'Nazorg' bij verlenen eerste hulp bij ongeval?

Auteur Topic: 'Nazorg' bij verlenen eerste hulp bij ongeval?  (gelezen 11057 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Saskia1990

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 16 december 2008, 15:55:58
Ik heb deze topic eens gelezen en het is logisch dat je als ehbo-er bij een aangrijpende gebeurtenis je verhaal wilt doen maar dat hoeft toch niet persé bij de hulpverleners die het dan razend druk hebben met het slachtoffer?
Praten met vrienden of familie lucht mij altijd voldoende op.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in dat opzicht geen vervelende ervaring heb met hulpverleners.
Één keer heb ik een ambulanceverpleegkundige gebeld maar dat was omdat ik zoveel respect had voor haar manier van omgang met het desbetreffende slachtoffer dat vond ik wel een compliment waard en dat vond ze erg leuk om te horen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #31 Gepost op: 16 december 2008, 16:01:44
Praten met vrienden of familie lucht mij altijd voldoende op.

Bij Dinges, idem.  ;)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #32 Gepost op: 16 december 2008, 16:24:43
Ik heb deze topic eens gelezen en het is logisch dat je als ehbo-er bij een aangrijpende gebeurtenis je verhaal wilt doen maar dat hoeft toch niet persé bij de hulpverleners die het dan razend druk hebben met het slachtoffer?
Praten met vrienden of familie lucht mij altijd voldoende op.


Saskia, ik heb ook niet gezegd, dat het op DAT moment moet.

Wat ik er mee wil zeggen is, dat niet iedere EHBO'er weet waar hij met zijn verhaal naar toe kan, als hij echt iets aangrijpends heeft meegemaakt. Dan is het overhandigen van een kaartje of een opmerking vanuit de politie of ambu meer dan genoeg.
Tuurlijk is napraten niet altijd nodig met de hulpverleners. Maar het kan de EHBO'er wel helpen om de gebeurtenis een plek te geven. En ik bedoel hier echt geen hele therapieen mee. Het alleen al weten hoe het bijv. met het SO is, zonder privegegevens vrij te geven, kan al enorm helpen.

En ja, ik wijs mijn cursisten er ook op en daar vraag ik ook altijd naar of ze er nog met iemand over nagepraat hebben. En ja, ik geef de cursisten mijn telefoonnummer voor het geval ze behoefte hebben om te praten. En ja ik wijs ze ook op Slachtofferhulp.

En ik vraag me wel af, waarom hier nu toch wel redelijk moeilijk wordt gedaan over de nazorg van de EHBO'er.
Jullie hebben toch een BOT team paraat als jullie een heftige hulpverlening achter de rug hebben?


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #33 Gepost op: 16 december 2008, 16:48:57


En ik vraag me wel af, waarom hier nu toch wel redelijk moeilijk wordt gedaan over de nazorg van de EHBO'er.
Jullie hebben toch een BOT team paraat als jullie een heftige hulpverlening achter de rug hebben?
Ik denk dat dat wel meevalt, de reacties hierboven zijn ook van "leken"(nofi), in eerdere reacties is duidelijk aangegeven dat men het in principe probeert, maar dat het kan voorkomen dat het eens verkeerd loopt door diverse oorzaken....  ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Saskia1990

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 16 december 2008, 16:55:34
Saskia, ik heb ook niet gezegd, dat het op DAT moment moet.

Wat ik er mee wil zeggen is, dat niet iedere EHBO'er weet waar hij met zijn verhaal naar toe kan, als hij echt iets aangrijpends heeft meegemaakt. Dan is het overhandigen van een kaartje of een opmerking vanuit de politie of ambu meer dan genoeg.
.



Hallo ehbo68,

Dat is ook wel te begrijpen, maar ik begrijp ook dat een ambulanceverpleegkundige/
chauffeur of politie  in de hectiek van dat moment zeer geconcentreerd aan het werk is en dan even geen oog heeft voor de ehbo-er.

Saskia, ik heb ook niet gezegd, dat het op DAT moment moet

En ik vraag me wel af, waarom hier nu toch wel redelijk moeilijk wordt gedaan over de nazorg van de EHBO'er.
Jullie hebben toch een BOT team paraat als jullie een heftige hulpverlening achter de rug hebben?

Ik doe niet moeilijk.

Mijn BOT team zijn mijn vrienden en familie.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #35 Gepost op: 16 december 2008, 20:01:08
Dag allemaal,

Het verbaast mij enigzins dat deze discussie weer is opgelaaid. Ik dacht dat wij alle punten ruimschoots hadden behandeld. Kennelijk niet!

Als ambulanceverpleegkundige heb ik simpelweg geen tijd om aandacht te besteden aan de EHBO'rs. Niet omdat ik ze niet belangrijk vind, maar omdat mijn primaire zorg voor mijn patient is.

Wie zou dan wel de nazorg moeten bieden? Mmmm.... dit is een lastige omdat er geen formele regels zijn. In principe zou je een beroep kunnen doen op de (al dan niet) aanwezige OvDG. Eén van zijn taken vanuit het PSGHOR (Psycho-sociale hulp) is opvang bieden aan betrokkenen. Mocht deze niet aanwezig zijn dan moet je een beroep doen op de politie. Mocht dit allemaal niet helpen dan is de eigen huisarts nog in te zetten voor dit soort zaken, al is het maar een verwijzing naar een psycholoog.

Jullie gaan het volgende niet leuk vinden, maar ik ga er geen doekjes om winden: deze situaties zijn vervelend maar horen bij het leven, ik heb er geen enkel behoefte aan om alles weer opnieuw op te rakelen bij mezelf door steeds te moeten praten met "Jan en allemaal" die erbij waren. Hier gaan wij dan ook heel spaarzaam mee om, het komt zelden voor dat ik achteraf een gesprek aanga met een omstander/EHBO'er. Daar ben ik niet voor, er zijn zat mensen die er meer verstand van hebben.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #36 Gepost op: 16 december 2008, 20:25:11
Jullie gaan het volgende niet leuk vinden, maar ik ga er geen doekjes om winden: deze situaties zijn vervelend maar horen bij het leven, ik heb er geen enkel behoefte aan om alles weer opnieuw op te rakelen bij mezelf door steeds te moeten praten met "Jan en allemaal" die erbij waren.

En toch vind ik deze reactie erg leuk.  ;D En hoopte ik stiekem een beetje op zo'n reactie van iemand ''uit het wereldje''. Echter, als leek zijnde is het natuurlijk niet aan mij om hier scherp uit de hoek te komen. Of nee, niet scherp..meer helder en duidelijk.

Ik hoop dat mensen jouw standpunt  respecteren. Da's mijn eigen mening. Zelf ben ik ook wel eens betrokken geraakt bij e.e.a, waaronder een keer in een ziekenhuis wakker geworden en ik zag er niet best uit. De keren dat ik met Slachtofferhulp te maken heb gehad, had ik er totaal geen behoefte aan. Inderdaad geen zin om nare dingen op te rakelen, je geeft het een plekje en je gaat door.  Maar dat kan niet iedereen, dat begrijp ik wel.

Weer ontopic; ik hoop dat de meeste mensen (omstanders - ehbo-ers) begrip hebben voor het feit dat men daar vaak simpelweg geen tijd voor heeft, en vaak ook geen behoefte. Daar zijn andere wegen voor te bewandelen, zoals genoemd in dit topic.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #37 Gepost op: 16 december 2008, 22:19:47
Dinges,

Dank je voor de reactie, het was inderdaad niet mijn bedoeling om scherp uit de hoek te komen, wel om helder te zijn. Je hebt het goed begrepen!

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #38 Gepost op: 16 december 2008, 22:26:10
Jullie gaan het volgende niet leuk vinden, maar ik ga er geen doekjes om winden: deze situaties zijn vervelend maar horen bij het leven, ik heb er geen enkel behoefte aan om alles weer opnieuw op te rakelen bij mezelf door steeds te moeten praten met "Jan en allemaal" die erbij waren. Hier gaan wij dan ook heel spaarzaam mee om, het komt zelden voor dat ik achteraf een gesprek aanga met een omstander/EHBO'er. Daar ben ik niet voor, er zijn zat mensen die er meer verstand van hebben.

Gelijk heb je ;). Waarom alles elke keer oprakelen, jullie moeten ook verder. Bovendien hebben de mensen die er last van blijven houden m.i. meer baat bij een gesprek met een psycholoog dan met een gesprek met de betrokken hulpverleners.

Ik zou er, als ik hulpverlener was, persoonlijk ook geen behoefte aan hebben om elke keer alles op te rakelen.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #39 Gepost op: 17 december 2008, 09:29:49
Zou het in het licht van deze discussie dan geen goed idee zijn als er binnen het Rode Kruis en de EHBO-verenigingen een eigen BOT-team kwam?
Ik denk namelijk dat er EHBO-ers zullen zijn die niet naar Slachtofferhulp durven toestappen omdat zij zichzelf niet als slachtoffer zien, ook zullen veel mensen hun huisarts niet durven lastig te vallen hiermee uit angst teveel misbruik te maken van zijn kostbare tijd.
Laat de opvang van EHBO-ers geregeld worden binnen hun eigen vereniging, daar kunnen ze bovendien praten met een bekend iemand (vertrouwensband) die weet wat de EHBO-er heeft meegemaakt(werkvloer).......kortom een eigen BOT

Ruud