Brandweer rukt niet uit ivm personeelsgebrek...

Auteur Topic: Brandweer rukt niet uit ivm personeelsgebrek...  (gelezen 4711 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Gepost op: 20 juli 2008, 16:01:49
20-07-2008 | 04:05 Post Torenweg niet uitgerukt voor melding buitenbrand wegens personeelsgebrek  
 
Middelburg –  Post Torenweg is niet uitgerukt voor buitenbrand Vrijlandstraat in Middelburg wegens personeelsgebrek.

 

In de nacht van zaterdag op zondag is de post Torenweg gealarmeerd voor een buitenbrand Vrijlandstraat in middelburg. Toen er na een kwartier nog niet genoeg personeel op de post aanwezig was, heeft de AC de volgende post in de K.V.T. (kazernevolgorde tabel) gealarmeerd. Dat was in dit geval de post Stromenweg, deze zijn uitgerukt en hebben de brand geblust.

 

Het personeelsgebrek is waarschijnlijk veroorzaakt door de zomervakantie.
 

De Ts 4533 kon dus helaas niet uitrukken.

bron: http://people.zeelandnet.nl/rvk/torenweg

Nu wil ik niet vervelend zijn, maar dit vind ik echt absurd. Het betrof dan weliswaar een prio 2 inzet voor een klein buitenbrandje, maar stel je voor dat er een woningbrand wordt gemeld. Ik woon zelf in de plaats die buiten kantooruren onder het verzorgingsgebied van de post torenweg valt. Deze zouden, mocht er ergens brand uitbreken hier op het dorp binnen een minuut of 8 ter plaatse zijn. Stel dat er dan ook niet uigerukt kan worden ivm personeelsgebrek, dan moet er een andere post worden geallarmeerd. Dit gebeurdt echter pas (denk ik) nadat het personeelsgebrek is geconstateerd. Nou dan zijn we dus zo een dik kwartier verder voordat de brandweer zou arriveren, tenzij men gelijk middelbrand maakt....

Graag uw commentaar hierop :-X




12748

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2008, 18:21:44

 Het betrof dan weliswaar een prio 2 inzet


........kijk das natuurlijk een heel verschil. Als het nu een Prio 1 (bijv.woningbrand) betrof gaat men natuurlijk niet een kwartier wachten lijkt mij.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2008, 18:30:12
........kijk das natuurlijk een heel verschil. Als het nu een Prio 1 (bijv.woningbrand) betrof gaat men natuurlijk niet een kwartier wachten lijkt mij.
Nee allicht niet, tenminste dan moet men wel eerst weten bij de RAC dat er te weinig personeel is... Dit is toch altijd vooraf bekend? en de ovd zal dat dan door moeten geven lijkt mij. Of zouden er bij een prio 1 wel genoeg mensen zijn gekomen?


12748

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2008, 18:39:31
Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt. Ik neem aan de de men op de AC weet dat vrijwilligersposten in vakantie tijd soms bezittinsproblemen heeft.


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2008, 19:34:14
Ik neem aan dat de korpsleiding al lang in kaart heeft gebracht wie wel en wie niet beschikbaar is, aan de hand daarvan kun je van te voren maatregelen treffen. Deze info zal ook al enige tijd van te voren bij de AC bekend moeten zijn, zij moeten dit  ook weer door spelen naar de AC die deze gegeven weer moeten invoeren in het systeem, zodat er een ander voertuig wordt gealarmeerd als er onvodoende personeel is . Beetje slorige van de korpsleiding lijkt me .  :-[
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2008, 20:53:16
Dat is inderdaad een voor de hand liggend scenario.

Maar ik zou wel eens willen weten waarom er niet voldoende bezetting was.
Was het inderdaad vakantietijd en waren er te weinig mensen beschikbaar?
Of is er een andere reden?

Laat dat eers maar eens boven komen drijven voordat we de zwarte piet weer gaan spelen.

De enige conlcusie luidt dat dit niet de schoonheidsprijs verdient.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2008, 21:41:38
Dat is inderdaad een voor de hand liggend scenario.

Maar ik zou wel eens willen weten waarom er niet voldoende bezetting was.
Was het inderdaad vakantietijd en waren er te weinig mensen beschikbaar?
Of is er een andere reden?

Laat dat eers maar eens boven komen drijven voordat we de zwarte piet weer gaan spelen.

De enige conlcusie luidt dat dit niet de schoonheidsprijs verdient.

Ik zou zeggen: mail naar posttorenweg@zeelandnet.nl
Op http://people.zeelandnet.nl/rvk/torenweg stond dat het waarschijnlijk kwam door de zomertijd.

Zelf was ik dit niet van plan...


K-99

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • New Zealand Fire Service
    • New Zealand Fire Service
Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2008, 05:10:36
klinkt mij heel bekend in de oren, hier in NZ zijn vele kleine brigades die moeite hebben om, vooral overdag een ploeg te laten uitrukken.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2008, 12:21:07
Dit is dus een nadeel van vrijwilligers, niet te nadelen voor deze mensen. Alle respect!!
De overheid wil een goedkoop systeem voor de brandweer: dus alleen betalen bij inzetten en oefeningen.
Deze mensen lopen 24/7 met een pieper:
Het mooiste zou zijn dat mensen die bij de brandweer gaan een dubbelfunctie hebben.
Je bent brandweerman maar je werkt ook voor de gemeente / provincie of een andere overheidsinstelling als................
Nadeel is hiervan dat de nachtdiensten (bereikbaarheid) gecompiseerd moeten worden, dus het is duur.

Zie het als de bedrijfsbrandweer: het bedrijf kan doormiddel van vakantieplanning een minimum aan (bedrijfs)brandweer binnen houden.

De brandweer moet posten gaan inleveren, hierdoor gaat de aanrijd tijd ook weer omhoog.  Helaas.


Gast48368

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2008, 20:58:02
Het kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk..... er zit altijd een kans in dat er te weinig personeel komt. Da's het "risico" van vrijwilligerskorpsen. Zoals hier ook al beschreven wordt, de overheid wil het op deze manier goedkoop oplossen, men weet van de risico's.

Het kan best zijn dat er genoeg personeel is, ondanks de vakantietijd, en dat er niet automatisch middelalarm wordt gegeven. Maar dat personeel kan overal zitten, ze hebben ook nog een priveleven, dus tsja, dan maar een ander korps oproepen, ik zie totaal het probleem niet. Er staat ook dat ze een kwartier hebben gewacht: Als men weet dat iedereen op vakantie is, gaan ze echt niet zo lang staan wachten, lijkt me.

En met een woningbrand zouden ze echt wel eerder aktie ondernomen hebben, het zijn hulpverleners, en komen toch echt niet uit een ei.

Ik begrijp niet waarom dit allemaal weer zo negatief opgevat moet worden.  :-X

Oja, en er is tijdens de vakantie echt geen geld voor piketdiensten. Dus iedereen kan gaan en staan waar ie wil.

Ik ben ook wel eens gevraagd om piket te draaien tijdens vakantie's. Maar als een mens maar 3 weken vakantie heeft in het jaar, EN kids heeft, ging ikke echt geen piket draaien in de vakantie. Ben ook nog moeder en mens............ Maar daar was ook al snel genoeg geen geld meer voor.........