fotograferen brand, ongeval etc

Auteur Topic: fotograferen brand, ongeval etc  (gelezen 26718 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cfdhans

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2004, 13:42:14
de amalia video was gestolen inderdaad maar sbs6 had de video gedownload van internet en uit gezonden.
sbs6 had deze niet gestolen maar via een openbaar medium binnengehaalt.
diefstal of heling is  dan  niet meer van toepassing.
als ik de advocaat die op tv vertelde goed begrepen heb ging het puur en alleen om het toestemming geven van de koninklijke familie(portretrecht of ook wel privacy recht genoemd)
als men het filmpje had uitgezonden zoals blik op de weg wel eens doet met verwazigde beelden had het  wel gemogen en vervalt het portret recht.
verwacht dat de rechter toch veroordeelt omdat de koninklijke familie boven justitiečl recht staat.
een gewone burger had geen kans gehad.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2004, 14:40:44
neemt niet weg dat je gewoon mag fotograveren op de openbare weg bij een ongeval of brand ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2004, 14:50:08
Ook daar was niks schokkends op te zien. ;) Gewoon een moeder met haar kind. :)


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2004, 15:06:06
Het verschil tussen prive en openbaar is datje prive zelf uitmaakt wie wat ziet. Bij het je op de openbare weg begeven ben je het er automatisch mee eens dat anderen je kunnen zien, en eventueel fotograferen. Het gaat er daarna om wat er met de foto's gebeurt (dan komt het portretrecht om de hoek kijken)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2004, 21:34:46
wij hebben net vanavond een ongeval met beknelling gehad,wij konden gewoon fotograveren.De kentekenplaten worden weggewerkt,en de eventuele slachtoffers worden ook onherkenbaar gemaakt ;)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2004, 20:23:30
FiremanR,

Bedankt voor het samenvoegen van de berichten(ik kon hem al niet meer vinden).

Maar in ieder geval bedankt en weet nu zeker antwoord!

Groetjes,
Jeroen


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #26 Gepost op: 29 mei 2004, 11:04:05
Ha,

Ik fotografeer regelmatig bij ongevallen en branden en zorg er altijd voor dat er niemand van de slachtoffers op de foto's staat. Kentekens poets ik geel zodat de privacy gewaarborgd is.

LET WEL OP HET VOLGENDE:

Pas heb ik foto's gemaakt van een ingestort pand in Gouda, ik wilde een overzichtsfoto maken en daarbij stonden er 2 agenten op de foto! Wel in de verte, maar ze stonden erop. Even later kwamen die agenten dus en vertelden dat ze dat zeer zeker niet waardeerden aangezien het blijkt dat je als agent voor sommige functies en takken van de politie niet gefotografeerd mag zijn in je werkkleding. Dit heeft schijnbaar te maken met geheimhouding, ze waardeerden het dus niet echt dat ze (onbedoeld) op de foto stonden. Ik heb aangeboden de foto's te wissen, maar dat hoefde niet, ze vroegen alleen of ik in het vervolg even wilde vragen of ik foto's mag maken en dat doe ik dus in het vervolg.

De moraal van dit lange verhaal, vraag altijd netjes of het mag en kan.

Grt Johan
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


reddingssite

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 29 mei 2004, 13:28:08
Maarja dat is net even welke dienst er is, als het 'gewone' agenten zijn mag het volgens mij gewoon..  ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #28 Gepost op: 29 mei 2004, 14:07:48
je mag altijd ook zonder toestemming fotograveren, maar vragen staat wat netter, als ze dan nee zeggen, mag je het gewoon alsnog doen, zolang het aan de openbare weg gebeurd, waar denk je dat anders de afscherming voor bedoeld is.
Nemo me impune lacessit


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #29 Gepost op: 1 juni 2004, 17:42:30
Er is ook een jurisisch onderscheid in rechten tussen "voor eigen gebruik" en "openbaar verspreiden".