fotograferen brand, ongeval etc

Auteur Topic: fotograferen brand, ongeval etc  (gelezen 26710 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

C.Melsen

  • Gast
Gepost op: 21 november 2003, 17:02:20
Hoi

Stel je staat bij een brand ongeval etc achter het lint en je fotograveert die brand of ongeval. Heeft de politie dan het recht om jou camera in beslag te nemen of om de foto's te laten wissen?  Maakt het dan ook nog uit of er personen op staan. Leden van AT kan ik me voorstellen maar normale agenten.




7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #1 Gepost op: 21 november 2003, 17:33:40
Alles wat je van de openbare straat fotografeerd is legaal. Als jij gewoon netjes achter het lint staat mogen ze je camera niet afpakken of je dwingen je foto's te wisselen. Over  het publiceren weet ik niet, maar dan is het wel gewenst gezichten en of kentekens onleesbaar te maken in verband met de privacy.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 21 november 2003, 19:13:03
Je mag foto,s van ongevallen en branden publiceren,maar wat Ger@rd al zegt je moet om de privacy van de mensen en eventuele slachtoffers denken.Verder is het bij ons al een keer gebeurt dat iemand die stond te fotograveren bij een ongeval,dat er aan hem werd gevraagt of ze een paar foto,s mochten gebruiken voor het onderzoek.


Rolf

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 november 2003, 23:59:31
Let wel een beetje op wat je op een website zet.
Ik zou in iedergeval geen SO's (ook al zijn deze onherkenbaar) op de site zetten een situatie overzicht is natuurlijk weer wat anders.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 22 november 2003, 00:22:05
Ja inverband met waarhijdsvinding is het mogelijk om de camera is beslag te nemen, echter dit zal alleen gebeuren in uitzonderlijke gevallen.

MVG
Mike


Rolf

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 22 november 2003, 09:46:54
Citaat
Ja inverband met waarhijdsvinding is het mogelijk om de camera is beslag te nemen, echter dit zal alleen gebeuren in uitzonderlijke gevallen.
 

Volgens mij moet je dan gaan denken aan de Bijmer ramp later kwamen er foto's van een spotter boven water, deze foto's werden later gebruikt bij het onderzoek.
Als ik nou toevallig met mijn video camera sta te filmen en er gebeurd een ernstig misdrijf wat ik (ongewild) vast leg dan denk ik dat de video opnamen als bewijs worden gezien en in verzekerde bewaring worden gesteld.

(Klopt mijn uitleg zo een beetje Mike?)


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #6 Gepost op: 22 november 2003, 19:59:23
Ja inverband met waarhijdsvinding is het mogelijk om de camera is beslag te nemen, echter dit zal alleen gebeuren in uitzonderlijke gevallen.

MVG
Mike
Mike, welke waarheidsvinding bedoel je? Ik denk toch niet dat je als politieagent een camera in beslag kan nemen als er op legale wijze mee wordt gefotografeerd! Ik hoor dan ook graag wat meer over die uitzonderlijke gevallen.
En dan gelijk ook of er verschil is in de wijze waarop de politie omgaat met professionele en niet-professionele fotografen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2003, 16:57:10
Jawel dat kan wel, inbeslag nemen betkend niet voor altijd kwijt, de officier van justitie(of de hulpofficier) zal hier een beslissing over moeten nemen. Maar wat ik al zei het is geen allerdaagse routine:

MVG
Mike


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2003, 19:36:04
Mike,

Ik wil toch graag wat praktijkvoorbeelden lezen, want nu blijft het allemaal wel heel erg vaag  ???


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2003, 20:06:23
Ik heb het nooit persoonlijk meegemaakt. Ik zeg alleen dat het juridisch mogelijk is. Ik zal eens rondvragen voor een praktijk voorbeeld. Dat hoor je dan nog wel.

MVG
Mike