Snelheid TAS bij uitruk.

Auteur Topic: Snelheid TAS bij uitruk.  (gelezen 26980 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 10 juli 2008, 10:56:55
;D

Ik vind het altijd zo apart om ´´de eigen´´ dienst boven andere diensten uit te tillen. Ik ga verder niet inhoudelijk op rijgedrag van hulpverleningschauffeurs in, omdat ik dat totaal niet aan de orde vind!

Overigens lijkt mij een voorlichtingscampagne ook geen verkeerd idee, over hoe te reageren bij een spoedvoertuig!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #21 Gepost op: 10 juli 2008, 17:03:50
Als we daar nu eens mee beginnen en tevens alle aktiviteiten die een andere verkeersdeelnemer ontplooit achter het stuur waardoor deze in het algemeen NIET meer met autorijden bezig is ( ik noem het bellen in de auto, de geluidsinstallatie uit testen, de haren bijwerken, het krantje lezen, de vergadering voorbereiden, etc. etc.) nu eens gewoon gaan bestraffen met een boete van - ik roep eens wat -  500 Euro, dan hebben we het niet meer over onoplettendheid.

Dan hebben we het namelijk alleen nog maar over art. 5 en dan zijn we helemaal gauw klaar en kunnen dit soort discussies naar het archief.

Onder prio 1 rijden betekend voor mij ( let wel: dit is DB's ongezouten en zuiver plantaardige mening ) dat je dus die snelheid gebruikt die je nodig hebt om van A naar daar waar uw aanwezigheid nodig is te komen in zo'n kort mogelijke periode. En de rest moet dan gewoon aan de kant, klaar, uit. Gewoon met 80 over de kruising; rood of niet.

Het zou goed zijn dat verkeersdeelnemers zich wat dat betreft weer in het leger van voor WO II moeten wanen. Als militair werd je toen geacht elke hogere militair te begroeten middels het salueren. En het excuus van : sorry, ik had u niet gezien, daar kwam je toen ook niet mee weg. Je had de hogere militair middels MOETEN zien!

Dat dit natuurlijk niet strookt met de werkelijkheid moge duidelijk zijn, incl. de nalatende doortastendheid van de overheid die liever allerlei voorschriften verzind om de burgers te beschermen voor het potentiele gevaar wat onder prio 1 aan het verkeer deelneemt, dan dat het pal achter haar mensen gaat staan in deze. >:(

Was getekend,

DB


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #22 Gepost op: 10 juli 2008, 20:05:17
officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)

Nee hoor als Chauffeur ben je verandwoordelijk voor het voertuig.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #23 Gepost op: 11 juli 2008, 10:52:10
officieel de bevelvoerder maar dat is ff off topic ;)

eens met de post van paraat.
Bevelvoerder mag de meldkamer overrulen door over te gaan naar prio 1, hij/zij dient dit wel door te geven aan de meldkamer. De chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor het rijgedrag. Dit moet uiteraard passen bij de prioriteit waaronder gereden wordt. De chauffeur dient zich dus te verantwoorden indien iets gebeurt, ook al werd er onder prio 1 gereden.

Inderdaad zie je vaak dat overig verkeer niet weet wat er van ze verwacht wordt als er een prioriteitsvoertuig langs komt..... als ze het voertuig al opmerken. Ik ben het er mee eens dat dit meer aandacht mag krijgen, want als je soms ziet wat voor capriolen men uithaalt  :-X


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #24 Gepost op: 11 juli 2008, 11:04:15
eens met de vorige post.
Bevelvoerder mag de meldkamer overrulen door over te gaan naar prio 1, hij/zij dient dit wel door te geven aan de meldkamer. De chauffeur is ten alle tijden verantwoordelijk voor het rijgedrag. Dit moet uiteraard passen bij de prioriteit waaronder gereden wordt. De chauffeur dient zich dus te verantwoorden indien iets gebeurt, ook al werd er onder prio 1 gereden.

Inderdaad zie je vaak dat overig verkeer niet weet wat er van ze verwacht wordt als er een prioriteitsvoertuig langs komt..... als ze het voertuig al opmerken. Ik ben het er mee eens dat dit meer aandacht mag krijgen, want als je soms ziet wat voor capriolen men uithaalt  :-X


Waarschijnlijk bent u abuis met de beslisbevoegd om de prioriteitstelling te overrulen. De alarmcentrale geeft in beginsel de prioriteit mee. Bij bijvoorbeeld prio 2 kan de bevelvoerder beslissen over te gaan op prio 1 dit in overleg met de alarmcentrale.

Wat met het citaat bedoeld werd is dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het voertuig en zijn rijgedrag.

Een uitrukvoertuig met een defecte blauwe lamp mag officieel dus niet uitrukken, doet een chauffeur dit wel en vervolgens rijdt er iemand tegen aan omdat hij niet had gezien dat er optische signalen werden gevoerd is de chauffeur verantwoordelijk.

De rechter zal dan zijn uitspraak doen en die heeft meer tijd om na te denken dan de chauffeur op die paar minuten tijdens een uitruk kan doen ;)


Firegirl112

  • Hoofdbrandwacht
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #25 Gepost op: 11 juli 2008, 12:49:53
Waarschijnlijk bent u abuis met de beslisbevoegd om de prioriteitstelling te overrulen. De alarmcentrale geeft in beginsel de prioriteit mee. Bij bijvoorbeeld prio 2 kan de bevelvoerder beslissen over te gaan op prio 1 dit in overleg met de alarmcentrale.

Wat met het citaat bedoeld werd is dat de chauffeur verantwoordelijk is voor het voertuig en zijn rijgedrag.

Een uitrukvoertuig met een defecte blauwe lamp mag officieel dus niet uitrukken, doet een chauffeur dit wel en vervolgens rijdt er iemand tegen aan omdat hij niet had gezien dat er optische signalen werden gevoerd is de chauffeur verantwoordelijk.

De rechter zal dan zijn uitspraak doen en die heeft meer tijd om na te denken dan de chauffeur op die paar minuten tijdens een uitruk kan doen ;)

volgens zeg je in andere woorden wat ik ook al zei  ;)

Ik bedoelde dus dat ik het eens ben met de post van paraat


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #26 Gepost op: 13 juli 2008, 10:35:57
In Apeldoorn en omliggende plaatsen zijn de (nieuwe) voertuigen begrensd op 70 km/h. Binnen de bebouwde kom rijden we dan ook niet harder. Mocht je buiten de bebouwde kom of op de snelweg moeten zijn, dan is de begrenzer op te heffen door het omzetten van een schakelaar. Wanneer je dit doet gaat er een waarschuwingslampje branden zodat ook de bevelvoerder kan zien dat de begrenzer er af staat. Dit is dus een bewuste keuze van de chauffeur.  Het voertuig behaald dan zo'n 110 km/h.

Gr. Remco


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #27 Gepost op: 13 juli 2008, 11:16:50
Dan weet ik wel aan welke kant die knop het meeste zal staan  ;D ;D ^-^  ( zonde van de belastingcenten van de burger dit soort dingen  :-\ :'( )
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #28 Gepost op: 13 juli 2008, 22:49:06
volgens zeg je in andere woorden wat ik ook al zei  ;)

Ik bedoelde dus dat ik het eens ben met de post van paraat

Dan zijn we het daar ook weer over eens, ik begreep je verhaal verkeerd ;)


Harm Roetert

  • Verpleegkundige i.o.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 73
  • Altijd nagaan, nooit aannemen!
Reactie #29 Gepost op: 16 juli 2008, 19:22:46
De richtlijnen zijn dat wel dat je max. 20km/h harder mag, kruisingen stapvoets met passeren, maar ik vind wel dat een (ervaren) chauffeur zelf ook moet inschatten hoe hard hij kan. Als het niet harder dan 30 kan, moet dat maar. Zijn de wegen vrij (snelwegen) dan kan je toch wel harder (zolang je wagen zohard kan)
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel.  4dejaars student HBO-Verpleegkunde | Minor High Care met stage op de IC | Reddingsbrigade Deventer, Li