andere regio's met aanrijtijden van wel 30 minuten of langer.

Los van de kans op verontreinigd water en daardoor het mogelijk oplopen van bijvoorbeeld de ziekte van Weil (daarvan wordt je ernstig ziek en kan je doodgaan) is er grote kans op machteloosheidsgevoel van de brandweer die als eerste ter plaatse komt. Lijdzaam toezien en niet bij machte zijn om daadkrachtig op te treden. De wetenschap hebben dat eventuele redding minstens 30 minuten op zich laat wachten. De kans op PTSS maak je zo wel veel groter. Bescherming van de brandweercollega's wordt hierbij totaal vergeten.

Respect voor de collega's bij dit ongeval. Het maximale wat haalbaar was is gedaan. Ik wens iedereen veel sterkte!
En dan vindt ik de volgende passage erg belangrijk

Los van de kans op verontreinigd water en daardoor het mogelijk oplopen van bijvoorbeeld de ziekte van Weil (daarvan wordt je ernstig ziek en kan je doodgaan)

In hoeverre wordt hier rekening mee gehouden?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:05:03
In hoeverre wordt hier rekening mee gehouden?

De Haven van Rotterdam is nu eenmaal een ander inzet gebied, dat het twents kanaal, of de vecht in overrijssel, of de Maas.. of een overloop sloot van een zuiveringsinstallatie, dus alles begint met het kennen van je inzetgebied, en bijzondere risico's bij alle vormen van waterredding.
De Ziekte van Wijl is eigenlijk bij elk type water een serieus risico.. en er zijn gevallen bekend dat bij de waterpolitie hulpverleners zijn overleden aan deze ziekte.

Bij de oppervlakteredding training en alle waterreddingtrainingen van Rescue3  als besloten ruimtes training (rioolwater, zuivering, sloten, overlaten etc.) wordt er rekening houden en het vooraf in kaart brengen van de inzetgebieden met Taak Risico analyses en met decontaminatie procedures en het vooraf in kaart brengen van de inzetgebieden met Taak Risico analyses..

Juist het gebruik van snorkels en duikbrillen kent in veel water hun beperkingen.. Bij normaal oppervlakte redding word je hoofd onder water steken in bepaalde wateren in ieder geval niet tot de basis training..  

Je kan je voorstellen dat het bij overstromingsgebieden of in overlaten bij waterzuiveringen nog veel meer een issue is..  Dus alles staat en valt met ken je inzetgebied en de risico per locatie en een goede basis training


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #49 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:17:38
Wat Rescue terecht aangeeft is dat het maken van een TRA een belangrijk hulpmiddel is.

Dat doe je normaal bij werkzaamheden en bijvoorbeeld de bewaking van evenementen. We zouden dit ook meer bij spoedhulpverleningen moeten doen maar dat is niet de praktijk.
In het heetst van de strijd gaat iedereen handelen. Als voorbeeld de link naar informatie over de agent in 2008 is overleden. Niet eens zo langgeleden maar blijkbaar alweer snel vergeten.

http://www.nu.nl/algemeen/1629287/politieman-overlijdt-aan-ziekte-van-weil.html

We zijn jaren geleden heel bewust overgegaan naar droogpakken met volgelaatsmaskers. Dit om mogelijke risico's die je vooraf kan bedenken uit te sluiten. En wat blijkt, als het beter uitkomt maken we nieuw beleid en vergeten we spontaan belangrijke dingen. Ik wil geen stemming maken maar wel duidelijk zijn. Als het misgaat dan zou je dus het Bestuur en Directie aansprakelijk kunnen stellen voor verwijtbaar gedrag en slecht arbo-beleid. Is dat de weg die we samen moeten bewandelen? Ik zeg direct nee! Los van mijn pleidooi in de reactie over het afschaffen van duikteams.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le