Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 140280 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #70 Gepost op: 2 december 2009, 16:15:47
(...) Op secundaire wegen moeten we dan een aparte aanstelling hebben van de gemeente (ook een vreemde zaak eigenlijk....) Op Rijkswegennet scharen we ons onder onze Minister ;-)
Ik neem aan dat VCNL ook voor jullie de landelijke aanstellingen gaat regelen... dus dat verhaal met die gemeentelijke aanstellingen wordt denk ik nog wel veranderd. Maar goed ook trouwens, want oh oh oh wat een gedoe met die aanstellingen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #71 Gepost op: 2 december 2009, 16:44:07
even een korte reactie: De WIS is wettelijk bevoegd verkeer te regelen, dus begrijp die opmerking niet helemaal.... :-\

Welke opmerking bedoel je?
Gelieve in het vervolg even te quoten :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #72 Gepost op: 2 december 2009, 19:36:39
Ja, en dan gaan we de weginspecteur ook opleiden voor ademlucht en dan hoeven de andere hulpdiensten helemaal niet meer in actie te komen op de autosnelwegen.... ::)

Moet iemand dit nou serieus nemen?!  Het is toch een serieuze discussie, toch?

Net zo serieus als onderstaand voorstel.

Dit past ook prima in de laadklep... Scheelt ook wat schade aan het asfalt! http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,18667.0.htmlv / http://www.polyned.nl/firetexx_nl?polyned_nl=2badc444d0d7edfe7155d155114a5774

Een weginspecteur die in z'n eentje, zonder adembescherming, zo'n branddeken over een voertuig gaat trekken? Alsof dat wel serieus is....
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


handTAS

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #73 Gepost op: 2 december 2009, 23:08:54
@ Lt col me:
Blijft de vraag in welke gevallen je OGS zou willen toepassen. Alleen bij letselongevallen? Of ook bij blikschades die nog lekker staan te kissebissen op de rijbaan?

Ik denk dat de meeste ongevallen vooral die laatste categorie betreft, de categorie waarin RWS de belangrijkste rol speelt in het snel vrijmaken van de rijbaan. In die gevallen is geen sprake van levensbedreigende situaties,

Dit is wat mij betreft dan wel een levensgevaarlijk situatie  (van die idioten die rustig op rs1 de schdepapieren gaan invullen). Rijdt pol ook echt prio1 voor hoor!

Citaat van: Maarten. op  1 December 2009, 17:10:29
(...)
Regelen van het verkeer is nog altijd een taak van de politie. (...)
Juridisch gezien is dat inderdaad correct. Officieel mag/mocht alleen een politiefunctionaris het verkeer op snelwegen stilzetten. Steeds meer RWS weginspecteurs krijgen echter de bevoegdheid om zelfstandig verkeersstops (ook wel genaamd politiestops) uit te voeren, zonder aanwezigheid van de politie.

Volgens mij mag iedereen bij een incident (mits veilig mogelijk en noodzakelijk ivm art.5) een stopteken geven, verschil is dat je in zo'n geval het verkeer vraagt om te stoppen, en niet zoals een bevoegd verkeersregelaar/agent het verkeer kan verplichten om te stoppen (met een juridische consequentie bij het niet nakomen)


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #74 Gepost op: 3 december 2009, 11:12:14
Vraag me af welke diensten nog meer zich van OGS wil gaan bedienen.......... iedereen kan wel een noodzaak vinden om dit te gaan voeren.

naast de weginspecteur, de auto van de vrijwillige brandweer, dierenambulance, wie nog meer??

het wordt op deze manier wel "druk" met blauw op de weg, dat heeft ook wel voordelen want nu weten een hoop weggebruikers niet hoe ze moeten reageren........
maar aan de andere kant met te veel blauw op de weg dan wordt het ook zo "normaal" en dan vraag ik me af wat het nut dan is


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #75 Gepost op: 3 december 2009, 12:23:50

Juridisch gezien is dat inderdaad correct. Officieel mag/mocht alleen een politiefunctionaris het verkeer op snelwegen stilzetten. Steeds meer RWS weginspecteurs krijgen echter de bevoegdheid om zelfstandig verkeersstops (ook wel genaamd politiestops) uit te voeren, zonder aanwezigheid van de politie.

Dit is onjuist. Elke WIS met het IM+ diploma, die gecertificeerd VKR is mag, zeker in het kader van IM, alle statische verkeersregelende handelingen doen.
m.a.w. ik mag als WIS bij een incident, maar ook wanneer ik dat nodig acht, het verkeer met de hand stilzetten. Al zijn het 20 rijstroken.

Het andere aspect is de DYNAMISCHE verkeersstop en daar praten jullie nu over. Dat is vanuit of met het voertuig, dat is wat nu speelt. De WIS'sen worden nu allemaal opgeleid daarvoor en krijgen daar een certificaat voor en mogen dan de verkeersstop ook gaan doen. Het zijn 2 verschillende soorten van verkeerregelen die hier, zoals ik het nu lees, door elkaar gehaald worden. De WIS heeft iets meer bevoegdheden als veel mensen lijken te denken ;-)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #76 Gepost op: 3 december 2009, 13:41:26
Martin, je hebt helemaal gelijk. In mijn reactie staat ook "mag/mocht". Van oudsher mocht alleen een politieman verkeer regelen. Daar hoefde een kantonnier niet mee aan te komen (het "mocht" niet). In de loop der jaren heeft de weginspecteur van RWS meer en meer de verkeersregelende taken, vooral op de incidentlocatie, van de politie over genomen (het "mag" wel). En inmiddels komen daar langzaam ook de verkeersstops en blokrijden bij. Ik weet dat sommige regionale diensten/wegendistricten dat inmiddels al mogen (het "mag" wel), maar dat andere regionale diensten/wegendistricten nog in de opleidingsfase zitten en dus officieel nog zijn aangewezen op KLPD of regiopolitie (hoewel je die laatste er liever niet bij wilt hebben...).
En zelfs ondanks dat de papieren binnen zijn, wordt daar nog voorzichtig mee omgesprongen en regelmatig de politie ter ondersteuning mee gevraagd. Of zoals een OvD-RWS mij vertelde: "Ja, we hebben de papieren wel, maar ze [de beleidsmakers, red.] weten nog niet precies wat de consequenties zijn en of dat allemaal wel juridisch rond is. Dus dan vragen we de politie of ze ook komen, ben je in elk geval gedekt."

En dan krijg je dus dit soort plaatjes:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 3 december 2009, 19:57:18
Ik weet dat sommige regionale diensten/wegendistricten dat inmiddels al mogen (het "mag" wel), maar dat andere regionale diensten/wegendistricten nog in de opleidingsfase zitten en dus officieel nog zijn aangewezen op KLPD of regiopolitie (hoewel je die laatste er liever niet bij wilt hebben...).

Verklaar u nader ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #78 Gepost op: 3 december 2009, 22:02:53
Verklaar u nader ....
Nouja, ik kan me dit wel voorstellen.
Ik als gewone straatdiender heb geen idee hoe dat allemaal zit met IM op de snelweg. Het is dat ik me erin interesseer en dus qua zwaalichtdiscipline en plaatsing van voertuigen aardig op de hoogte ben maar in de opleiding krijgen we hier niks van mee.
Ik heb liever dat de DCIV alles op de snelwegen (A10) doet, die weten van de hoed en de rand.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #79 Gepost op: 4 december 2009, 13:00:42
Kwalijke zaak; zie wel vaker regio op IM-wegen zonder ook maar een retroreflecterend streepje op de kleding... vaak zelf niet door hoe gevaarlijk het kan zijn. Toch begint het door te dringen; zo zit er tegenwoordig ook een module IM in de opleiding bij de politie.