'Nazorg' bij verlenen eerste hulp bij ongeval?

Auteur Topic: 'Nazorg' bij verlenen eerste hulp bij ongeval?  (gelezen 11144 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2008, 19:23:21
Soms is het knallen, en dan heb je weinig tijd, echter ik zie in praktijk heel veel ook ambulancediensten, waarbij de pleeg je een korte overdracht vraagt, en je die direct handschoenen aanrijken, mocht je die nog niet aan hebben, een chauffeur die vaak even een kaartje achterlaat, waar je naar kan bellen als je nog ergens mee zit..

Ja en soms ben je net buiten beeld, en heeft iemand even niet door dat jij er ook was.. En dat kan ook gebeuren..
Als een ambu-team even iemand in slaap brengt, is dat altijd even spannend, want dan moeten ze alle vitale functies bewaken en in er geen tijd en mag de concentratie niet verslappen, Bij oudere mensen kunnen er allerlei complicaties bij komen.
Je begript dat  een ambupleeg dan even geen tijd heeft om zich heen te kijken, waar de EHBO-ers is gebleven..

Bel even met de ambulancedienst, die willen je vast even te woord staan..


tebby

  • Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,690
    • mijn hyves
Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2008, 19:59:28
daarnaast kan je ook altijd contact op nemen met slachttoffer hulp als je zo iets hebt mee gemaakt.
flappus  niet elke verandering is een verbetering


Bauke020

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 7 juli 2008, 00:53:17
Er is al een hoop gezegd over deze inzet. Maar je moet begrijpen dat als je ter plaatsen komt en zoals je de situatie schets het er best serieus uitziet, je geen tijd hebt om een lang verhaal en schouderklopjes. Omdat de man zo onrustig was kan je denken aan neurotrauma en ja dat been ziet er niet uit maar daar ga je niet kapot aan. Snelheid is geboden bij zo ongeval! Misschien ooit tijdens je cursus van het gouden uur gehoord. Je moet een hele hoop dingen doen als ambulance verpleegkundige en chauffeur. Nekkraag, zuurstof, naald in brengen en infuus aansluiten, medicatie geven, bloedsuiker, planken en spinnen, snellen wond verzorging. Tijdens inzet gaat er een hoop door je hoofd: Keuze ziekenhuis, inzet MMT, het ongeval lezen en schade bekijken aan voertuig om een indruk te krijgen over snelheid. Kortom weinig tijd voor schouderklopjes, wat niet inhoud dat je aan een EHBO ér op straat een hoop info kan vragen over de toestand van de patiënt toen hij of zij aan kwam en of er veranderingen hebben plaats gevonden. Zelf vind ik het netjes dat je de mensen snel even kan bedanken voor de gebode hulp, maar het is er moeilijk om een oordeel te geven kortweg omdat ik er niet bij ben geweest. Ik hoop dat je wel lekker heb kunnen slapen! Vriendelijke groet vanuit 020


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #13 Gepost op: 7 juli 2008, 19:33:37
Lijkt mij dat even letterlijk een schouderklopje en een "bedankt, je hebt het goed gedaan O0" niet meer tijd kost dan dit te lezen. En voor een EHV-er kan dat net het verschil zijn... Dit kan veel twijfel/onzekerheden wegnemen, want in hun ogen ben jij DE specialist, en als die zegt dat 'ik' het goed gedaan heb...  ^-^
En of de pleeg dit nu doet, of de chauffeur, dat lijkt mij niet relevant.
Het visitekaartje-idee van Rescue maakt het natuurlijk helemaal af. :)
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 9 juli 2008, 22:01:39
Je kan slachtofferhulp benaderen. Die helpen, heb ik begrepen, ook hulpverleners bij ongevallen.

Zelf heb ik met een ongeval met meerdere slachtoffers, waar ik als eerste EH verlener aanwezig was die ervaring van de topic starter niet. Na dat de slachtoffers waren afgevoerd met de ambulances kwam een van de agenten die als eerste aanwezig was, naar me toe om gegevens op te nemen. Ik had niets zien gebeuren, maar hij wou de gegevens voor de ambulancedienst hebben.

later die week werd ik gebeld door de verpleegkundige om te vragen hoe het was en als ik nog behoefte had om te praten kon ik via hem hulp krijgen.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #15 Gepost op: 9 juli 2008, 22:26:52
Kijk, das nou een toppie reactie O0

Zeker bij de echte passantenhulpverlening is dit heel belangrijk...

Tijdje geleden heb ik bij een evenement samen met een ambucrew een overdosis ghb-patient behandeld die steeds verder wegzakte en niet zelfstandig haar luchtweg vrij hield. Achteraf vroegen ze wel of t goed met me ging en of ik t spannend/eng had gevonden enzo, en das wel prettig zelfs als t allemaal snor zit bij je zelf.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


fast-one

  • ambulance-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 149
Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2008, 20:36:49
bij de RAV Zuid-Limburg liggen in alle ambulances visitekaartjes met een korte mededeling:

u bent zojuist betrokken geweest bij een ongeval/traumatische ervaring
de ambulancebemanning kan u op dit moment niet te woord staan
mocht u nog vragen hebben over deze hulpverlening of een gesprek willen aanvragen met
de hulpverleners neem dan contact met ons op

aan de andere zijde staan de contactgegevens van de RAV
ik moet eerlijk bekennen dat we ze niet vaak uitgeven omdat we ze niet bij ons dragen maar in de auto liggen
maar als we merken dat er eerste hulp verlener (met of zonder ehbo) behoefte aan heeft krijgt hij zeker een kaartje van ons.

persoonlijk vind ik het wel belangrijk om even aandacht te schenken aan mensen die iets hebben betekend voor een slachtoffer en een bedankje is nog altijd een kleine moeite.

maar er zijn inderdaad altijd uitzonderingen (casussen) waar geen tijd is om met deze mensen te praten

groeten Fast-one


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 4 augustus 2008, 20:14:55
Als je contact opneemt met de ambulancedienst, zorg dan dat je de tijd en lokatie van het incident kunt noemen (of je dat zou kunnen vergeten).
Daardoor kunnen ze de betreffende bemanning er in betrekken.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #18 Gepost op: 13 december 2008, 16:39:31
Het is al even stil op deze topic, maar ook hier wil ik wel graag op in gaan. Zelf heb ik een cursist gehad in mijn les, die had gereanimeerd.
Ik leer de cursisten altijd dat ze moeten doorgaan totdat het ambulance personeel aangeeft dat ze kunnen stoppen. Deze vrouw werd al direct aan de kant geschoven toen ze uit de ambu stapte.
Ook toen ze achteraf vroeg waar het SO naar toe werd gebracht werd ze afgesnauwd dat haar dit niks aan ging. Ze stapten in en reden weg.

Tuurlijk heb ik er begrip voor dat de ambu niet uitgebreid met jou EHBO'er uitgebreid kan gaan staan kletsen, maar ik vond dit zelf wel heel erg cru overkomen.
In de les heb ik, zo goed mogelijk nazorg gegeven aan haar, want ze was op een punt gekomen om te willen stoppen met EHBO...  :(

Maar het heeft mij wel aan het denken gezet. En het rare is, dat ik zelf de andere kant heb leren kennen van de ambu.
Ze luitsterden naar mijn korte samenvatting van het gebeurde(ik had zelf eerste hulp verleend) en gaven aan waar het SO naar toe ging en dat ik kon bellen als ik nog vragen had. Dus zo kan het gelukkig ook.

Het heeft mij als Eerste Hulp instructeur wel aan het denken gezet. Want waarom is mijn cursist zo aan de kant geschoven en wat kun je hier mee?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 13 december 2008, 21:17:12
Omdat er legio redenen te bedenken zijn waarom het zo gelopen is, moet je beide verhalen naast elkaar leggen.
De betrokken ambulancemensen hadden hun dag niet, de hulpverleenster had haar dag niet, en wat voor andere oorzaken dan ook.

Ik heb ooit in een cursus gezeten (vergadertechnieken) waarbij ik binnen 5 sec een bloed hekel had gekregen aan een cursist die ik 5 sec daarvoor nog nooit gezien had. En toen ik de kans kreeg, heb ik hem in een casus tot zijn enkels gesloopt op een manier waarvan ik verschrikkellijk ben verschoten.
 
In een voorkomend geval zou ik  adviseren de ambulancedienst te bellen met het verzoek om hierover met het betrokken team te kunnen praten.