Redders Deventer worden zelf gered

Auteur Topic: Redders Deventer worden zelf gered  (gelezen 12946 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #60 Gepost op: 22 juli 2008, 15:40:37
Beste azijnzeikers

vergelijk een rib van 4.90 met een RIII ook 4.90 kwa binnen ruimte vaar eigenschappen en stabiliteit en dan praten we wel weer verder.

een tevreden RIII varder. En we schaffen er 1 aan


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 22 juli 2008, 15:46:08
Dat is waar, je hebt gelijk  ;) ze zijn ook nog te klein.
 
Henk


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #62 Gepost op: 22 juli 2008, 17:31:28
Henk,

Je evergelijkt appels met peren. Jouw boot ligt het grootste deel van het jaar aan de steiger. Onze boot staat op de brandweerkazerne. Bij alarmeringen moeten wij op de meest onmogelijke plaatsen de boot te water laten. Dan voldoet een R3 met een lengte van 4.90 m uitstekend.

Bovendien zijn voor ons de vaarafstanden veelal korter. De ambulance op de kant is voor ons dichtbij, terwijl jij soms nog hele stukken moet varen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #63 Gepost op: 22 juli 2008, 18:25:57
Kijk, daar heb je een punt, dat is gewoon waar.

Henk


Dreamquest

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #64 Gepost op: 22 juli 2008, 20:17:46
In een R3 kunnen 5 hulpverleners en een so op brancard worden vervoerd. De brancard wordt wel dwars vervoerd, achterop. Ik vind er genoeg werkruimte in zitten.
je kan ook slachtoffers in de boot zelf leggen en dan hou je nog ruimte over om medische handelingen te kunnen verichten.
Maar in een rescue is ook niet zoveel plaats dacht ik, of wel?

heb je zelf eigenlijk wel eens met een rescue gevaren?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #65 Gepost op: 22 juli 2008, 21:05:03
je kan ook slachtoffers in de boot zelf leggen en dan hou je nog ruimte over om medische handelingen te kunnen verichten.

Daar wil ik een foto van!  :o

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #66 Gepost op: 23 juli 2008, 09:42:34
Over de bruikbaarheid van een Rescue3 en comfort, dat moet iedereen zelf weten..

Ik verbaas en schrok enorm, dat de Rescue3, wanneer deze vol met water is, zodanig onder water ligt, dat deze niet meer als drijflichaam te gebruiken is..

Ik zou er direct opblaasbare luchtkamers in de romp doen. voor de veiligheid van de vrijwilligers en voor de bestuursaansprakelijkheid van een reddingsbrigade.  Juist gebruikersfouten moeten al door de constructie worden beperkt. Dit is een relatief goedkope en snelle aanpassing waardoor de Rescue 3 in ieder geval veiliger en ruimschoots aan de drijfnorm voldoet.

De opblaasbare drijflichamen moeten wel helemaal langzij en in de boeg worden aangebracht.

Over de verdere bruikbaarheid van een R2 of R3, laat ik me verder buiten.  Dat mag iedereen voor zich zelf bepalen, waar die hun geld in steekt.


Don

  • schipper/chauffeur/bestuurslid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #67 Gepost op: 23 juli 2008, 10:34:17
gelukkig zijn ze er bij de bond ook wel achter dat het beter kan met het drijfvermogen van een RII of RIII. Maar komt alles niet altijd te laat de auto's van 15 jaar geleden hadden bijna allemaal ook nog geen airback of abs en nu gelukkig allemaal wel. verbetering komt met de jaren. Ook hiermee dus beetje finetuning.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #68 Gepost op: 23 juli 2008, 10:52:17
gelukkig zijn ze er bij de bond ook wel achter dat het beter kan met het drijfvermogen van een RII of RIII. Maar komt alles niet altijd te laat de auto's van 15 jaar geleden hadden bijna allemaal ook nog geen airback of abs en nu gelukkig allemaal wel. verbetering komt met de jaren. Ook hiermee dus beetje finetuning.

je hebt ook absoluut gelijk.  En ik neem aan dat er al lang mensen bezig zijn om een Rescue2 en rescue3  aan te paasen, zodat deze wel aan de drijf norm van 1997 voldoet en de veiligheid van vrijwilligers te vergroten.  De Reddingsbrigades die een Rescue2 of Rescue3 bezitten kunnen dat waarschijnlijk zeer goed zelf organiseren.

Echter een recall van uit de bond of een leverancier zou misschien geen slecht idee zijn..


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #69 Gepost op: 23 juli 2008, 13:20:28
Al ergens iets bekend m.b.t. de oorzaak en de lering die uit dit ongeval kan worden getrokken?

Ik vrees dat ik het antwoord al weet, die is er niet en zal ook niet door de bond kenbaar worden gemaakt.

Nadat ik destijds getuige ben geweest van 2 bijna ongevallen met varend materieel aan de kust heb ik hierover uitgebreid kontakt gehad met de KNRM. Een aantal van de veiligheidsvoorstellen die ik heb gedaan in relatie tot ondiep water in de branding zone zou men ook bij de KNRM in de instructie verwerken omdat dit tot dusverre ook bij hen onderbelicht was.
Bij de KNBRD werd ik verwezen naar de CVR waarvan ik nooit een fatsoenlijke reactie heb mogen ontvangen, nog minder dat er iets met de door mij aangedragen informatie is gedaan.
Het belangrijkste voorstel aan de bond "stel een veiligheidscommissie in" waar ale (bijna)ongevallen worden gemeld en onderzocht, zowel m.b.t. zwemmend- als varend redden, net zoals bij bijv. brandweer en in de duikwereld werd als onnodig afgedaan.

Kees  8) (die voortdurend onprofessioneel gedoe in ons landje een doorn in het oog is)