Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 140228 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #50 Gepost op: 29 november 2009, 21:01:00
Nja, dan hoeven we ook geen prio1 meer te rijden voor een overval of inbraak heterdaad  ::)

De reden dat de VOA met prio1 rijd is ten eerste het (tijdelijke) sporenbeeld vast te leggen (sommige sporen zijn kort zichtbaar) en ergens een stuk verderop het ''snel vrij krijgen van de weg''

Als het gerechtvaardigd is om de VOA met OGS te laten komen dan vind ik het raar dat de branche richtlijn voorschrijft dat een brandweerman die in een dienstauto rijd niet met prio 1 naar de brandweerkazerne mag rijden om een uitrukvoertuig te bemensen... ::) ::) Hoe je het ook wend of keert maar als je met prio 1 iemand plat rijd is het niet te rechtvaardigen dat je dit doet om 'sporen' veilig te stellen... Rukt de FO ook prio 1 uit naar een inbraak?

Dat agenten met OGS naar een inbraak of overval is een andere discussie en heeft niets te maken met 'sporen' vastleggen.

Gezien de financiele schade van een file lijkt het mij veel logischer dat een WIS met ogs terplaatse komt zodat hij/zij maatregelen kan gaan laten nemen om de weg snel mogelijk weer vrij te maken of om omleidingsroutes in te laten stellen.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #51 Gepost op: 29 november 2009, 21:04:00
Gezien de financiele schade van een file lijkt het mij veel logischer dat een WIS met ogs terplaatse komt zodat hij/zij maatregelen kan gaan laten nemen om de weg snel mogelijk weer vrij te maken of om omleidingsroutes in te laten stellen.

En daarvoor nog: het creëren van een (betrekkelijk) veilige situatie.
Dat lijkt me nog altijd belangrijker dan het economisch belang van het vrijmaken van de weg.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #52 Gepost op: 29 november 2009, 21:08:16
Rukt de FO ook prio 1 uit naar een inbraak?

Bij een inbraak of ander PD binnenshuis wordt alles bevroren tot de FO ter plaatste komt. Er is daarbij geen economisch belang. Wel als drukke wegen vaststaan.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #53 Gepost op: 29 november 2009, 21:32:29
Bij een inbraak of ander PD binnenshuis wordt alles bevroren tot de FO ter plaatste komt. Er is daarbij geen economisch belang. Wel als drukke wegen vaststaan.

Precies, en daar dragen weginspecteurs in belangrijke mate aan bij.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #54 Gepost op: 30 november 2009, 00:22:45
Nogmaals mijn vraag, waarom een weginspecteur wél met OGS en de berger zonder OGS ?

Ík zie in een weginspecteur géén noodzaak om met prio1 naar een aanrijding te gaan (of er moeten hele uitzonderlijke situatie's zich voordoen....)

Oja, moeten de weginspecteurs van de provincie dan óók blauw krijgen? (Negen van de tien keer sta je op een provinciale weg véél gevaarlijker dan op een rijksweg)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #55 Gepost op: 30 november 2009, 09:22:19
Een ongeval op zichzelf is geen onveilige situatie. Alle auto's achter de eerste klap moeten toch al op de rem en rijden dan heus niet meer in op het ongeval. De haastige mensen rijden er wel om heen, de dienstbare mensen kijken of ze iets kunnen doen en de rest weet zich geen raad. Niet zelden zie je dan automatisch al een grote vrije ruimte voor het ongeval ontstaan: mensen gaan al naar een andere rijstrook nog voordat ze met hun bumper op het ongeval zitten.

Waar zit nu de onveiligheid? In de werkzaamheden van de hulpverleners en in de staart van de file (secundaire ongevallen). Hoe los je dat op? Door de werkplek van de hulpverleners af te zetten met een buffervoertuig, botsabsorber, een stapel kegels, een wegafsluiting, rode kruizen, enz; en door in de staart van de file de automobilisten te waarschuwen dat ze op een file inrijden. Dit laatste gebeurt op steeds meer wegvakken automatisch door de signalering. Op alle andere wegvakken gebeurt dit afhankelijk van de beschikbaarheid van personeel door politie of weginspecteur.

Binnen IM is de afspraak helder: de eerste eenheid die ter plaatse komt plaatst zijn voertuig als buffer en plaatst de eerste kegels. Als het eerste voertuig geen politie of RWS voertuig is, neemt één van deze twee de bufferfunctie bij arriveren over. De reden dat RWS over het algemeen de bufferfunctie vervult is dat zij 1) op hun auto's duidelijker aanwijzingen kunnen geven middels de autoDRIPs en 2) zonodig met eigen materieel of via de calamiteitenaannemer botsabsorbers of pijlwagens kunnen inzetten.

De taken op de beveiligde werkplek zijn dan in kort bestek:
Ambulance: geneeskundige verzorging van slachtoffers;
Bergingsdienst: adviseren over en uitvoeren van berging, stabiliseren voertuigen en lading, enz.;
Brandweer: reddende handelingen en, indien van toepassing, bestrijding van brand, gevaarlijke stoffen, enz.;
Politie: waarborgen verkeersveiligheid en, indien van toepassing, opsporingsonderzoek;
Rijkswaterstaat: behartigen belangen van de eigenaar van de weg, zoals schade aan de weg en het meubilair, doorstroming van het verkeer, instellen omleidingen en toepassen verkeersmanagement, daaronder begrepen een langere werkplekafzetting (bijv. botsabsorber, pijlwagen).

We kunnen ons afvragen welke taken van essentieel belang zijn in het beperken van menselijk leed. Dat zijn volgens mij alleen de taken van ambulance en brandweer. De andere diensten hebben alleen maar een ondersteunende taak (uitzonderingen zoals bijvoorbeeld door Denkweb beschreven daargelaten), en hoeven wat mij betreft dus ook niet met toeters en bellen aan te rukken. Voor de levensreddende handelingen maakt het in principe niet uit of Rijkswaterstaat drie minuten later ter plaatse is. Het argument dat Waterstaters en politie een EHBO cq. BLS cursus hebben gevolgd doet in dat verband niet terzake: een toevallige passant met EHBO/BLS kennis juist achter het ongeval kan evengoed al hulp verlenen. Het feit dat iemand weginspecteur, hoofdagent of schoonmaker (of wat dan ook) is, biedt daarin absoluut geen meerwaarde.

Economische schade door files als gevolg van dat ongeval is uiterst vervelend, maar zeker niet levensbedreigend. Een heleboel mensen staan in Nederland elke dag op de heenweg en de terugweg in de file zonder ongeval, dus dat kleine beetje extra economische schade door een ongeval moeten we niet gaan overdrijven. IM is in dat kader een uitstekend initiatief om ongevallen zo snel als mogelijk van de weg te duwen, maar ook IM kan worden overdreven. Misschien moeten we in Nederland eens wat aandacht besteden aan het voorkomen van dergelijke ongevallen in plaats van een tot in de perfectie beheerste repressie (want dat is wat IM is). En sorry dat ik het zeg, maar hoe sneller we de weg schoon vegen, hoe meer verwend de Nederlandse automobilist wordt ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #56 Gepost op: 30 november 2009, 19:14:12
Tot vrij recent had men in Arnhem nog ontheffingen conform een oudere regeling waarmee de berger met OGS reed onder zeer uitzonderlijke situaties.
Welgeteld was dit tweemaal per jaar (buiten waterongevallen).

Waterongevallen vallen tegenwoordig onder de brandweertaak; men heeft mede daartoe een autolaadkraan op de HV of het combi-voertuig naast een duikwagen. Deze taken zijn ook regionaal georganiseerd waar dat vroeger vaak lokaal en op semi-vrijwliige basis was gebouwd. Professioneler met een minder fijnmazige spreiding. De praktijk zal uitwijzen of dit winst of verlies oplevert. Zelf ben ik meer van schoenmaker blijft bij je leest, laat de berger bergen en de brandweer duiken, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Voor bergingsmeldingen waren uitzonderlijke situaties van toepassing; vrachtwagen van ijsselbrug gereden, voertuig op de kop te water met inzittenden, zeer onduidelijke melding over touringcar met bejaarden die op een nog onduidelijkere locatie in een boom geparkeerd zou staan (met beknelling) en zwaardere ongevallen zoals reeds genoemd hierboven en oa een spookrijder die op een tankwagen inreedt... De enige locatie waar vanaf de bergingskant permissie voor blauw werd gevraagd was voor eigen veiligheid op de N325 bij Arnhem, daar waar geen vluchtstrook present is en de meeste IM-meldingen van heel GLD worden vergeven. Beveiliging in de vorm van een provincie kantonnier met 1 uur IM-opleiding duurt vaak +1 uur, tijd waarin een autobestuurder vaak al van het wegdek is geschaapt voor er goed en wel IM is opgestart.

Zolang er begeleiding voor de berger present is (politie, weginspecteur, kantonnier, piketauto andere hulpdienst, secundaire facilitaire diensten) is de noodzaak voor OGS al weg. In praktijk is er echter veelal geen begeleiding/beveiling te regelen op het moment dat het er echt om spant.  Zelf ben ik voorstander van de richtlinen tot het terugdringen van alle OGS-gebruikers, de piketautootjes zijn talrijker als het aantal hulpverleningsvoertuigen...q


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #57 Gepost op: 30 november 2009, 21:41:44
Ik kan het wel heel erg eens zijn met de verschillen in drukte en werkwijzen van RwS in den lande.
Het is uiteraard niet te vergelijken of je over de randstad en bijv. grote steden als Eindhoven praat of over Oost of Noor Nederland.

Dit is ook het grote probleem, in de randstad en dan praat ik nu even specifiek over Zuid Holland, daar is juist het grote probleem de bereikbaarheid. Veel stukken zonder vluchtstroken, veel verkeerslichten waar gedraaid moet worden en bijzonder weinig beschikbare politie. Dit geld zowel voor KLPD als regio.
Eigenlijk is het toch ook raar:  je rijd naar een ongeval, VMC meld al dat KLPD en Regio nog niet aanrijdend zijn, wij zijn als eerste onderweg. mag dus niet niet te hard, niet door rood licht. Je staat in een rij, die de snelweg op gaat en daar rij je ineens de file voorbij over de vlst. Kom je bij het incident aan, auto fendoff rst. dicht etc. Zou jij als weggebruiker ook niet denken: Wat een dwaas, daar is een ongeval gaat die idioot wachten voor het rode licht! Ik dacht dat namelijk wel toen ik nog niet bij RwS werkte ;-)

De WIS is hier 9 van de tien keer als eerste aanwezig, ook is er sprake van dat de WIS ten alle tijden de buffer positie over gaat nemen. In het COPI is RwS, bij monde van de 1e WIS en later OvD ook een partner. Wel ondersteunend, maar de berger en STI zijn dat officieel NIET. Zij vallen onder RwS. Dus er is steeds meer sprake van een taak verandering die al lang in onze praktijk aanwezig is.

Zo vanzelfsprekend is de signalering helemaal niet en absoluut geen enkele garantie voor veiligheid. Men negeert regelmatig massaal de kruizen. Vorige week nog een incident waar vaanplein dicht was: 20 man door de kruizen, allemaal een prent.
Die buffer creëren is wel degelijk belangrijk, voor de veiligheid van de HULPVERLENERS en slachtoffers. nogmaals, waarom de politie dan wel met OGS erheen, terwijl die heel vaak niets anders doen dan de buffer, eerste hulpverlening en registratie. Dat doen wij ook.....maar wij mogen geen OGS.  BTW die botsabsorbers en het overige materiaal hebben ook nog een aanrijtijd en die worden pas geregeld als wij ter plaatse zijn. Dus hoe langer het duurt voordat wij komen...  ;)

Uiteraard is de reden simpel: De Minister van VenW en de DG van RwS hebben besloten dat wij dat niet nodig hebben, dus hebben we het niet.
Maar wat nou als daar wel draagvlak voor komt? Als het niet onder de aandacht komt gebeurd er ook nooit iets. Hetzelfde geldt voor C2000, ook dat komt er aan.
De taken veranderen alleen de ambtelijke molen gaat niet zo snel mee.  ::)

Mijn doel is ook niet om te beslissen of wij het zouden moeten krijgen, maar een gezonde discussie hierover op gang te brengen. En dat lukt aardig, heel interessant om de verschillende reacties hier te lezen.  :)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #58 Gepost op: 30 november 2009, 21:44:07
Voor de levensreddende handelingen maakt het in principe niet uit of Rijkswaterstaat drie minuten later ter plaatse is. Het argument dat Waterstaters en politie een EHBO cq. BLS cursus hebben gevolgd doet in dat verband niet terzake: een toevallige passant met EHBO/BLS kennis juist achter het ongeval kan evengoed al hulp verlenen. Het feit dat iemand weginspecteur, hoofdagent of schoonmaker (of wat dan ook) is, biedt daarin absoluut geen meerwaarde.

Dat vind ik wel heel cru gesteld.
Voor levensreddende handelingen geldt natuurlijk juist de hoe sneller tp hoe beter.
Je weet niet altijd of een passant al adequate hulp aan het verlenen is, dus wil je zo snel mogelijk personeel ter plaatse waarvan je wel weet dat deze gekwalificeerd zijn.

Moeten we anders in de toekomst de politie ook maar niet meer mee laten rijden naar onwelwordingen? Ook in dat geval kunnen ze misschien niet meer bieden dan een passant, dus bieden die 'drie minuten' geen meerwaarden... (ook even cru gesteld ;))

Verder ben ik het wel met je eens dat het niet tot de kerntaken van Rijkswaterstaat behoort, maar vanuit de 'klantbenadering' zou het misschien niet verkeerd zijn om de weginspecteur nóg verder te ontwikkelen en te profileren tot hulpverleningsdienst.

(een hogedruk haspel en brandcard past vast ook wel in die pick-ups :P)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #59 Gepost op: 30 november 2009, 21:49:05
(...)

(een hogedruk haspel en brandcard past vast ook wel in die pick-ups :P)

Dit past ook prima in de laadklep... Scheelt ook wat schade aan het asfalt! http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,18667.0.htmlv / http://www.polyned.nl/firetexx_nl?polyned_nl=2badc444d0d7edfe7155d155114a5774