Redders Deventer worden zelf gered

Auteur Topic: Redders Deventer worden zelf gered  (gelezen 12839 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #20 Gepost op: 30 juni 2008, 20:22:00
ik vraag me af wat er nou precies is gebeurd. wel is te zien op het filmpje dat er een vrij grote schade is wat toch aanduid op een hoge snelheid. hoop wel dat alles goed gaat met de bemaning en dat ze een beetje van de schrik zijn bekomen.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 1 juli 2008, 06:36:28
Op het water word wel degelijk op Arbo eisen gelet..  Ook bij ongevallen op het water komt de Arbeidsinspectie langs..  
Echter de focus ligt op de beroepsvaart en ook professionele berging..  

Ik wens de dames en heren van RB Deventer veel succes bij de nasleep hiervan..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 1 juli 2008, 11:43:42
Op het water word wel degelijk op Arbo eisen gelet..  Ook bij ongevallen op het water komt de Arbeidsinspectie langs..  
Echter de focus ligt op de beroepsvaart en ook professionele berging..  

Ik wens de dames en heren van RB Deventer veel succes bij de nasleep hiervan..

Nee Peter, het heeft bij de politie te water geen enkele prioriteit. Sterker nog, ook beleidsmatig is er geen belangstelling.
De OR van de KLPD heeft al jaren een verzoek liggen voor reddingsvesten bij de man. Dit omdat de reddingsvesten aan boord liggen, die ook gebruikt worden bij bv vis inspectie. Deze zijn dan te vies om aan te pakken na een weekje strinkend in het ruim en dan kijk je wel uit om zo'n ding aan te trekken. Dus zelf draagt de politie geen vest (in het voorlichtingsboekje dat G&V uitgeeft staat zelf de collega die ons aan boord gedregd heeft afgebeeld zonder reddingsvest aan boord van hun snelle boot). Dan ga je ook niet controleren of anderen die dragen.

Ook dit tweetal droeg geen (goed) vest, anders krijg je niet zoveel water binnen dat je naar het ziekenhuis moet.

Henk


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #23 Gepost op: 1 juli 2008, 12:48:11
Beste Henk

Jij weet net zo goed als ieder ander hier dat het goede vesten zijn. En dus ook dat er geen zoutzekering in zit ivm afgaan als je het water in moet voor een hulpverlening of bijstand.
Elke keer als ik hier op het forum ben en je berichten lees komt elke keer weer de zelfde vraag boven. wat loop jij vreselijk te zei...en. Ik onthou me meestal van commentaar, maar kon het nu ff niet laten sorry. veel plezier verder. Lees met veel plezier de reacties wel weer


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #24 Gepost op: 1 juli 2008, 12:58:01
Beste Henk

Jij weet net zo goed als ieder ander hier dat het goede vesten zijn. En dus ook dat er geen zoutzekering in zit ivm afgaan als je het water in moet voor een hulpverlening of bijstand.
Elke keer als ik hier op het forum ben en je berichten lees komt elke keer weer de zelfde vraag boven. wat loop jij vreselijk te zei...en. Ik onthou me meestal van commentaar, maar kon het nu ff niet laten sorry. veel plezier verder. Lees met veel plezier de reacties wel weer

Met alle respect voor jou Don, we verschillen gewoon van mening over wat goede vesten zijn. En over het water ingaan voor hulpverlening.

Ik vind het altijd prettig mensen te ontmoeten met een andere mening.

Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #25 Gepost op: 1 juli 2008, 15:28:09
Nee Peter, het heeft bij de politie te water geen enkele prioriteit. Sterker nog, ook beleidsmatig is er geen belangstelling.
De OR van de KLPD heeft al jaren een verzoek liggen voor reddingsvesten bij de man. Dit omdat de reddingsvesten aan boord liggen, die ook gebruikt worden bij bv vis inspectie. Deze zijn dan te vies om aan te pakken na een weekje strinkend in het ruim en dan kijk je wel uit om zo'n ding aan te trekken. Dus zelf draagt de politie geen vest (in het voorlichtingsboekje dat G&V uitgeeft staat zelf de collega die ons aan boord gedregd heeft afgebeeld zonder reddingsvest aan boord van hun snelle boot). Dan ga je ook niet controleren of anderen die dragen.

Ook dit tweetal droeg geen (goed) vest, anders krijg je niet zoveel water binnen dat je naar het ziekenhuis moet.

Henk
Weer ga je speculeren Henk. Op de foto's is in ieder geval de schipper te zien met een rood secumarvest 275N. Weliswaar een halfautomaat, maar die gebruiken we bij reddingsbrigades bijna allemaal.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 1 juli 2008, 17:58:52
Ff, de politie controlleert ook niet op de arbo-wet maar de Arbeidsinspectie..  en geloof me die hebben daar wel degelijk aandacht voor...  

Een veiligheidsvest is bijvoorbeeld wel aanbevolen, maar niet verplicht.., toch zal er bij een incident waarbij de politie of brandweer betrokken is, weldegelijk een onderzoek door de arbeidsinspectie worden gedaan..

Arbo-wet is wat anders dan BPR.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #27 Gepost op: 1 juli 2008, 18:13:27
Weer ga je speculeren Henk. Op de foto's is in ieder geval de schipper te zien met een rood secumarvest 275N. Weliswaar een halfautomaat, maar die gebruiken we bij reddingsbrigades bijna allemaal.

Ja Rob, daarom verschillen wij -als in eerdere discussies al breed uitgemeten- van mening over wat een goed vest is. Dat heeft niets met speculeren te maken.

Dus Peter, volgens jou hoef je bij werkzaamheden aan en op het water geen vest te dragen?

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #28 Gepost op: 1 juli 2008, 18:45:25
Ja Rob, daarom verschillen wij -als in eerdere discussies al breed uitgemeten- van mening over wat een goed vest is. Dat heeft niets met speculeren te maken.

Dus Peter, volgens jou hoef je bij werkzaamheden aan en op het water geen vest te dragen?

Henk

Mijn persoonlijke mening doet er niet toe..  conform BPR moet het aanboord zijn, conform de  visserij wet moet het aanwezig zijn. Het verplciht dragen van adquate veiligheidsmiddelen komt van uit de arbo-wet.  En dat is afhankelijk van de risico-inventarisatie en lokale omstandigheden.

Wat daarbij een enorm verschil maakt is, is er een risico om onverwacht te water te raken. (dus te vallen,) of ga je bewust te water als reddingszwemmer om in het water te werken..!!  De uitrusting is per taakgebied dus anders..
Je kan dus niet zomaar zeggen, wat de beste vest is.. Dat is afhankelijk van je taak..
zoals je weet werken wij met andere uitrusting aanboord, dan andere reddingsbrigades, en dat is gebasseerd op de risico-analyse die we gedaan hebben en dat we andere taken kennen aanboord..

tja, en zelfs met de beste beschermingsmiddelen, kan er nog van alles mis gaan..
Zijn allemaal mensen, en die maken allemaal een keer foutje.. En zo zie je dat een klein onschuldig iets, toch kan uitlopen op een flinke knaller..  Laten we er iets van leren, in plaats van elkaar af te zeiken.

Stuurfoutjes, inschattingsfoutjes maken we allemaal.. Tenzij we alleen maar aan de wal staan met de hand op het potlood..


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #29 Gepost op: 1 juli 2008, 19:25:09

Ook dit tweetal droeg geen (goed) vest, anders krijg je niet zoveel water binnen dat je naar het ziekenhuis moet.

Henk
ik ben het hier ook niet met je mee eens. jij kan niet voor een ander uitmaken wat een goed vest is voor hun. de vesten die hun hebben gebruikt zijn wel degelijk goede vesten. ik zit zelf bij een kust brigade, maar wij hebben ze bij de brigade voor elk overlevingspak 1. en persoonlijk heb ik liever een half automaat dan een vol automaat.