BHV-EHBO bij zwangere vrouwen

Auteur Topic: BHV-EHBO bij zwangere vrouwen  (gelezen 16910 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Gepost op: 21 november 2003, 13:54:03
Ik ben werkzaam op een kantoor met 200+ personen.
Een aantal van mijn collegae zijn zwanger.

Zijn er specifieke zaken waar je als BHV'er - EHBO'er rekening mee moet houden als je te maken hebt met zwangere vrouwen?


Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2003, 16:16:33
het lijkt mij dat je de personen die inverwachting zijn,geen zware dingen meer laat doen


Anneke

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • verpleegkundige kinderafdeling
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2003, 16:22:03
Zwanger zijn is geen ziekte, dus de meeste werkzaamheden kunnen echt wel. Als BHV heb je denk ik niet veel kans dat je hulp nodig is bij problemen. Daarbij komt ook nog dat een kind er niet van de ene op de andere minuut uitrolt...........


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2003, 17:03:39
Ik begrijp dat zwanger zijn geen ziekte is.
(Hoewel de wet er anders over denkt, als je zwangerschapsverlog hebt kom je in de ziektewet en krijg je een uitkering)

Waar het mij om gaat is het volgende:
Ik kan me voorstellen dat je wat problemen krijgt om bijvoorbeeld een heimlich manouvre uit te voeren. Misschien dat er ook wel andere manieren zijn dan een rautek greep om een slachtoffer te vervoeren.
Een stabiele zijligging (indien noodzakelijk) zou misschien anders moeten ivm de buik etc.

Daarnaast, maar dat is dan meer richting de EHBO vraagbaak, inderdaad de mogelijke eerste hulp bij problemen. Wat te doen als er problemen zijn. (behalve 112 bellen, want dat lukt me wel)
Dit mede omdat mijn vriendin één van de zwangere collega's is  ;D
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Rolf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 november 2003, 23:17:03
Mischien een idee om het nummer van de verloskundige in de GSM te programeren.
Is er verwarring dan hoef je daar al niet meer naar te zoeken.
En het moge algemeen bekend zijn dat vrouwen met vrouwen-probleemen liever tegen een hulpverlener hebben die in het paspoort een "V" achter geslacht hebben staan.
Mischien is er onder de 200 medewerkers wel een ervaings deskundige die als wat luiers en flesjes door de handen heeft gehad hoeft geen BHV-er te zijn maar gewoon iemand die weet hoe het voelt.


helm

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 21 november 2003, 23:38:52
Heb je geen ehbo gedaan? Daar zitten nl. dit soort dingen standaard bij.

Daarnaast, maar dat is dan meer richting de EHBO vraagbaak, inderdaad de mogelijke eerste hulp bij problemen. Wat te doen als er problemen zijn. (behalve 112 bellen, want dat lukt me wel)


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2003, 22:05:07
Welke EHBO bedoel jij dan, René? Ik kan me niet herrineren dat ik ooit iets specifieks over zwangere vrouwen hebt gehoord!
Of bedoel je de omgang met problemen, welke dan ook? ???

Christian


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #7 Gepost op: 24 november 2003, 10:16:03
Ik kan me ook niet herinneren dat wij dit bij EHBO bijhandeld hebben. ???
En eh ja ik heb mijn EHBO diploma, en ik volg alle herhalingslessen, zowel bij de BHV als bij de brandweer als prive. :) :D ;D

De tip van Rolf om het nummer van de verloskundige bij de hand te houden is een goede.
Een vrouwelijke EHBO 'er sturen is ook een goede. (Hoewel die één van de zwangere personen is)

Uit de EHBO groep van het forum  kwamen ook wat goede tips:
1 Zwangere vrouwen liever niet op de rug leggen, omdat het kind dan een ader kan afknellen.
2 Stabiele zijligginge bij voorkeur op de linkerzijde, en ondersteuning dmv deken oid in de rug.

Ervaringsdeskundigen zijn er genoeg. Er werken meer vrouwen dan mannen bij ons op kantoor.
De telling van zwangeren is tot nu toe:
allen uitgerekend in de periode begin april, tot eind mei
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


helm

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2003, 06:48:29
De Meduca ehbo-opleiding

Welke EHBO bedoel jij dan, René?


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2003, 16:13:21
Is de Meduca EHBO opleiding dan iets bijzonders? Hebben zij er een eigen draai aan gegeven?

Christian