Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 141206 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #90 Gepost op: 5 december 2009, 20:03:30
245 euro.... Volgens mij betaald de politie dan wel de hoofdprijs... Worden deze niet in het groot in gekocht?


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #91 Gepost op: 5 december 2009, 20:51:59
Regiopolitie GLD-Midden zie ik steeds vaker met minimaal een geel hesje aan op IM-locaties, daar is het besef over veiligheid aan het doordringen, toch acht men zich vaak veiliger als ze werkelijk zijn.

Vanaf een afstand spiek ik nog wel eens mee (ga niet de hele fotoseries plaatsen maar wat shots met opmerking). De tijd en datum staat boven elke foto. En zoals gezegd, het gaat wel steeds beter.










Deze series heb ik ook van 's nachts in de stromende regen, helaas zijn de foto's niet erg scherp. Wel is de gevaarzetting dan nog duidelijker, zwarte jas, zwaailicht en verkeer dat de witte lijnen op het wegdek al niet meer duidelijk kan zien... Afgereden deuren en zelfs dodelijke afloop zijn zaken die hier in het verleden al voorkwamen.

Hier nog een standaard IM zonder beveiliging als voorbeeld.


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #92 Gepost op: 5 december 2009, 21:07:46
Tot vrij recent had men in Arnhem nog ontheffingen conform een oudere regeling waarmee de berger met OGS reed onder zeer uitzonderlijke situaties.
Welgeteld was dit tweemaal per jaar (buiten waterongevallen)....etc.

Even wat foto's uit het archief waarvan het toenmalige van Amerongen met OGS ter assistentie is geweest; mogen jullie beoordelen of dit terecht was.
Bij deze meldingen was bij aanvang melding niet bekend wat er exact aan de hand was.
De foto's zijn 10 jaar oud, recentere foto's houd ik nog in archief.

Bron: eigen archief.

Voertuig onder trein; persoon bekneld: (zware kraan kon er niet bij komen naar later bleek, zou ook niets meer uitgemaakt hebben helaas):


Aanrijding beknelling meerdere voertuigen; personen klem onder vrachtwagen.
(zware kraan tilt oplegger van wrak tbv stabilisering/slachtofferbevrijding):

(geen werkruimte hulpdiensten, slachtoffer niet bereikbaar)

(zware kraan met OGS komt aan, links de tegenpartij)

(wrak vrij van oplegger, patient op wervelplank)


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #93 Gepost op: 28 december 2009, 20:25:17
Wat mij betreft mag RWS liever vandaag dan morgen met OGS gaan rijden. De taken die RWS momenteel vervult in vergelijking met 10 jaar geleden zijn niet met elkaar te vergelijken, en de werkzaamheden zijn m.i. soms van een zodanige aard dat OGS wel gewenst is bij het aanrijden en evt. bufferen.

Ik vraag me ook af hoe mensen aan het argument komen dat meer OGS op de weg verwarrend is voor weggebruikers. Wat is er verwarrend aan blauwe lampen en een sirene? Combinatie van beiden = voorrang. Klaar. Of dat nu op een RWS auto zit, of op een onherkenbare BMW van de politie: who cares! We weten allemaal wat deze lampen en geluiden als doel hebben; en wat we ermee moeten. Hoezo verwarrend?

Greets,
Mark


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #94 Gepost op: 30 december 2009, 23:35:09
Wat mij betreft mag RWS liever vandaag dan morgen met OGS gaan rijden. De taken die RWS momenteel vervult in vergelijking met 10 jaar geleden zijn niet met elkaar te vergelijken, en de werkzaamheden zijn m.i. soms van een zodanige aard dat OGS wel gewenst is bij het aanrijden en evt. bufferen.

Ik vraag me ook af hoe mensen aan het argument komen dat meer OGS op de weg verwarrend is voor weggebruikers. Wat is er verwarrend aan blauwe lampen en een sirene? Combinatie van beiden = voorrang. Klaar. Of dat nu op een RWS auto zit, of op een onherkenbare BMW van de politie: who cares! We weten allemaal wat deze lampen en geluiden als doel hebben; en wat we ermee moeten. Hoezo verwarrend?

Greets,
Mark

Zolang de hulpverlening bij een aanrijding zonder letsel op een autosnelweg geen toestemming krijgt, waarom zou een weginspecteur dat wel moeten krijgen?
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #95 Gepost op: 30 december 2009, 23:48:49
Zolang de hulpverlening bij een aanrijding zonder letsel op een autosnelweg geen toestemming krijgt, waarom zou een weginspecteur dat wel moeten krijgen?
Nouja, dat ligt er ook maar aan. Indien de voertuigen verkeersgevaarlijk staan krijgen we wel degelijk toestemming.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #96 Gepost op: 1 januari 2010, 15:40:37
Citaat van: Jerommeke
Zolang de hulpverlening bij een aanrijding zonder letsel op een autosnelweg geen toestemming krijgt, waarom zou een weginspecteur dat wel moeten krijgen?

denk ook dat dát wel een voorwaarde is: eerst alle communicatie op orde voordat er überhaupt over nagedacht zou worden.
De situaties die ik schetste, komen erg veel voor. Ongevallen en stilstand of lading op de rijbaan, waarbij hulpdiensten niet of niet direct kunnen komen, maar ook waarbij bijv. een voertuig van de politie en RwS samen op een locatie staan, vervolgens krijgt men dezelfde melding van een ongeval. KLPD speert ervandoor met OGS, RwS dient zich aan de snelheid te houden en ook nog eens voor rood bij VRI te stoppen. Zelf vindt ik het niet handig en erger me kapot als ik dat meemaak en, denk dat dit ook iets is wat meegenomen moet worden, de weggebruiker snapt er geen bal van.  :-\
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #97 Gepost op: 2 januari 2010, 00:30:02
denk ook dat dát wel een voorwaarde is: eerst alle communicatie op orde voordat er überhaupt over nagedacht zou worden.
De situaties die ik schetste, komen erg veel voor. Ongevallen en stilstand of lading op de rijbaan, waarbij hulpdiensten niet of niet direct kunnen komen, maar ook waarbij bijv. een voertuig van de politie en RwS samen op een locatie staan, vervolgens krijgt men dezelfde melding van een ongeval. KLPD speert ervandoor met OGS, RwS dient zich aan de snelheid te houden en ook nog eens voor rood bij VRI te stoppen. Zelf vindt ik het niet handig en erger me kapot als ik dat meemaak en, denk dat dit ook iets is wat meegenomen moet worden, de weggebruiker snapt er geen bal van.  :-\
waarom snapt de weggebruiker er geen bal van??


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #98 Gepost op: 2 januari 2010, 10:55:09
En dan wordt, als iedereen ter plaatse is, IM opgestart en kan de berger ook nog achteraan sluiten. Start IM eerder op was het motto, in praktijk duurt het op bepaalde locaties toch structureel lang.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #99 Gepost op: 11 januari 2010, 20:27:31
Kantonnier? Bleh, wat een vies woord. Die zijn werknemer bij de provincie  :P

Ik werd door een collega, geheel terecht, gewezen op deze opmerking van mij. Deze was als "grappig" en zéér zeker niet beledigend of denigrerend bedoeld naar de collega's van de provincie ;-)
sorry als iemand dat zo opgevat mocht hebben.
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg