BHV-EHBO bij zwangere vrouwen

Auteur Topic: BHV-EHBO bij zwangere vrouwen  (gelezen 16956 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #20 Gepost op: 8 december 2003, 18:48:28
O! Da's lekker! Maar wel goed dat je het zegt, want dan kunnen we daar rekening mee houden, mocht er ooit iets gebeuren met een vrouw die zwanger is.
Bij twijfel maar gelijk van het ergste uit gaan...

Christian


wilco

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 2 januari 2004, 15:36:29
je mag zelfs niks doen vanwegen de wet big in deze wet staat dat het helpen bij een bevalling onder mediche handelingen  dus zorg voor deskundighulp


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 2 januari 2004, 20:38:23
je mag zelfs niks doen vanwegen de wet big in deze wet staat dat het helpen bij een bevalling onder mediche handelingen  dus zorg voor deskundighulp
Beste Wilco,

Heb de BIG-wet gelezen of raad je maar wat....? In welk artikel staat dat medische handelingen een term is waardoor iets niet mag..
Volgens mij hebben moet je zelfs in noodsitatie helpen.. Ook als dit voorbehouden handelingen zijn.
Maar misschien moet dit document nog maar eens goed lezen en dan een genuanceerde bericht geven.. >:(
http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #23 Gepost op: 6 januari 2004, 20:51:16
inderdaad, ik denk dat de BHV'er niet eens onder de wet BIG valt, aangezien dit niet een artikel 3 beroep is.
Dus je valt niet onder de wet BIG en je bent al helemaal niet strafbaar voor het tuchtrecht.

En inderdaad niet helpen bij een persoon in nood (zwanger of niet) is wel strafbaar.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #24 Gepost op: 7 januari 2004, 23:05:48
Paul,

Ook een BHV-er moet zich aan de wet BIG houden als het gaat om voorbehouden handelingen!!!!


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2004, 20:21:41
Jos,

Kun je mij eens uitleggen hoe dit dan juridisch geregeld is, in de wet BIG kan ik alleen vinden dat er enkele niet zelfstandig bevoegdheden beroepen zijn zoals verpleegkundigen, verzorgenden en helpenden...
In mijn beleving is een BHV'er iemand die naast zijn normale werk een bedrijfshulpverlenende rol heeft, wordt dit dan gezien als een beroep in de individuele gezondheidszorg?? (overigens dit alles is niet beledigend bedoelt en is een oprechte vraag)

Dit zou namelijk betekenen dat een BHV'er ook via het tuchtrecht berecht kan worden, hetgeen tevens zou betekenen dat een BHV'er ingeschreven dient te zijn in een BIG register

Wie weet hoe het nu eigenlijk zit??
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2004, 20:35:48
Natuurlijk leggen we dat nogmaals uit..

Je kan alles terug vinden op de volgende link:
http://www.bigregister.nl/pdf/ondervbh.pdf

In de wet BIG en wet WOG zijn een aantal voorbehouden handelingen beschreven die in normale situaties alleen door bepaalde functies uit de bigregister mogen worden uitgevoerd. Deze voorbehouden handelingen gelden voor iedereen in Nederland..

In levensbedreigende noodsituatie mag een iemand die wel bekwaam maar niet bevoegd is volgens de wet BIG de voorbehouden handelingen wel uitvoeren, zonder dat deze persoon daarop word aangesproken.

Dus voorbehouden handelingen van wet BIG moet iedereen zich aan houden de overige bepalingen zijn dus alleen voor beroepen bedoeld onder de wet BIG..

Lees de link maar..


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2004, 20:38:41
Paul,

De wet BIG vervangt een groot aantal wetten, die de gezondheidszorg regelden. Je kunt hier veel over lezen op  http://www.minvws.nl/dossiers/wet_beroepen_in_de_individuele_gezondheidszorg_big/default.asp
Een van de zaken die de wet BIG regelt zijn de voorbehouden handelingen. Het is in Nederland nl. zo dat iedereen zich uit mag geven als werker in de gezondheidszorg, mag beweren dat hij of zij mensen kan genezen. Het is aan de consument om te bepalen of men met zo iemand " in zee wil gaan". Om de consument te beschermen heeft de wetgever een aantal  voorbehouden handelingen in het leven geroepen die alleen mogen worden uitgevoerd door zelfstandig bevoegden (artsen, verloskundigen, tandartsen).
Als een BHV-er in zijn werk dus voorbehouden handelingen zou uitvoeren, dan moet hij/zij voldoen aan de kriteria in de wet BIG: opdracht door zelfstandig bevoegde, bekwaam zijn en blijven, anders wordt de BHV-er op grond van het betreffende artikel in de wet BIG vervolgd! Niet als werker in de gezondheidszorg maar als persoon die de wet overtreedt.

Een heel ander deel van de wet BIG is het register! Daarnaast is er voor enkele beroepsgroepen het tuchtrechtsysteem in het leven geroepen waarbij beroepsgenoten over je oordelen.

Ik zal je maar verder niet vermoeien met begrippen als functioneel bevoegd, risicovolle handelingen etc. etc.

Mijn intentie is om duidelijk te maken dat iedereen met de wet BIG te maken heeft!! Niet als werker in de gezondheidszorg, maar als inwoner van dit land.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2004, 20:42:09
jos,

Bedankt voor je heldere uitleg, het is me bij deze een stuk duidelijker geworden.

Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2004, 21:18:02
Paul, graag gedaan!