Vervoer patiënt per traumahelikopter

Auteur Topic: Vervoer patiënt per traumahelikopter  (gelezen 30467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #10 Gepost op: 3 maart 2012, 12:10:37
Het hoort niet in dit topic thuis maar ik heb even een vraag voor de Lifeliners bemanning.

Worden patienten ook voorzien van oordopjes en kan men de patient nog behandelen tijdens de vlucht?

Ik denk dat als je met een heli vervoerd word naar het ziekenhuis hier in NL dat je er vaak zo erg aan toe bent dat je ook niet meer bij volledige bewustzijn bent.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #11 Gepost op: 3 maart 2012, 12:44:39
Als iemand iets overkomt en moet naar het ziekenhuis mag per ambulance vaak de partner/kind mee...

kan zoiets ook met de heli? of is de ruimte daar te klein voor?

In de heli zitten 3 stoelen.. voor de piloot, de verpleegkundige en voor de arts. Daarnaast is er een smalle ruimte om de patiënt te vervoeren en de monitoren.
Er is dus gewoonweg geen om verder iemand mee te nemen.

Als er een stagiaire meegaat op de heli word er een stoel extra bijgezet in de heli (achter de piloot, de arts en de stagiere zit dan knie tegen knie) Deze stoel zit er standaard niet in omdat extra gewicht ook extra brandstof kost.

bron?: Bezoekje Helidek LL1

Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #12 Gepost op: 3 maart 2012, 13:02:49
Voortbordurend op deze vraag. Op eigen gelegenheid naar het betreffende ziekenhuis gaan...? Als mijn kleine meid zwaar verbrand naar Beverwijk wordt gevlogen vanaf Deventer, weet ik niet of ik wel in staat zou zijn zelf te rijden en/of me aan de regels zal houden. Wordt hier niet op ingesprongen door de politie om je zsm met/zonder OGS naar Beverwijk te brengen?
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2012, 12:17:05
Voortbordurend op deze vraag. Op eigen gelegenheid naar het betreffende ziekenhuis gaan...? Als mijn kleine meid zwaar verbrand naar Beverwijk wordt gevlogen vanaf Deventer, weet ik niet of ik wel in staat zou zijn zelf te rijden en/of me aan de regels zal houden. Wordt hier niet op ingesprongen door de politie om je zsm met/zonder OGS naar Beverwijk te brengen?

Of dit gebeurt kan ik je niet zeggen. Nu is het wel zo dat als wij iemand slecht nieuws gaan brengen, omdat iemands zoon is overleden bijvoorbeeld. Dan brengen wij diegene eventueel naar het mortuarium. Daarnaast staan wij de mensen bij totdat er familie is. Zodat de familie andere dingen kunnen regelen die nodig zijn. Vanuit dit oogpunt lijkt het mij menselijk dat in jou omschreven geval, de collega's er dan ook voor kiezen om de familie naar Beverwijk te brengen. Of hier dan ook gebruik van OGS gemaakt wordt, daar kan ik je geen antwoord op geven. Mijn inschatting is dat het per situatie afhankelijk is en dat dit in overleg met de meldkamer zal gaan. Denk aan tijdstip (spits), verkeersdrukte, situatie van het slachtoffer, etc.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2012, 14:45:31

Het hoort niet in dit topic thuis maar ik heb even een vraag voor de Lifeliners bemanning.

Worden patienten ook voorzien van oordopjes en kan men de patient nog behandelen tijdens de vlucht?



Ik denk dat als je met een heli vervoerd word naar het ziekenhuis hier in NL dat je er vaak zo erg aan toe bent dat je ook niet meer bij volledige bewustzijn bent.


Beste forumleden,

Indien een patiënt per helikopter wordt vervoerd dan zal er altijd rekening gehouden moeten worden met schade aan het gehoor als gevolg van het lawaai van de helikopter. Hierbij maakt het dus geen verschil of er nu wel of geen sprake is van bewustzijn.

Slechts bij uitzondering zal een patiënt met een normaal bewustzijn worden vervoerd per helikopter. In dat geval krijgt de persoon een headset op het hoofd, die het gehoor beschermd en die communicatie met de bemanning mogelijk maakt. Een slachtoffer dat buiten bewustzijn is, hetzij als gevolg van zijn of haar pathologische toestand, danwel het gevolg van anesthesie, krijgt dan altijd ear plugs in.

De Lifeliner One vliegt sinds een paar maanden standaard met een vierde stoel.

Expert


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2012, 16:54:51
Dank voor je antwoord, Expert.

Nu even over de behandeling tijdens de vlucht. Is dat een beetje te doen? Ik neem aan dat je niet even snel een adertje erbij kunt prikken tijdens de vlucht. En hoe zit het met de medische apparatuur, hoe houdt deze zich tijdens de vlucht? Ik doel dan meer op de resonantie (trillingen) van de heli.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2012, 17:39:35

Nu even over de behandeling tijdens de vlucht. Is dat een beetje te doen? Ik neem aan dat je niet even snel een adertje erbij kunt prikken tijdens de vlucht. En hoe zit het met de medische apparatuur, hoe houdt deze zich tijdens de vlucht? Ik doel dan meer op de resonantie (trillingen) van de heli.


Transport per helikopter vindt alleen plaats als er een significante tijdswinst te verwachten is ten opzichte van vervoer per ambulance. Voor take off zit alles "ramvast en kogelvrij" zoals ik dat altijd noem. Tijdens de vlucht houden wij ons niet bezig met intraveneuze toegang, thoraxdrains en allerlei plakkertjes. In beginsel heeft de eerste behandeling al plaatsgevonden op de plek van het incident. Daardoor kan ik mij tijdens de vlucht primair richten op bewaking van vitale functies en op het eventueel bijsturen daarvan. Tijdens start en landing zitten we uiteraard vast in de riemen, maar tijdens een stabiele vlucht kun je wel even los om eenvoudige handelingen te verrichten. Dit gaat natuurlijk wel in overleg met de vlieger.

De monitoring en beademing zijn uitgebreid getest. Daarbij is ondermeer gelet op trillingen en beeldkwaliteit in flight. Zo moet de beeldkwaliteit optimaal blijven, ondanks lichtinval vanuit allerlei richtingen. Ook is gekeken naar het bedieningsgemak. Dat geldt ook voor de beademingsapparatuur. Wat mij betreft vliegen we nu met prima materiaal.

Toch is helikoptertransport van een patiënt geen sinecure. Door je helm wordt alle ruis van buitenaf weggefilterd. Daarmee zul je alarmeringen van de monitor en het beademingstoestel niet waarnemen. Daarom is het van belang om je alarmgrenzen nauwkeurig in te stellen, zodat je een verlichtingssignaal krijgt zodra er iets uit de pas loopt. Daarbij moet men bijvoorbeeld rekening houden met de positie van de patiënt. De EC 135 vliegt een paar graden met zijn neus omlaag, zodat de patiënt zich licht in de positie van Trendelenburg bevindt. Daardoor komt de inhoud van de buik meer tegen het diafragma aan te liggen en door deze hoogstand neemt de beademingsdruk toe. Daarop moet je wel anticiperen.

Van de H-MMT arts wordt verwacht dat hij zich op verschillende taken tegelijkertijd kan concentreren. Ten eerste heb je medische verantwoordelijkheid voor je patiënt tijdens de vlucht. Daarnaast luister je op een oor het vliegverkeer mee om in "het plaatje" te blijven. Het delen van informatie is in de luchtvaart aan zeer strikte regelgeving gebonden en je kunt niet zomaar een gesprek beginnen wanneer de vlieger in contact is met de verkeersleiding. Ook sta je voortdurend in contact met de verschillende meldkamers die natuurlijk allemaal hun eigen radiofrequentie hebben. Het is handig als je deze snel kunt opzoeken of gewoon als "memory item" kent. Tot slot moet je tijdens take off en landing participeren bij de afhandeling van de checklisten.

Expert.


laksappie

  • Manschap A
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 175
  • brandweervollenhove.nl
Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2012, 20:33:32
Al met al een zeer groot en snel denkvermogen nodig dus om dit te kunnen.
Wordt er ook veel geoefend met de Heli.
Ik bedoel dan in de zin van zoals wij dat ook kennen als Brandweer.Wekelijks/maandelijks.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2012, 20:49:21

Wordt er ook veel geoefend met de Heli.


Met name standaard operating procedures worden beoefend tijdens de inwerkperiode. Dat zijn erg veel. Deze inwerkperiode is afhankelijk van veel factoren, maar duurt tussen drie en zes maanden.

Expert.