Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer

Auteur Topic: Slachtoffer neemt plaats bij passant of hulpverlener, auto opengeknipt door brandweer  (gelezen 33628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest3471

  • Gast
Pijnlijk geheel..
Gezien op site brandweer Lunteren (gem. Ede)

Publicatiedatum: 6-7-2008 13:31:04

Lunteren - Op zaterdag 5 juli rond 19.20 uur kreeg de politie melding van een aanrijding op de Postweg, waarbij een auto over de kop gevlogen was. De bestuurder, een 19-jarige man uit Veenendaal, was tijdens het rijden met de autoradio bezig en daardoor in de berm terecht gekomen. Hij stuurde tegen, waarna de auto overdwars ging en over de kop vloog. De auto raakte total loss. De bestuurder leek aanvankelijk geel letsel opgelopen te hebben. Hij gaf zelf ook aan geen pijn te voelen. In de politieauto op weg naar het bureau klaagde hij toch over pijn in zijn rug, waarna door de politiemensen de ambulance gebeld werd. Om risico’s met betrekking tot rugletsel te vermijden werd er op advies van de GGD niet verder gereden en is de politie auto op de N224 onder het viaduct van de A30 gestopt. Vervolgens constateerde het gearriveerde ambulancepersoneel een zwelling in de onderrug en werd uit voorzorg het dak van de politieauto opengeknipt, en het slachtoffer er door de brandweer uitgehaald. De man is daarna voor onderzoek naar het ziekenhuis overgebracht.

Bron: Politie Gelderland-Midden [http://84.244.149.112/persberichten/perslijst.asp?dd=06&mm=07&yy=2008#WVV]



Bron foto: http://www.brandweerlunteren.tempra.nl/

Voor volledig bericht en filmpje; http://www.brandweerlunteren.tempra.nl/2008/20080705/20080705-serie.html


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Dit geeft maar weer eens aan hoe riskant het is om s.o.'s te gaan vervoeren!...... :-\

(Volgensmij is zo een dergelijke situatie ook niet de eerste....)


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Nope!

Er zijn legio voorbeelden van auto's die worden opengeknipt omdat hulpvaardige omstanders een s.o. even op adem laten komen in bijv. de eigen auto.

1 van de redenen waarom ik dat dus niet doe, ik rij liever met een gesloten auto dan met een cabrio.... ::)


Timmos

  • Persfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,326
    • Tim-Koster.nl
zondag 6 juli 2008 15:07 uur
Veenendaler uit politieauto geknipt
EDE - De brandweer heeft zaterdagavond op de provinciale weg N224 bij Ede een politieauto opengeknipt, om een 19-jarige man uit Veenendaal voorzichtig van de achterbank te kunnen halen.

De Veenendaler was eerder met zijn auto in Lunteren over de kop geslagen doordat hij met zijn autoradio bezig was. Zijn auto was total loss en de jongen leek ongedeerd. Onderweg naar het politiebureau kreeg hij toch rugklachten. Agenten belden voor de zekerheid met de GGD. Die adviseerde niet verder te rijden.

Ambulancepersoneel constateerde een zwelling aan de onderrug. Om ernstig rugletsel te voorkomen, werd besloten het dak van de politiewagen te laten halen, zodat de Veenendalder zo voorzichtig mogelijk op een brancard getild kon worden.

Bron: www.rtvutrecht.nl


Dit soort geintjes hebben ze al vaker gehad bij de politie.... Leren ze het dan nooit  :-\

 O0


s@nder

  • chauffeur Hap alkmaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 52
  • Dit forum is het helemaal !
;D ;D ;D ;D ;D
Hebben ze dat niet met de opleiding gehad dat je een slachtoffer met hoog energetische trauma zoals verkeersongevallen nooit in een auto met een dak moet plaatsen en altijd een ambu waarschuwen.

groet O0


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Je kan je ook afvragen of dit nog zinvol is?


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
;D ;D ;D ;D ;D
Hebben ze dat niet met de opleiding gehad dat je een slachtoffer met hoog energetische trauma zoals verkeersongevallen nooit in een auto met een dak moet plaatsen en altijd een ambu waarschuwen.

groet O0

Natuurlijk krijgen we dat in de opleiding geleerd. En natuurlijk zal er een ambulance ter plaatse worden gevraagd. Echter als je er niet bij bent geweest is het nu makkelijk oordelen.
Neem bijvoorbeeld de situatie dat er een aanrijding heeft plaats gevonden waarbij in eerste instantie doorgegeven word dat er geen letsel is bij de betrokkenen. Ter plaatse staat inderdaad iedereen naast het voertuig. Het regent buiten en om de administratie af te handelen neem je de betrokkenen mee naar de dienstbus of dienstwagen. Binnen in de bus incl tafeltje alles afhandelen. In de wagen krijgt de persoon toch last van de nek. Tsjaa het kan altijd gebeuren. Ik zet betrokkenen van een aanrijding nooit in de dienstwagen maar ik kan best wel begrijpen dat het wel gebeurt zoals bijv in mijn net beschreven voorbeeld.
Doen de collega's dan iets verkeerd? Ik ben van mening van niet maar ach ook dan zullen er mensen zijn die moeten roepen 'leren ze het dan nooit".  ::)


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Er is door alle partijen goed gehandeld. Ik heb het nagevraagd. Ook snap ik de reden achter dit topic niet helemaal aangezien het al een tijdje geleden is.


guest3471

  • Gast
Er is door alle partijen goed gehandeld. Ik heb het nagevraagd. Ook snap ik de reden achter dit topic niet helemaal aangezien het al een tijdje geleden is.
Reden voor het topic is het nieuwsitem dat er van gemaakt is. Het is nu precies 9 dagen geleden. Ook al vinden mensen dat er goed gehandeld is; je kunt je afvragen of het niet verstandig is bij een ongeval met een auto die total-loss is en over de kop is geslagen (dat gaat zelden voorzichtig) sowiezo een ambu ter plaatse te laten komen, ook al staat er 10 man buiten de auto.. Denk je dat die in zo'n geval gezegd zouden hebben; 'Nou, je hebt nu geen klachten dus ga maar in de auto van de politie naar het bureau'?


Heleen Lotus

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,245
Ach een paar jaar geleden in veenendaal ook het geval geweest. Nieuwe politie, werd snel een cabrio.  ^-^