Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 140236 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ehbo´er quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Gepost op: 19 juli 2008, 18:45:52
Hallo allemaal,
Ik denk dat we over een tijdje de weginspecteur van rijkswaterstaat nog met OGS gaan zien rijden. Omdat ze nu bijna bij elk incident op de snelweg aanwezig zijn. Ze zijn er ook best vaak als eerste bij een ongeval waardoor ze eerste hulp kunnen verlenen. Ze bepalen ook of een auto of vrachtwagen met pech wordt weggesleept i.v.m IM. Daarom denk ik dat we ze straks nog met ''blauw blauw'' gaan zien rijden.
Wat denken jullie???
Groeten Quinten




Glenn2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2008, 19:30:59
Als ze nu al vaak als eerste zijn, wat heeft OGS dan nog voor nut? Daarnaast hoor je de sirene op de snelweg amper. Daar komt bij dat het me opvalt hoe goed mensen al aan de kant gaan voor weginspecteurs wanneer zij met oranje licht over de snelweg rijden.

Het lijkt mij niet nodig. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van OGS voor weginspecteurs?


Gast

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2008, 19:50:26
Als de kreet OGS vertaalt naar Optische en Geluids-Signalen, dan hebben ze nu al 50% van die kreet te pakken, en daarmee vervullen ze hun taak meer dan voldoende.
Inderdaad, het oranje op de vluchtstrook valt ruim voldoende op, waarom zou deze beroepsgroep dan overstappen op blauwblauw en téétúú?


Bart S

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2008, 19:54:20
Zie het ook niet zo zitten. IM bepaald juist dat er minder blauw te zien is bij een ongeval... enne, tot nu toe was ik er altijd eerder hoor ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2008, 01:28:04
Als de kreet OGS vertaalt naar Optische en Geluids-Signalen, dan hebben ze nu al 50% van die kreet te pakken, en daarmee vervullen ze hun taak meer dan voldoende.
Inderdaad, het oranje op de vluchtstrook valt ruim voldoende op, waarom zou deze beroepsgroep dan overstappen op blauwblauw en téétúú?

Daarbij rijden ze nu in de regio amsterdam ook met wigwag en een hoop oranje led's. Blauwe lampen zijn in mijn ogen geen aanvulling.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


ehbo´er quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2008, 13:10:36
Dat is ook weer waar, oranje valt ook al op. En als er echt iets gebeurd gaan ze toch wel over de vluchtstook en ik ''geloof'' dat je daar als burger niet mag rijden dus wie met er dan uit de kant gaan. Ja ik ben het met jullie eens laat de weginspecteur maar lekker met oranje lampjes rijden.

Citaat
ls ze nu al vaak als eerste zijn, wat heeft OGS dan nog voor nut? Daarnaast hoor je de sirene op de snelweg amper. Daar komt bij dat het me opvalt hoe goed mensen al aan de kant gaan voor weginspecteurs wanneer zij met oranje licht over de snelweg rijden.

Glenn2, een sirene hoor je wel hoor ook op de snelweg, teminste ik dan. ;)

Groeten Quinten


Glenn2

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2008, 13:16:06
Dan heb je erg goede oren. Ik hoor de sirene pas als hij naast me rijdt.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2008, 17:06:09

Glenn2, een sirene hoor je wel hoor ook op de snelweg, teminste ik dan. ;)

Groeten Quinten

Waarschijnlijk houd jij je nog niet bezig met auto rijden (gezien je leeftijd). Als een hulpverleningsvoertuig met OGS op de snelweg rijd, dan hoor je zelfs martinhoorns pas laat, dit omdat het voertuig wat de geluidsgolven ''verstuurd'' ook een hoge snelheid heeft en de geluidsgolven dus ''tegenwind'' hebben ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2008, 01:23:46
ik zit de laatste tijd als bijrijder constant in de spiegels te kijken.. Je hoort ze echt niet van afstand hoor..


Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2008, 08:27:54
Als een hulpverleningsvoertuig met OGS op de snelweg rijd, dan hoor je zelfs martinhoorns pas laat, dit omdat het voertuig wat de geluidsgolven ''verstuurd'' ook een hoge snelheid heeft en de geluidsgolven dus ''tegenwind'' hebben ;)

Prachtige theorie maar kolder: de geluidsnelheid bij een beetje gebruikelijke omgevingstemperatuur (voor het gemak 20 graden: een mens moet wat te wensen houden 8)) is zo'n 340 m/s. De snelheid van een auto die 120 km/hr rijdt is iets meer dan 33 m/s. Dat betekent dat de 'tegenwind' nog geen 10% van de geluidsnelheid is...
Je moet meer denken aan de combinatie van geluid door rolweerstand (het zoeven van je banden) en windweerstand (het 'fluiten' van de wind rond je auto) en de inspanningen van de autoindustrie om de geluidsbelasting in de cabine zo laag mogelijk te maken (het isoleren van je auto..)
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich