Omstanders vragen vertrek te verlaten bij BHV-inzet

Auteur Topic: Omstanders vragen vertrek te verlaten bij BHV-inzet  (gelezen 9680 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 30 juni 2008, 14:21:16
Vorige week had ik als unitleider BHV een EHBO-inzet bij iemand die was flauwgevallen op zijn werkkamer.

De melding was 'onwelwording van iemand met last van lage bloeddruk, maar het gaat alweer'. Ter plaatse aangekomen op de werkkamer trof ik daar naast het s.o. iemand aan die met hem aan het praten was en een omstander. De eerstgenoemde was voormalig lid van de BHV. Er werd gelijk gezegd dat het wel weer ging en de persoon was zelf ook aanspreekbaar. Omdat ie er grauw uit zag en nogal zweette wilde ik'm zelf even spreken en teneinde rust te creëren in die kamer heb ik de beide aanwezigen vriendelijk gevraagd of zij de ruimte wilden verlaten. Ik wist dat er een EHBO'er en iemand van de beveiliging ook onderweg was en binnen de minuut ter plaatse zou zijn (wat ook bleek).

Na afloop van het incident maakte de ex-BHV'er echter een enorme stampij van dat ie was 'weggestuurd' (vriendelijk gevraagd was de kamer te verlaten dus). Hij was daar echt verbolgen over. Hij heeft mij hierover apart genomen en is zelfs naar de coördinator BHV gestapt.

Hoe gaan andere UL's om met omstanders in zo'n kamer? Laten jullie de mensen die als eerste het s.o. hebben geholpen aanwezig blijven in de werkkamer of vragen jullie ook aan deze mensen om de kamer te verlaten? Mijn insteek is zoals gezegd rust creëren rond het s.o. Tijdens EHBO-lessen is mij ook altijd gezegd dat een s.o. zo weinig mogelijk neusgaten boven zich moet zien.


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2008, 18:44:55
Vorige week had ik als unitleider BHV een EHBO-inzet bij iemand die was flauwgevallen op zijn werkkamer.

De melding was 'onwelwording van iemand met last van lage bloeddruk, maar het gaat alweer'. Ter plaatse aangekomen op de werkkamer trof ik daar naast het s.o. iemand aan die met hem aan het praten was en een omstander. De eerstgenoemde was voormalig lid van de BHV. Er werd gelijk gezegd dat het wel weer ging en de persoon was zelf ook aanspreekbaar. Omdat ie er grauw uit zag en nogal zweette wilde ik'm zelf even spreken en teneinde rust te creëren in die kamer heb ik de beide aanwezigen vriendelijk gevraagd of zij de ruimte wilden verlaten. Ik wist dat er een EHBO'er en iemand van de beveiliging ook onderweg was en binnen de minuut ter plaatse zou zijn (wat ook bleek).

Na afloop van het incident maakte de ex-BHV'er echter een enorme stampij van dat ie was 'weggestuurd' (vriendelijk gevraagd was de kamer te verlaten dus). Hij was daar echt verbolgen over. Hij heeft mij hierover apart genomen en is zelfs naar de coördinator BHV gestapt.

Hoe gaan andere UL's om met omstanders in zo'n kamer? Laten jullie de mensen die als eerste het s.o. hebben geholpen aanwezig blijven in de werkkamer of vragen jullie ook aan deze mensen om de kamer te verlaten? Mijn insteek is zoals gezegd rust creëren rond het s.o. Tijdens EHBO-lessen is mij ook altijd gezegd dat een s.o. zo weinig mogelijk neusgaten boven zich moet zien.

Hoi Tarie

Moeilijk te beoordelen vanuit hier. Je hebt je in ieder geval aan de basisbeginselen gehouden. Wat was de relatie tussen de ex-bhvér en het SO?
Als het een goede bekende of vriend was zou deze kunnen zorgen voor een stukje geruststelling.  Ik zou me er niet al te druk om maken als dit niet zo was. Anderzijds ook weer een compliment dat deze persoon niet ter plekke stampij heeft gemaakt maar je achteraf apart heeft genomen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #2 Gepost op: 30 juni 2008, 23:19:15
Ik zou zelf de gene die als eerste bij het slachtoffer was wél erbij laten. Mocht de situatie van het slachtoffer anders worden dan als in het begin, zal degene die als eerste ter plaatse was dit eerder op kunnen merken. Ook omdat de ehbo'er die er als eerste bij was het slachtoffer al heeft aangesproken en met hem in 'gesprek' was.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #3 Gepost op: 1 juli 2008, 13:27:14
Hoi Tarie

Moeilijk te beoordelen vanuit hier. Je hebt je in ieder geval aan de basisbeginselen gehouden. Wat was de relatie tussen de ex-bhvér en het SO?
Als het een goede bekende of vriend was zou deze kunnen zorgen voor een stukje geruststelling.  Ik zou me er niet al te druk om maken als dit niet zo was. Anderzijds ook weer een compliment dat deze persoon niet ter plekke stampij heeft gemaakt maar je achteraf apart heeft genomen.

Wat ik er van weet is de ex-BHV' er 'slechts'  een collega op die afdeling van het SO.

Misschien is het sympathieker om zo'n hulpverlener daar lekker zijn werk te laten doen en niet de mensen wegsturen 'omdat het SO rust nodig heeft'. Was eigenlijk meer geschrokken van de toon van de reactie van de ex BHV' er achteraf. Die stond namelijk in geen enkele verhouding tot de vriendelijke toon waarmnee ik had gevraagd de kamer te verlaten.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2008, 10:18:09
Lekker erbij laten zou ik zeggen.

De persoon die als eerste met een slachtoffer aan de gang gaat bouwt immers een bepaalde "relatie" op met het slachtoffer.
Dit is ook voor het vertrouwen van een slachtoffer belangrijk want die zijn toch al vaak in de war of bang en dan is juist die eerste persoon een houvast.

Natuurlijk doe je daarnaast je eigen ding om je procedure af te maken, maar ik zou ze niet wegsturen.
Als er 20 mensen omheen staan is het wat anders natuurlijk, dan wil je gewoon de rust en de ruimte hebben.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2008, 18:18:38
Och, typische EHBO-reactie. "Slachtoffer-afpakken" noemen ze het, eigen ego's staan meestal voorop in het belangenrijtje. Slachtoffer komt meestal op de 4e of 5e plaats.
Arts  www.alphalog.nl


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2008, 19:54:11
Begrijp niet wat je bedoelt en op wie jij doelt.  ::)
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2008, 21:26:35
Och, typische EHBO-reactie. "Slachtoffer-afpakken" noemen ze het, eigen ego's staan meestal voorop in het belangenrijtje. Slachtoffer komt meestal op de 4e of 5e plaats.

 ??? waar heb je het nu over?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2008, 21:03:15
Och, typische EHBO-reactie. "Slachtoffer-afpakken" noemen ze het, eigen ego's staan meestal voorop in het belangenrijtje. Slachtoffer komt meestal op de 4e of 5e plaats.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar volgens mij komt dit niet vaak voor en is deze opmerking niet van toepassing op de topicstarter...


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2008, 21:07:08
Dat sowiezo niet. Ik had deze vraag ook niet gesteld als ik zelf niet met de hele situatie in mijn maag zat en mijzelf afvroeg of ik er wel goed mee gedaan heb door de ex-BHV'er vriendelijk te vragen het vertrek te verlaten. Een kille 'slachtoffer-afpakker' had er niet zo mee gezeten schat ik in.

Wie er ook mee bedoeld wordt: vind het wel een ietwat vreemde generaliserende opmerking van iemand die zelf EHBO' er zegt te zijn.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)