fotograferen brand, ongeval etc

Auteur Topic: fotograferen brand, ongeval etc  (gelezen 26889 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #30 Gepost op: 22 juni 2004, 22:53:54
Ik ben een beetje laat met het lezen van dit topic, dus ook een late reactie.

Het fotograferen op straat is legaal, in principe ook van ongevals situaties. Het is zo dat je wanneer je een foto op straat, je geen toestemming hoeft te hebben van de mensen die er op staan. De gemaakte foto's mogen ook gewoon gepubliceert worden, mits zij niet gebruikt worden in een context die voor de personen op de foto schadelijk zijn.
Een gefotografeerd persoon kan bezwaar maken, eventueel via de rechtbank, tegen publicatie van die foto, mits daarvoor gegronde redenen zijn. Simpelweg 'Ik wil het niet' is daarbij dus niet voldoende. Wanneer we spreken van een ongevalsituatie met herkenbare slachtoffers is er een gegronde reden om bezwaar te maken tegen een publicatie. Een beetje fotograaf voelt natuurlijk wel aan wat hij/zij niet kan publiceren.

Veel van deze zaken is vastgelegd in het portrait- en auteursrecht. Meer informatie is te vinden op: www.fotografenfederatie.nl.

Ik kan niet veel zeggen of de politie bevoegd is om een camera/kaartje/filmpje in beslag te nemen. Het lijkt mij dat wanneer je een foto maakt van voor het afzet lint (dus tussen het publiek) dat de politie de camera niet zo maar in beslag kan nemen, dat zo zeer indruisen tegen de grondwet en ongetwijfeld nog wat andere wetten.

Nog even samengevat: netjes toestemming vragen kan nooit kwaad en voorkomt vervelende zaken achteraf.

Groeten, Pim


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 23 juni 2004, 10:49:52
Maar dat heeft betrekking op de auteursrechten en niet op het maken van foto's.



Nils, dat klopt op zich wel, maar bij het openbaar maken van een foto komt (indien er mensen op staan) ook het portraitrecht om de hoek kijken, want de gefotografeerde persoon heeft ook rechten.
Qua openbaar maken heb ik ooit eens een aardig voorbeeld gehoord. Stel ik maak een foto op een speeltuin (een foto, met daarop wat jongeren van middelbare school leeftijd). Die foto wordt gebruikt in de krant voor een artikel over iets als het aantal leerlingen dat uiteindelijk HBO gaat studeren, niets aan de hand. Echter wanneer de krant de foto in een andere context plaatst, bijvoorbeeld over prostitutie op school, dan veranderd de zaak, de gefotografeerde personen worden hiermee in kwaad daglicht gesteld. Dit is wel strafbaar. (Dit leidt enigszins van het topic af, maar goed).

Er zijn talloze voorbeelden, problemen omtrent dit geheel. Een interessante rubriek vindt men in het fotoblad 'FOCUS' genaamd Auteursrecht.

Pim


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #32 Gepost op: 23 juni 2004, 14:50:33
Ik heb begin dit jaar wel eens in die rubriek gestaan omdat ik met mijn middelbare school wat gezeur had over  negatieven, misschien dat je het verhaal gelezen hebt innertijd. (School wilde negatieven voor archief e.d.).
Het blijft een ingewikkeld onderwerp al met al. Je hebt inderdaad gelijk wat betreft het portraitrecht, ik had het verkeerd in mijn geheugen opgeslagen  ;).
Ik ken uiteraard Burafo wel, ben er alleen geen lid van. Ik fotografeer slechts als hobby ;D. Het fotograferen van ongevalssituaties en dergelijke doe ik niet, omdat ik dat voor hulpdiensten en slachtoffers vervelend vind en me daar wat ongemakkelijk bij zou voelen.
Om even op die 'affaire' met school terug te komen, veel mensen denken verstand te hebben van rechten omtrent foto's, ook op school, wat leidt tot vervelende en ingewikkelde situaties.
Pim


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #33 Gepost op: 23 juni 2004, 15:01:30
Het fotograferen van ongevalssituaties en dergelijke doe ik niet, omdat ik dat voor hulpdiensten en slachtoffers vervelend vind en me daar wat ongemakkelijk bij zou voelen.

Hulpverleners voelen zich er echt niet slecht bij, als ik zo de reacties hoor.Als so lijkt het me niet zo prettig en daar houd ik dan natuurlijk ook rekening mee.
Veel hulpverleners bezoeken ook hulpverlenerswebsites op zoek naar info in hun gebied...

Christian


EHBOMAN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 220
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #34 Gepost op: 23 juni 2004, 15:23:02
Ik lever zeer regelmatig foto's af aan brandweer en politie. Zo heb ik laatst contact gemaakt met een pleeg van de traumaheli, deze was zeer verrast door mijn aanbod om wat foto's te sturen en dit heb ik dus gedaan, hun blij!
Eerste Hulp verlener Student HBO-V


Pim de Ruijter

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 23 juni 2004, 17:43:43
Nu ik er overna denk is het inderdaad vanuit het oogpunt van een hulpverlener niet altijd vervelend. Ik zou niet direct vanuit mijzelf gaan fotograferen, maar ik kan me goed voorstellen dat hulpverleners graag fotomateriaal (en video) zien over hun eigen vakgebied.

Best een interessante discussie dit, voor zowel fotografen als hulpverleners!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #36 Gepost op: 24 juni 2004, 13:48:44
Nu ik er overna denk is het inderdaad vanuit het oogpunt van een hulpverlener niet altijd vervelend. Ik zou niet direct vanuit mijzelf gaan fotograferen, maar ik kan me goed voorstellen dat hulpverleners graag fotomateriaal (en video) zien over hun eigen vakgebied.

Best een interessante discussie dit, voor zowel fotografen als hulpverleners!
ik denk dat het ook zeker bruikbaar is als cursusmateriaal,beter voorbeeld kun je niet krijgen.
Dus naast dat het foto,s maken nieuwswaarde heeft,kan het zeker ook als leerstof worden gebruikt ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2005, 12:32:16
ik denk dat het ook zeker bruikbaar is als cursusmateriaal,beter voorbeeld kun je niet krijgen.
Dus naast dat het foto,s maken nieuwswaarde heeft,kan het zeker ook als leerstof worden gebruikt ;)

Zo hebben we in Terneuzen nu een afspraak met ambu, politie en uiteraard Cdt brw, dat ondergetekende foto's mag maken, samen met Patrick (die van brandweerzeeuwsvlaanderen.nl ja ;D) van ongevallen, branden etc.
Niet van achter de lijn, maar zo dicht mogelijk, zonder de hulpverleners in de weg te lopen.
Deze foto's worden gebruikt voor de website, het BOT-team en eventuele presentaties of leermomenten.

Verder zijn we op de plaats van het incident herkenbaar aan een brandweerjas en evt. gaspakkenhelmpje, en een perskaart.

Ik denk dat dit mogelijk is als je commandant achter het gehele gebeuren staat en met een goede samenwerking tussen de verschillende diensten. ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2005, 13:55:43
hier hebben we er ook een, compleet met brandweer jas (met tekst brandweer fotograaf) hij heeft ook zo een bordje in ze auto
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #39 Gepost op: 10 mei 2005, 14:21:08
nee sorry, heb me zin niet helemaal afgemaakt


hij heeft ook zo een -brandweer fotograaf - bordje in de auto ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !