Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)

Auteur Topic: Weginspecteur met OGS (optische en geluidssignalen)  (gelezen 140888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Glenn2

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2008, 09:56:59
Naja, natuurkundig of niet. Feit is wel dat je het geluid beter met windje mee hoort (wat je op een snelweg dus eigenlijk niet hebt ;)) dan met windje tegen.

Spiegelen is het beste, maar ik kwam laatst een TAS met alleen blauwe lichten tegen... alsof ze mini 12 volts gloeilampjes hadden. Niet te zien, en het was donker grauw weer. Kom maar op met de LED! ;)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2008, 10:44:56

Prachtige theorie maar kolder: de geluidsnelheid bij een beetje gebruikelijke omgevingstemperatuur (voor het gemak 20 graden: een mens moet wat te wensen houden 8)) is zo'n 340 m/s. De snelheid van een auto die 120 km/hr rijdt is iets meer dan 33 m/s. Dat betekent dat de 'tegenwind' nog geen 10% van de geluidsnelheid is...
Je moet meer denken aan de combinatie van geluid door rolweerstand (het zoeven van je banden) en windweerstand (het 'fluiten' van de wind rond je auto) en de inspanningen van de autoindustrie om de geluidsbelasting in de cabine zo laag mogelijk te maken (het isoleren van je auto..)

Juist ....

In ieder geval, ik vind (zeker de electrische) sirene's slecht hoorbaar op (auto)snelwegen ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2008, 16:07:35
Het is wel waar dat je het G deel van OGS rijdende op de snelweg meestal pas hoort als ze naast of zelfs al voor je rijden. Houd dus die spiegels in de gaten! Verder zal de wet aangepast moeten worden om weginspecteurs met OGS te laten rijden. Ik zie hier het nut niet van in eigenlijk. Die oranje zwaailampen vallen meestal beter op dan de blauwe van de ambulance.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2008, 18:55:32
Zou het niet kunnen zijn dat de juridische status van OGS de inspecteur, die zich met goed boeren verstand aan de richtlijn OGS houdt, vrijwaard van de aansprakelijkheid bij ongevallen ?


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2008, 10:56:25
RWS heeft bij het IM geen opsporingsbevoegdheden zoals de politie die heeft. In de planning staat dat alle wegbeheerders taken gaan overnemen mbt verkeer. OGS lijkt daarbij niet noodzakelijk, zie ook richtlijnen voor OGS op IM... http://www.incidentmanagement.nl). Hoe minder lampjes hoe beter de doorstroming.

De taken die zij 'overneemt' zijn beveiliging, rijbaan vrijmaken, informeren (richting alle IM-partners), assistentie naar weggebruiker (denk aan: foto's maken van ongeval, schadeformulier invullen e.d.).

Als de partijen onderling zodanige onenigheid vertonen danwel als er een betrokkene met een exotisch kenteken bij betrokken is (Afrikaans, Pools etc.) dan kan de hulp van de politie worden ingeroepen ter ondersteuning. Deze zal in praktijk de weggebruikers naar de 1e veilige haven dirigeren en daar eea weer aan de wegbeheerder overdragen.

Naast RWS (Weginspecteurs) zullen in de komst ook de kantonniers van de Provincie en Gemeenten deze taken moeten gaan verzorgen, in ieder geval daar waar IM van toepassing is aangevuld met de lokale afspraken met de regiopolitie, welke ook bij ongevallen steeds vaker 'thuis blijft'.

Bij de weggebruikers moet de trent 'wachten op de politie' in ieder geval nog goed doordringen...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2008, 15:09:27
Om even een nieuwe impuls te geven;

De afgelopen weken heb ik veelvuldig op de wegen in en rond de randstad gereden, mij valt op dat de weginspecteurs zowiezo veel ''voorrang'' krijgen. Zij rijden met veel oranje en wigwag en vallen heel erg goed op! Goede ontwikkeling lijkt me!
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2008, 15:19:10
Zeker, en dat in een tijd waarin men steeds egoïstischer lijkt te worden en het eigenbelang voorop stelt.
Of zoals Leo de Haas het zo mooi verwoord: "Ja, we gaan om de beurt, maar ik ga wel eerst!"

Maar goed, mijn indruk van de maatschappij is weer iets positiever ^-^
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Joost -VIG-

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2008, 13:54:44
Ja die aflevering had ik ook gezien! Zeker ook de recht van de sterkste zie je regelmatig terug komen. Met name de vrachtauto,s die hun voertuig zomaar ervoor gooien. Laatst had ik nog een vuilnisauto die me de berm in dwong :S op een smal dorps weggetje ergens in limburg.

Maargoed vergeleken met de duitse/belgische en zeker de franse automobilisten doen we het toch nog vrij netjes?? (A)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2008, 15:14:46
Ja die aflevering had ik ook gezien!

Dat stukje zit ook in elke vooraankondiging ;)


En nog even een opmerking als modje:

We gaan hier verder geen discussie voeren over rijgedrag O0
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #19 Gepost op: 15 september 2008, 02:46:44
Juist ....

In ieder geval, ik vind (zeker de electrische) sirene's slecht hoorbaar op (auto)snelwegen ;)
Martins werken op lucht en veroorzaken daardoor, naast de geluidsfrequentie wat als basis staat, ook heel veel harmonics naar boven en beneden. Gevolg daarvan is dat je sirene over een groot deel van het geluidsspectrum te horen is. (Voor je gevoel prikt zo'n luchthoorn door al het andere geluid heen.) In tegenstelling tot een elektrische hoorn, die slechts een geluid geeft op een heel beperkt frequentiegebied (dus zonder de bijbehorende harmonics). Dit geluid is dus beperkt en kan dus al vrij snel gemaskeerd worden door een ander geluid (motor, radio, weggeluid enz). Als een ander geluid minder dan 10% harder is dan je sirene hoor je de sirene al niet meer bewust. Dit samen met dat het volume van een elektrische hoorn ook nog een paar dB's lager is dan een luchthoorn is een elektrohoorn op een snelweg al verloren zaak... (had van de week vanuit het niets een motorlance in m'n achterspiegel, die hoorde ik pas toen het eigenlijk al te laat was :|)

Tot zover de geluidstheorie achter de sirene :)