EHBO bij houseparties

Auteur Topic: EHBO bij houseparties  (gelezen 11546 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolf

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 29 november 2003, 00:04:23
Een festival waar toch redelijk veel rommel de ronde doet komt een SO op de post (waar gebeurd)

Wat is er gebeurd?
Ben niet goed geworden
Wat heb je gebruikt?
Niets alleen mix-drankjes
uiterlijke kenmerken van misbruik!
Wat heb je gebruikt het is in jou belang dat we dat weten?
Ik heb alleen maar mix-drankjes op eerlijk waar
IK geloof je niet vertel me nou maar wat je gebruikt hebt dan kunnen we je helpen!
Ik heb een half pilletje op

Dit SO was bang voor de reactie van de partner die er bij was deze flipte ook helemaaluit.
Ik kan me indenken dat de jonge dame die in Heerlen overleden is aan de XTC (en andere dingen) bang was voor de gevolgen als haar ouders er achter zouden komen en daarom de zaak minder erig heeft voorgedaan dan in werkelikheid was de vriendinnen helpen haar natuurlijk voor zover deze eigenlijk wel weten wat ze geslikt heeft!
Ja en wat moet je dan als hulpverlener?
Als je op iedere rommelmarkt al een EHBD hulpverlener moet gaan zetten gaat toch een beetje ver of niet?
En wie (men zei op L1) 15 pillen slik doet dit toch wel op eigen verantwoording!
Er zijn ook SO's die ongemerkt een portie GHB in hun BaCo krijgen die kunnen er zelf natuurlijk niets aan doen.


Marno

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 233
  • Co-assistent - SEH EMC RB-Callantsoog
Reactie #11 Gepost op: 29 november 2003, 16:15:47
Even een kleine vergelijking trekken:

In Gent vindt jaarlijks 'I love techno' plaats. Het UZ richt daar een ehbo post in met verscheidene anesthesisten en cardiologen, tientallen verpleegkundigen, een bataljon bedden en een stoet ambulances om de zwaarste gevallen direct naar het ziekenhuis te kunnen vervoeren.

I love techno trekt 30.000 bezoekers, en is dus van een heel andere orde dan een houseparty met 2000 bezoekers maar mi. is het wenselijk om daar op zijn minst een ehbo'er met bijkomende kennis over drug- en alcoholmisbruik te hebben.
Aan mijn zonen, aan de zonen van mijn leermeester en aan de leerlingen die verklaard hebben zich aan de regelen van het beroep te zullen houden, aan h


Rolf

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 30 november 2003, 00:42:32
Laatste aflevering van Pink Pop, ik heb ze niet geteld maar er waren rond de 75.000 muziek liefhebbers en sommigen met rare ideeën over "hoe gedraag ik me op een muziek festival"
Deze mensen werden vervoerd naar de VG (Verzorging Gewonden) en daar overgedragen aan de EHBD mensen.
Was gewoon goed geregeld.
Op de Limburg Love Parade komen ook zulke dingen voor maar daar hebben we wat minder van 75.000 mensen we hebben best een goede bijscholing gehad bij onze afdeling en we gaan nog een extra opleiding krijgen EHBD kost een paar duiten maar je hebt dan ook wat.
We zijn gezegend met wat "plegen" in de afdeling en zodra er enige twijfel is gaat er een belletje richting CPA  en die sturen dan die grote gele bus ff langs.

Maar toch blijf ik van mening je bent zelf verantoordelijk voor wat je slikt!

Onze zoon is nu 6 jaar (en nu als slimmer dan z'n pa) tijdens de vastelovend (carnaval) wat hier in Limburg groots gevierd word gaan we na het kijken van de bonte stoet samen naar een café en wij leren de zoon nu al aan:
Drink je glas leeg of laat het staan je krijgt een nieuw als je weer iets wilt hebben maar een glas wat je uit het oog verloren hebt laat je staan.

Natuurlijk moet je ieder SO naar beste vermogens en kunnen helpen zelf schuld of niet maar je weet dat wat je slikt niet te vertrouwen is en doe je het toch kunnen er lelijke gevolgen van komen.

Je kunt op het school feest van de hoogste groep wel de SIGMA en MMT buiten klaar zetten maar er zijn gernzen.........toch?

Wel is het een goede zaak als EH-ers die met drugs gerelateerde zaken in aanrakig kunnen komen zeker een bijscholing krijgen en dan met name signaleren van waneer is het tijd om het mobiletje te pakken en de pro's er bij te roepen


Shadow

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 30 november 2003, 07:38:25
EHBO'er,

Het is zeker in de meeste gevallen de verantwoordelijkheid van het slachtoffer zelf (er zijn uitzonderingen); wel opgelet voor het volgende: Als jij als EHBO-er iemand in je handen krijgt waarvan het bewustzijn verminderd is op een feestje waar alcohol en vooral drugsmisbruik mogelijk is al een heleboel alarmbellen gaan rinkelen. Als goede huisvader moet jij dan de meest veilige oplossing uit je hoed toveren. En dit betekent bij het minste vermoeden de CPA bellen.

De jonge dame in kwestie heeft vrij lang op die hulppost gelegen omdat ze dachten het zal wel overgaan; ze was immers al een paar keer terug bij bewustzijn gekomen. Het wegzakken in en terugkomen uit de bewusteloosheid is juist een typische reactie op overdadig drugsgebruik.

Je kunt beter een keer teveel de ambu laten komen dan 1 keer te weinig. De bewijzen spreken voor zich.

Rolf,

Ik ga vooral op de symptomen af en het gedrag van het s.o. en zijn/haar aanhang. Dit zegt vaak meer dan eender welke uitspraken van personen die waarschijnlijk zelf onder de invloed zijn van alcohol en/of drugs. En een goede tip: als ik iemand in een soortgelijke situatie aan het uitvragen ben zijn er eenvoudigweg geen toeschouwers; ook geen vriendjes of dergelijke. Heb al menig persoon uit de EHBO-post gezet en die vonden dat meestal helemaal niet leuk.
Als je dan uitdrukkelijk uitlegt dat alles wat het s.o. zegt vertrouwelijk is en onder geen beding doorverteld wordt aan eender wie kun je soms toch nog wel eens een eerlijk antwoord krijgen.

Wat betreft de laatste editie van Pinkpop; ik was er ook en inderdaad er liepen een paar bezoekers rond waarop een hele school hulpverleners op kan afstuderen. De samenwerking met de EHBD mensen verliep redelijk goed; alleen was het wel handig geweest als die personen ietsje meer verstand hadden gehad van EHBO en dergelijke.

Ciao,
Peter


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #14 Gepost op: 2 december 2003, 00:28:05
Peter,

Je haalt inderdaad een ernstig punt aan.
Toch blijf ik overeind houden dat het de primaire verantwoordelijkheid is van de leiding dat dit soort zaken worden voorkomen. Zij moeten weten wat iemand wel en niet kan en wat je wel en niet aan zo iemand kunt overlaten.


Pas als hier sprake zou zijn van nalatigheid of grave fouten, moet je de hulpverlener aanpakken.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 2 december 2003, 11:11:30
Ik heb de training van Educare afgerond als eerste hulp instruct eur bij Uitgaansdrugs..

Nu hebben we een aantal trainingen die voor eerste hulpverleners toegankelijk zijn om eerste hulp bij (uitgaans)drugs toe te passen..

Tijdens de training zijn mij zelf een aantal zaken opgevallen. Van alle zogenaamde "drugs-incidenten" zijn grotendeels niet het ingeslikte middel de oorzaak van het incident maar heel veel randvoorwaarden de oorzaak van het incident.

  • Verkeerde vochtbalans in de 72 uur voorafgaande aan de party,
  • Verkeerd eetpatroon in de 24uur voorafgaande aan de party,
  • Klimaat. Dus temparatuur en luchtvochtigheid
  • Het vrij verkrijgbaar zijn van drinkwater
  • De mate van repressief optreden door Politie en Beveiliging..

Verder heeft een middel natuurlijk wel reacties op lichaam, zoals het vrijwel stil leggen van de spijsvertering.

Kijk anders ook even op:
http://www.bzeducare.nl/ambulant/dance_events.htm

Inmiddels zijn er 15 Eerste Hulp Instructeurs opgeleid door Educare speciaal voor deze cursus.. De cursus word gegeven door Educare en geaccrediteerd door het Trimbos Instituut.
Het is een echte aanrader.
In februari 2004 organiseren ik een EHB(uitgaans)drugs training met open inschrijving. Binnenkort kan je daar ook wat van op m'n site vinden..
Ook volkers-ehbo uit almere ( www.volkers-ehbo.nl ) gaat dan ook een training verzorgen (heb ik begrepen)

Echt een aanrader, en echt er gaat een wereld voor je open en je zult zien dat er veel misverstanden zijn over drugsgebruik in het uitgaansleven..


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #16 Gepost op: 2 december 2003, 11:31:27
Even een kleine vergelijking trekken:

In Gent vindt jaarlijks 'I love techno' plaats. Het UZ richt daar een ehbo post in met verscheidene anesthesisten en cardiologen, tientallen verpleegkundigen, een bataljon bedden en een stoet ambulances om de zwaarste gevallen direct naar het ziekenhuis te kunnen vervoeren.

I love techno trekt 30.000 bezoekers, en is dus van een heel andere orde dan een houseparty met 2000 bezoekers maar mi. is het wenselijk om daar op zijn minst een ehbo'er met bijkomende kennis over drug- en alcoholmisbruik te hebben.

Is dat geen krankzinnige besteding van gemeenschapsgeld deze oversizede zorgverlening??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 2 december 2003, 21:29:28
Is dat geen krankzinnige besteding van gemeenschapsgeld deze oversizede zorgverlening??

Het is het ziekenhuis verplaatsen naar de hangplek van je doelgroep. ;D

Henk


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #18 Gepost op: 3 december 2003, 01:13:19
Net zo krankzinnig als de gezondheidszorg voor patienten met roken gerelateerde ziektebeelden ?


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #19 Gepost op: 6 december 2003, 13:10:44
Ik vroeg mij af of de EHBO posten op dance events ook aan diverse andere factoren rekening houden.

1. Vrij drinkwater verstrekking
2. Geven van paracetamol
3. Dextroenergie
4 Het geven van fruit (bananen)
5. Meten van lichaamstemparatuur.
6. Patienten score/registratie formulieren

Doen jullie ook aan het meten van klimaatfactoren, (zoals warmte en luchtvochtigheid.), zodat wanneer die de grenswaarden overschrijdt dat je met de organisator daaraan wat kunnen doen..

In hoeverre doen jullie mee, aan repressief optreden van beveiliging, (o.a. het buiten het terrein zetten van  patienten, die zich misselijk voelen of braken) (Ik ben daar absoluut tegenstander van)

Word er vooraf aandacht geschonken aan het gedrag van de hulpverleners. (niet met het opgeheven vingertje, had je maar niet..., maar wel een goede voorlichting over gebruik van middelen)