Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 140249 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #20 Gepost op: 22 september 2008, 14:28:06
je ziet de martin's ook steeds vaker (ondanks de arbo overschrijdende geluidshinder in het voertuig :P ) terugkeren op nieuwe voertuigen, vooral bij de Brandweer.
De reacties erop zijn ook zichtbaar beter, laatst bij een pechgeval gestaan op een kunstwerk boven een zeer druk verkeersplein, vervolgens kwamen er gedurende 15min. 3 brandweervoertuigen langs met OGS: 2 voertuigen met martin's erop kregen al vroegtijdig de ruimte, de electro stond dus gewoon stil in de rij, omdat het apparaat zo slecht hoorbaar was, zelfs voor mij.  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2008, 20:44:34
RWS heeft bij het IM geen opsporingsbevoegdheden zoals de politie die heeft. In de planning staat dat alle wegbeheerders taken gaan overnemen mbt verkeer.

Opzich hoeft dat geen probleem te zijn, binnen de boafunctielijst bestaat nog altijd de tunnelwachter. En gezien de taakstelling van de tunelwachter(rvv) zou men de medwerkers van RWS in die funciegroep kunnen onderbrengen.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #22 Gepost op: 9 november 2008, 15:25:24
Opzich hoeft dat geen probleem te zijn, binnen de boafunctielijst bestaat nog altijd de tunnelwachter. En gezien de taakstelling van de tunelwachter(rvv) zou men de medwerkers van RWS in die funciegroep kunnen onderbrengen.

 8) interessant !   Dat is eigenlijk wel weer grappig, iets typisch nederlands.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #23 Gepost op: 26 november 2009, 23:00:50
Zo gisteren weer een mooi voorbeeld:
Ongeval op de A16 rechts, na de Brienenoord. Alles shocking klem. 2 personenwagens dwars over 2 rijstroken, en vw erbij betrokken.
Er was geen doorkomen aan, alle lampen aan, knipperen, maar ja geen sirene.
Vervolgens kwam er een KLPD motorrijder, blauw en sirene aan en: volgen! Nou dat scheelt een hele berg! Ik was er zo.
Als die man niet was langsgekomen, had ik zeker nog een kwartier langer nodig gehad om er te komen.

Zeker in de randstedelijke gebieden maken we steeds vaker mee, dat wij als eerste naar ongevallen gestuurd worden en ook aankomen. Die OGS zou echt niet geheel overbodig zijn. (dan wel net zoals bij de overige diensten uiteraard: alleen met toestemming)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Cerberus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
  • Geen beter weer dan brandweer
Reactie #24 Gepost op: 27 november 2009, 16:29:09
De wetgever is juist bezig het aantal gebruikers van OGS terug te dringen. Er is net een vernieuwde Regeling Optische en Geluidssignalen uitgekomen met daarin o.a. vermeld wie allemaal OGS mogen gebruiken. Om als voorrangsvoertuig op te mogen treden moet je voldoen aan de criteria van dringende taak. De taak van de weginspecteur is niet acuut levensreddend. Vandaar dus geen OGS, anders had hun eigen minister dit wel geregeld. Min V&W is tenslotte de regelegever voor OGS.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #25 Gepost op: 27 november 2009, 17:03:27
De wetgever is juist bezig het aantal gebruikers van OGS terug te dringen. Er is net een vernieuwde Regeling Optische en Geluidssignalen uitgekomen met daarin o.a. vermeld wie allemaal OGS mogen gebruiken. Om als voorrangsvoertuig op te mogen treden moet je voldoen aan de criteria van dringende taak. De taak van de weginspecteur is niet acuut levensreddend. Vandaar dus geen OGS, anders had hun eigen minister dit wel geregeld. Min V&W is tenslotte de regelegever voor OGS.

Is niet juist één van de gedefinieerde dringende taken van de brandweer het beperken van economische schade? Lijkt me dat weginspecteurs daarin aardig uitblinken als je bedenkt wat een file de maatschappij kost.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #26 Gepost op: 27 november 2009, 21:13:32
sterker nog onze taak is veiligheid en doorstroming ;-)  
Ook hulpverlening zit in ons pakket, we krijgen steeds meer uitgebreide trainingen hiervoor. Not even close in vergelijking met ambu en brandweer, maar ik denk dat we aardig de competitie met de politie aankunnen in deze. LOL

Tsja het is maar hoe je het bekijkt, in theorie zijn wij geen hulpdienst. De praktijk is wel degelijk anders, al willen weinig mensen dat toegeven.
Zover ik het begrijp, ook uit de reacties hier op het forum, is dat iets wat ook ene juridisch aspect heeft en dus ook met Min van Justitie en BiZa geregeld moet worden. niet alleen V&W.  ::)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #27 Gepost op: 27 november 2009, 22:18:55
Is niet juist één van de gedefinieerde dringende taken van de brandweer het beperken van economische schade? Lijkt me dat weginspecteurs daarin aardig uitblinken als je bedenkt wat een file de maatschappij kost.

ik heb begrepen € 1800,- per kilometer file per rijbaan/strook? ..........


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #28 Gepost op: 27 november 2009, 22:21:57
En per welke tijdseenheid?

Twee jaar terug was het totaal iets van een half miljard euro op jaarbasis geloof ik


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #29 Gepost op: 27 november 2009, 22:23:10
sorrie, per uur.