Redders Deventer worden zelf gered

Auteur Topic: Redders Deventer worden zelf gered  (gelezen 12815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #40 Gepost op: 4 juli 2008, 17:30:00
de humor gaat helemaal aan mij voorbij. Tja, natuurlijk gebeuren overal foutjes, ook bij onze organisatie, en heel misschien ook wel bij H.O.G.E.

Daar waar je werkt met vrijwilligers, kan je ook niet alles afdekken, het is ook als bestuur van een organisatie echt moeilijk om "oei-acties" te voorkomen.
Hoe strak je procedures ook maakt, hoe goed je mensen ook opleidt en traint en africht.. je kan niet alles 100% dicht timmeren.

Verder zijn mensen de ene dag, scherper dan de andere dag.   En daar moet je met je veiligheidsmarges proberen rekening te houden..

Ik schat in dat iemand de kracht van de rescue2 en of rescue3, die ze gehuurd hebben heeft onderschat.  Of niet dat ze onvoldoende rekening gehouden hebben met het wieleffect van de schroef.. Ik hoop dat dit soort dingen ons bespaart blijven, echter als je werkt met mensen, kan je dat nooit uitsluiten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 6 juli 2008, 12:05:09
Als je humor moet uitleggen, is de humor eraf.

Maar natuurlijk gebeuren dit soort dingen. Ook worden regelmatig kinderen op het zebrapad geschept. Daarom hoef je het nog niet af te doen met kleinigheidje hou je toch.

Ik vind dat je aan boord van een reddingsboot een buitengewone verantwoordelijkheid op je schouders hebt. En ik zal nooit goedpraten dat een reddingsboot tegen een paal aan knalt, zeker als er daarnaast nog voldoende ruimte is, er geen reden is voor een dergelijke aktie en het ook nog voor publiek plaats vindt. Dan maar wat minder populair.

Er vroeg ook nog eens iemand hier waarom je in godsnaam een helm op moest in een reddingsboot: vraag beantwoord.

Geen woord van protest als een reddingsbrigade een zeilschool naar de galemiese schrijft in de landelijke pers, maar owé als je een opmerking hebt over reddingsbootbemanning die al dollend tegen een paal aan knalt, vooral niet oordelen!

Als wij ergens tegen aan knallen omdat we ons zo nodig moesten uitsloven, zal ik diep door het stof gaan en bekennen dat ik op deze manier de reddingsdiensten tot schande heb gemaakt. Ik zal dan toch zinnen op akties die herhaling zouden kunnen voorkomen, en het niet af doen met "een kleinigheidje houd je altijd", want dan werk je zulk gedrag eerder in de hand dan dat je het voorkomt.

En een stuurfoutje mag nooit ontaarden dat je ergens tegenaanknalt, blijf maar lekker overal ruim vandaan. En als je niet kunt aanleggen dan span je maar een touw waaraan je je naar de kant kan trekken.

Groetjes vanaf mijn balkon in portugal  :)

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #42 Gepost op: 6 juli 2008, 12:43:23
RB Deventer is niet hier om zich te verdedigen.. En ik ken een aantal mensen bij Deventer, waarvan ik zeker weet, dat ze er alles doen om dit te voorkomen..

Het is niet beleid van RB deventer om geleende en huurde boten tegen obstakels kapot te varen..

Net zo goed dat jij niet alle acties van jouw vrijwilligers in de hand hebt, heb ik niet van alle MedicalRescue.NL vrijwillgers en het bestuur van RB Deventer niet van alle vrijwilligers.

Het is zeker geen kleinigheidje, en ik ben er van overtuigd dat iedereen hier van geschrokken is.. en RB deventer zal zeker alles aan doen om dit te voorkomen.  Dat is dus zeker niet bagataliseren.

Echter krachttermen, en nogmaals zout in de wonde wrijven, en niet terzake doende voorbeelden noemen, helpen al helemaal niet om een boodschap zuiver over te brengen.

Het sturen op gedrag van je vrijwilligers is niet eenvoudig, en jij bent verantwoordelijk voor een klein groepje vrijwilligers, en RB Deventer heeft veel meer vrijwilligers. En als je niet zaken uit handen durft te geven is het erg lastig om zaken gerealiseerd te krijgen, tenzij je alles zelf doet of zlef met je neus boven op moet blijven staan.


Lifequard Texel

  • EHBO/Reddingsbrigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • Leeuwarden
Reactie #43 Gepost op: 17 juli 2008, 20:18:16
De schade aan de R3 misschien ook wel, weet uit een ervaring dat deze vrij snel zinkt als maar één van de kamers lek is.

Deze boot zinkt inderdaad vrij snel, omdat het maar één kamer heeft! Maar volgens mij is deze specifieke boot al wel wat gewend. ;)
Strandwacht / Zweminstructeur EHBO-er / AED-bediener Preventiemedewerker / Hoofd Bedrijfshulpverlening Schipper KWS standby boot


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #44 Gepost op: 17 juli 2008, 23:15:05
volgens mij is dit toch een kwestie van het vergeten het stopje vast te draaien??


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #45 Gepost op: 18 juli 2008, 01:15:47
Hier even een berichtje namens een van de leden van de RB Deventer.

Zelf ben ik die dag niet mee geweest op de R3, maar ik ben de vrijdag ervoor meegevaren tijdens een 'test'rit.

De boot is inderdaad niet van de brigade zelf maar geleend/gehuurd (brigade weet ik niet).
De reddingbrigade deventer gebruikt idd halfautomaten 275N icm de pakken.

Zoals ik al zei ben ik zelf niet meegeweest, zoals ik het inschat heeft ze zelf niet gevaren, tijdens bewakingen varen alleen mensen met een vaarbrevet. Het is geen les.
Wel kan ik vertellen dat het niet onverstandig is om een 15-jarige mee te nemen aan boord aangezien ze 2 weken voor het ongeluk is geslaagd voor haar M1/O2

Ik zal nog eens navragen hoe het nu met de leden gaat.
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #46 Gepost op: 18 juli 2008, 08:34:41
Dat de boot uit 1 kamer bestaat is mij ook al eens opgevallen, dit is een nadeel ten opzichte van een RIB. Dit geeft minder veiligheid wat wel een risico geeft als je problemen met je boot hebt. Ken nog een verhaal op de waddenzee wat minder goed is afgelopen (geen brigadeboot). Zal het rapport nog is opsnorren.

9910001
9910001


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #47 Gepost op: 18 juli 2008, 11:16:15
Ik hoorde in de wandelgangen dat het voor de .49 (oude roepnummer?) niet de eerste keer is dat zij zinkt..  :|
343, never forget.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #48 Gepost op: 18 juli 2008, 17:33:21
Ik hoorde in de wandelgangen dat het voor de .49 (oude roepnummer?) niet de eerste keer is dat zij zinkt..  :|

Zover ik kan zien, zitten er in dit topic foto 's van de zelfde boot die op twee verschillende momenten net ietsjes te veel water maakt..

Een handige oplossing voor de R2 en R3 is van de losse opblaasbare luchtkamers in de romp te doen..  Zodat als het een keer van komt, hij niet direct geheel zinkt en gewoon rechtop blijft drijven..
volgens mij levert plastimo van die losse tubes met voldoende drijfvermogen, voor aan de binnenkant van een polyester boot..
Met een klein beetje geld, maar de de R2 of R3 dan een heel stuk veiliger..  Dat is teminste goedkoper dan de boot door een echte RIB vervangen..
Wie heeft die boot eigenlijk ontworpen voor deze taak, en met welke gedachte zat daar achter..


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #49 Gepost op: 19 juli 2008, 00:26:41
Ontwerp: www.paulroodnat.nl (staat wel ergens op dit forum iets over de ontwikkeling)