BHV-EHBO bij zwangere vrouwen

Auteur Topic: BHV-EHBO bij zwangere vrouwen  (gelezen 16955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #30 Gepost op: 15 januari 2004, 01:22:54
Ik denk dat de wetgever, al dan niet bedoeld, een grote maas in de wet heeft gelaten.

Door de beperking dat het moet gaan om het beroepsmatig buiten noodzaak uitvoeren van voorbehouden handelingen.

Zeg het maar, is de bhv'er beroepsmatig met BHV aktiviteiten of niet. Ik denk zelf dat de BHV'er, hij is als zodanig door de werkgever aangewezen. En BHV taken hebben een hoge prioriteit dan zijn "normale" werkzaamheden.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #31 Gepost op: 15 januari 2004, 09:05:42
Ik verbaas me met grote mate hoe we van de originele vraag hier terecht zijn gekomen.

De originele vraag was: Zijn er specifieke zaken waar je als BHV'er - EHBO'er rekening mee moet houden als je te maken hebt met zwangere vrouwen?

En nu hebben we het opeens over de wet BIG, en het helpen bij bevallingen?

Laten we even teruggaan naar de realiteit:
Ik zit bij de BHV. Er zijn bij ons op kantoor een aantal vrouwen zwanger (4 stuks op dit moment).
Bij ons heeft elke zwangere vrouw recht op bevallingsverlof (16 weken), beginnend 6-4 weken voor de bevalling.
De kans dat ik als BHV'er zal moeten helpen bij de bevalling is minimaal. Dat zal alleen zijn bij complicaties in een periode waarbij de vrucht (zo heet dat toch in vaktermen?) maximaal 36 weken oud is.
Indien er complicaties zijn neem dan maar aan dat ik eerst de profeesionele hulpverleners zal laten komen. (en dat de wet BIG me gestolen kan worden.)

Het is absoluut niet mijn bedoeling om als BHV'er te helpen bij de bevalling.

3 van de 4 zwangeren bij ons op kantoor zullen mij liever niet zien bij de bevalling. De vierde zal me wel willen zien bij de bevalling, maar dan niet als BHV'er / EHBO'er maar als trotse vader.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #32 Gepost op: 15 januari 2004, 09:22:39
Vuurvlieg,

De opmerkingen over de wet BIG passen prima in de discussie, dus zo off topic is dat niet....
EHBO bij zwangere vrouwen is doorsnee gezien niet anders dan bij andere "slachtoffers". Alleen qua shock kun je eerder problemen verwachten voor het ongeboren kind.
Heimlich voer je inderdaad niet uit met de vuist in het maagkuiltje maar door het uitvoeren van borstkascompressies. Ook bij eventueel reanimeren leg je de zwangere plat op de rug met een kussen of opgerolde jas onder de rechterflank. Plat op de rug drukt de baarmoeder een belangrijk aanvoerend bloedvat naar het hart dicht, en dat moet je natuurlijk zien te voorkomen.

Verder is het goed te weten dat elke zwangere vrouw eerder emotioneel is als haar wat overkomt. Voorbeeld: als een zwangere vrouw valt is vaak de eerste reactie: " als er maar niets met het kindje is!" Dat haar knie volledig open ligt is dan minder van belang.

In ieder geval hoop ik dat jouw kantoor deze problemen niet mee maakt, en dat je inderdaad binnenkort een trotse vader zijn mag!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #33 Gepost op: 15 januari 2004, 21:28:49
Zwanger so op de linkerzijde is ter voorkoming van afsluiting van de rechter holle ader door het kind met als gevolg stuwing in de onderste extremiteiten.

Maar welke regel gaat voor?
So op gewonde zijde leggen ook al is dat rechts of toch linkerzijde

R.


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #34 Gepost op: 16 januari 2004, 00:33:50
Keus is niet zo moeilijk. Levert het afdrukken van de vena cava inferior problemen op, dan het slachtoffer op de linkerzij. Bij reanimaties is er geen keus: op de rug, met ondersteuning in de rechterflank


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #35 Gepost op: 16 januari 2004, 02:19:39
Ik verbaas me met grote mate hoe we van de originele vraag hier terecht zijn gekomen.

De originele vraag was: Zijn er specifieke zaken waar je als BHV'er - EHBO'er rekening mee moet houden als je te maken hebt met zwangere vrouwen?

En nu hebben we het opeens over de wet BIG, en het helpen bij bevallingen?

Laten we even teruggaan naar de realiteit:
Ik zit bij de BHV. Er zijn bij ons op kantoor een aantal vrouwen zwanger (4 stuks op dit moment).
Bij ons heeft elke zwangere vrouw recht op bevallingsverlof (16 weken), beginnend 6-4 weken voor de bevalling.
De kans dat ik als BHV'er zal moeten helpen bij de bevalling is minimaal. Dat zal alleen zijn bij complicaties in een periode waarbij de vrucht (zo heet dat toch in vaktermen?) maximaal 36 weken oud is.
Indien er complicaties zijn neem dan maar aan dat ik eerst de profeesionele hulpverleners zal laten komen. (en dat de wet BIG me gestolen kan worden.)

Het is absoluut niet mijn bedoeling om als BHV'er te helpen bij de bevalling.

3 van de 4 zwangeren bij ons op kantoor zullen mij liever niet zien bij de bevalling. De vierde zal me wel willen zien bij de bevalling, maar dan niet als BHV'er / EHBO'er maar als trotse vader.

Dit is nou de truuk hoe je BHV moet inschatten.
Eerst het risico inventariseren, dan de mogelijk te nemen maatregelen benoemen. Vervolgens concluderen dat geen andere aanpak nodig is en tenslotte het bespaarde geld (je hoeft immers geen kraampakketten te kopen) besteden aan een passende borrel op het welzijn van de aanstaande borelingen.


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #36 Gepost op: 23 januari 2004, 08:21:13
Keus is niet zo moeilijk. Levert het afdrukken van de vena cava inferior problemen op, dan het slachtoffer op de linkerzij. Bij reanimaties is er geen keus: op de rug, met ondersteuning in de rechterflank

Ho even jos,
Ik ben maar een eenvoudige brandweerman/bhv'er die een ehbo diploma heeft gehaald.
Wat is een vena cava inferior?

Even voor mijn eigen beeld (ik hoop dat ik het goed uitleg):
De ondersteuning begrijp ik niet.
Het slachtoffer ligt plat op haar rug, wat is dan het effect van ondersteuning van de rechterflank? Zij zal niet uit zichzelf omrollen naar één kant, toch?
Zo ja, waarom dan alleen rechts en niet links?
En als je iets onder haar legt, dan kan je niet meer loodrecht naar beneden de compressies uitvoeren, omdat het slachtofeer dan schuin ligt.
En waarmee moet je dan ondersteunen?
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2004, 08:31:09
Anatomisch gezien wordt bij rugligging de onderste holle ader (vena cava inferior) die het bloed vanuit het lichaam weer naar het hart toe vervoert, "dichtgedrukt" bij zwangeren. Door iets onder de rechterflank te leggen, kantelt de baarmoeder naar links waardoor de druk op de onderste holle ader wordt verminderd. Leg je iets in de linkerflank, kantelt de baarmoeder de andere kant op en wordt de onderste holle ader nog meer in de verdrukking gebracht.

De zwangere licht nog steeds met beide schouders op de grond als je gaat reanimeren, waardoor je loodrecht naar beneden kunt drukken.


joeske

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 4 februari 2004, 16:02:46
Citaat
  Zwanger so op de linkerzijde is ter voorkoming van afsluiting van de rechter holle ader door het kind met als gevolg stuwing in de onderste extremiteiten.
Het grootste probleem zit 'm niet in de stuwing maar in de verminderde terugstroom van bloed naar het hart toe, het gevolg hiervan is dat het hart ook minder kan uitpompen (relatieve ondervulling van de rechter harthelft) met als gevolg shock


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #39 Gepost op: 4 februari 2004, 16:14:24
Is stuwing dan alleen mogelijk in arteria (dus van het hart af)?
Obstructie in de venen (naar het hart toe) is in mijn beleving ook stuwing.

Rader