Vervoer patiënt per traumahelikopter

Auteur Topic: Vervoer patiënt per traumahelikopter  (gelezen 30693 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #20 Gepost op: 4 maart 2012, 21:49:59
Transport per helikopter vindt alleen plaats als er een significante tijdswinst te verwachten is ten opzichte van vervoer per ambulance. Voor take off zit alles "ramvast en kogelvrij" zoals ik dat altijd noem. Tijdens de vlucht houden wij ons niet bezig met intraveneuze toegang, thoraxdrains en allerlei plakkertjes. In beginsel heeft de eerste behandeling al plaatsgevonden op de plek van het incident. Daardoor kan ik mij tijdens de vlucht primair richten op bewaking van vitale functies en op het eventueel bijsturen daarvan. Tijdens start en landing zitten we uiteraard vast in de riemen, maar tijdens een stabiele vlucht kun je wel even los om eenvoudige handelingen te verrichten. Dit gaat natuurlijk wel in overleg met de vlieger.

De monitoring en beademing zijn uitgebreid getest. Daarbij is ondermeer gelet op trillingen en beeldkwaliteit in flight. Zo moet de beeldkwaliteit optimaal blijven, ondanks lichtinval vanuit allerlei richtingen. Ook is gekeken naar het bedieningsgemak. Dat geldt ook voor de beademingsapparatuur. Wat mij betreft vliegen we nu met prima materiaal.

Toch is helikoptertransport van een patiënt geen sinecure. Door je helm wordt alle ruis van buitenaf weggefilterd. Daarmee zul je alarmeringen van de monitor en het beademingstoestel niet waarnemen. Daarom is het van belang om je alarmgrenzen nauwkeurig in te stellen, zodat je een verlichtingssignaal krijgt zodra er iets uit de pas loopt. Daarbij moet men bijvoorbeeld rekening houden met de positie van de patiënt. De EC 135 vliegt een paar graden met zijn neus omlaag, zodat de patiënt zich licht in de positie van Trendelenburg bevindt. Daardoor komt de inhoud van de buik meer tegen het diafragma aan te liggen en door deze hoogstand neemt de beademingsdruk toe. Daarop moet je wel anticiperen.

Van de H-MMT arts wordt verwacht dat hij zich op verschillende taken tegelijkertijd kan concentreren. Ten eerste heb je medische verantwoordelijkheid voor je patiënt tijdens de vlucht. Daarnaast luister je op een oor het vliegverkeer mee om in "het plaatje" te blijven. Het delen van informatie is in de luchtvaart aan zeer strikte regelgeving gebonden en je kunt niet zomaar een gesprek beginnen wanneer de vlieger in contact is met de verkeersleiding. Ook sta je voortdurend in contact met de verschillende meldkamers die natuurlijk allemaal hun eigen radiofrequentie hebben. Het is handig als je deze snel kunt opzoeken of gewoon als "memory item" kent. Tot slot moet je tijdens take off en landing participeren bij de afhandeling van de checklisten.

Expert.

Wat een prachtige uiteenzetting van mijn simpele (leken)-vraag.  O0
Hieruit vloeien dan natuurlijk wel weer nieuwe vragen maar zo krijgen we het plaatje compleet.  ;)

Je schrijft over de licht hellende hoek waarin een patient zich bevindt tijdens een vlucht. Waarom wordt dit niet opgevangen door de patient op een hellend vlak te leggen die precies de helling opheft tijdens de vlucht? Daarmee hef je gelijk dit probleem op en heb je er alleen mee te maken tijdens stilstand. (dus op momenten dat je er meer aandacht aan kan besteden en het voordeel is er dat deze tijd korter is)

Ten tweede heb je het over de diversiteit aan frequenties waarover gesproken wordt. Is er niet 1 frequentie waarop jullie blijven zitten? Een zogenaamd incident-net? In dat geval kunnen de grondstations toch "omgekeerd" verbinding met jullie zoeken? Dat scheelt volgens mij in handelswijze voor het personeel in de lucht. (als ik het niet duidelijk uitleg dan kan ik dat uitvoeriger beschrijven)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #21 Gepost op: 4 maart 2012, 22:25:30

Je schrijft over de licht hellende hoek waarin een patient zich bevindt tijdens een vlucht. Waarom wordt dit niet opgevangen door de patient op een hellend vlak te leggen die precies de helling opheft tijdens de vlucht? Daarmee hef je gelijk dit probleem op en heb je er alleen mee te maken tijdens stilstand.

Ten tweede heb je het over de diversiteit aan frequenties waarover gesproken wordt. Is er niet 1 frequentie waarop jullie blijven zitten? Een zogenaamd incident-net? In dat geval kunnen de grondstations toch "omgekeerd" verbinding met jullie zoeken? Dat scheelt volgens mij in handelswijze voor het personeel in de lucht. (als ik het niet duidelijk uitleg dan kan ik dat uitvoeriger beschrijven)


Skippy,

Dat heeft ondermeer te maken met factoren als "weight and balance" van de helicopter, de windkracht en windrichting et cetra. De helling kan dus verschillen. Als er eenvoudige oplossing bestond voor dat fenomeen was het al bedacht. Ga daar gerust vanuit.

Iedere MKA heeft zijn eigen code. Daarom moet je kunnen schakelen tussen de diverse regio's. Je vertrekt bijvoorbeeld van AAM naar NHN voor een slachtoffer met brandwonden. Vandaar vervoer je naar het Brandwonden Centrum Beverwijk dat in de regio AKE ligt. Vanuit daar vertrek je weer richting Amsterdam om je weer inzetbaar te melden en onderweg krijg je opdracht om naar Hilversum (AGV) te vliegen.

Tot zover.

Groet,

Expert.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #22 Gepost op: 4 maart 2012, 22:52:17
Skippy,

Dat heeft ondermeer te maken met factoren als "weight and balance" van de helicopter, de windkracht en windrichting et cetra. De helling kan dus verschillen. Als er eenvoudige oplossing bestond voor dat fenomeen was het al bedacht. Ga daar gerust vanuit.

Iedere MKA heeft zijn eigen code. Daarom moet je kunnen schakelen tussen de diverse regio's. Je vertrekt bijvoorbeeld van AAM naar NHN voor een slachtoffer met brandwonden. Vandaar vervoer je naar het Brandwonden Centrum Beverwijk dat in de regio AKE ligt. Vanuit daar vertrek je weer richting Amsterdam om je weer inzetbaar te melden en onderweg krijg je opdracht om naar Hilversum (AGV) te vliegen.

Tot zover.

Groet,

Expert.

Dank je voor de antwoorden, Expert.

Eigenlijk begrijp ik het niet dat je met de communicatie nog zoveel moet schakelen. Ik dacht dat met de komst van C2000 er eigenlijk een methode was om b.v. alle Lifeliners in NL op 1 frequentie te hebben en dat de grondstations door het hele land dan daarop konden inschakelen.
Ik denk dat het voor jullie hoog boven in de lucht dan een stuk makkelijker zou zijn.
Maar goed, dat schijnt dus niet zo te zijn. Jammer.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #23 Gepost op: 31 oktober 2012, 17:38:46
PolitieHmeer
‏@PolitieHmeer


Reanimatie nabij de Ringvaart #Vijfhuizen. Slachtoffer met #traumaheli naar het ziekenhuis vervoerd. http://yfrog.com/kfmznazj

31 oktober 12 om 10:49 's ochtends
Samen sterk in de hulpverlening!


litchu

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 51


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2016, 23:22:40

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
...Al snel werd het slachtoffer in de ambulance gelegd en daar enige tijd verder behandeld. Hierna is het slachtoffer naar de traumahelikopter gebracht, waar zij zelf met ondersteuning naar de helikopter kon lopen, en vervolgens overgebracht naar een ziekenhuis in Rotterdam.
...

meer info en foto's http://www.112hm.nl/2016/03/12/traumahelikopter-ingezet-bij-ongeval-op-eigen-terrein-aan-de-koolwijkseweg-in-stolwijk/


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #26 Gepost op: 13 september 2016, 17:21:36
Ik haal dit topic even omhoog vanwege een ik denk relevante vraag/opmerking over het onderwerp. Als foto- en videojournalist valt mij op dat de laatste twee weken ineens opvallend veel patiënten per helikopter worden vervoerd. Sinds 29 augustus alleen in Brabant al 7 keer. Voor mijn gevoel wordt ongeveer de helft van de patiënten waarbij begeleiding door de MMT-arts noodzakelijk is vervoerd per helikopter en de andere helft onder begeleiding van de arts per ambulance. Dit lijkt veel meer dan tot voor kort. Vervoer per ambulance leek de standaard. Stom toeval of is er wellicht toch een wijziging in de protocollen? De voorbeeldjes:

http://www.112brabant.nl/news/15735-kind-ernstig-gewond-bij-ongeval-met-springkussen-tijdens-doe-week-in-dommelen/
http://www.112brabant.nl/news/15736-kind-zwaargewond-bij-ernstig-ongeval-in-hoogeloon/
http://www.112brabant.nl/news/15746-tiener-loopt-ernstige-brandwonden-op-bij-ongeval-met-barbecue-in-westerhoven/
http://www.112brabant.nl/news/15745-kind-(5)-zwaargewond-bij-val-van-glijbaantrap-ir.ottenbad-in-eindhoven/
http://www.112brabant.nl/news/15765-klein-kind-gewond-bij-ernstig-ongeval-in-fietstunnel-kruisstraat-eindhoven/
http://www.112brabant.nl/news/15805-precisielanding-traumahelikopter-bij-ernstig-ongeval-scooter-in-roosendaal/
http://www.112brabant.nl/news/15864-vrouw-botst-met-elektrische-fiets-tegen-lantaarnpaal-in-bergeijk-en-raakt-ernstig-gewond/
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!