Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 154796 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2008, 00:58:23

Het is slechts een detail Henk, maar C2000 is landelijk dekkend. Dus van het zuidelijkste puntje van Limburg tot het noordelijkste puntje van Texel kan je elkaar bereiken (TMO hebben we het dan over).

Theoretisch is dat zo. Praktisch liggen de eenheden naast elkaar en kunnen nog niet praten. Misschien komt dat nog.
Tijdens bomfire greep de C2000 hulpverlener nog masaal naar de GSM.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2008, 07:11:22
Citaat
Dubbel nul is niet een kanaal van de reddingsboten maar van de KNRM, sommige anderen mogen daar gebruik van maken, maar alleen met boten van de KNRM, niet voor onderling niet KNRM verkeer.
Verduidelijkende gesprekken dienen volgens de kustwacht waar wij mee werken via een werkkanaal van de marifoon te geschieden. Dit is beleid van de kustwacht volgens haar direkteur omdat GSM verkeer één op één is, wat als een nadeel wordt gezien, slechts twee partijen delen immers slechts de aldus gegeven informatie.

Voor sommige zaken, is de verduidelijk via GSM een betere verstaanbare situatie dan de marifoon.  Indien nodig worden andere eenheden ook geinformeerd door Kustwacht of  via de schipper van de Chester of de OSC.   Het voordeel van GSM in ons geval is een veel betere verstaanbaarheid ook onder lastige omstandigheden, zoals hoge snelheid.  Indien nodig zal de Kustwacht of OSC de informatie ook relayeren..  Belangrijke informatie zoals de correcte incident positie, urgentie, veiligheid voor aanvarende eenheden, aanlandingsplek wordt natuurlijk via de marifoon vermeld.
Patient informatie word niet via de marifoon gemeld.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2008, 11:07:53
Voor sommige zaken, is de verduidelijk via GSM een betere verstaanbare situatie dan de marifoon.  Indien nodig worden andere eenheden ook geinformeerd door Kustwacht of  via de schipper van de Chester of de OSC.   Het voordeel van GSM in ons geval is een veel betere verstaanbaarheid ook onder lastige omstandigheden, zoals hoge snelheid.  Indien nodig zal de Kustwacht of OSC de informatie ook relayeren..  Belangrijke informatie zoals de correcte incident positie, urgentie, veiligheid voor aanvarende eenheden, aanlandingsplek wordt natuurlijk via de marifoon vermeld.
Patient informatie word niet via de marifoon gemeld.

Patient informatie geven wij niet aan de kustwacht. Ook geen namen en adressen van overtreders.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 23 juli 2008, 00:35:12
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,15155.0.html ^-^
c2000 is tot nu toe alleen toe gekend aan overheidsdiensten, gelieerden of landelijke hv-diensten. Als dit door gaat zullen ze of onder onder de brandweer moeten gaan vallen of zich aansluiten bij een landelijke hv-dienst (knmr of reddingsbrigade). Als zelfstandige stichting, zonder invloed van externe partijen, lijkt me dit moeilijk te worden.... ::)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2008, 09:28:30
c2000 is tot nu toe alleen toe gekend aan overheidsdiensten, gelieerden of landelijke hv-diensten. Als dit door gaat zullen ze of onder onder de brandweer moeten gaan vallen of zich aansluiten bij een landelijke hv-dienst (knmr of reddingsbrigade). Als zelfstandige stichting, zonder invloed van externe partijen, lijkt me dit moeilijk te worden.... ::)

tja, Palmpie, als we daarover iets te melden hebben zullen we dat doen als alles rond is.. en niet eerder.., en vragen daarover is een specifiek topic.   de landelijke dienst knmr ken ik niet, echter de knrm kennen we redelijk goed..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2008, 10:10:45
c2000 is tot nu toe alleen toe gekend aan overheidsdiensten, gelieerden of landelijke hv-diensten. Als dit door gaat zullen ze of onder onder de brandweer moeten gaan vallen of zich aansluiten bij een landelijke hv-dienst (knmr of reddingsbrigade). Als zelfstandige stichting, zonder invloed van externe partijen, lijkt me dit moeilijk te worden.... ::)

Wie zijn "ze", Palmpje?  De passanten? Dit niet het topic "Reddingsstation aan de IJssel", dus als "ze" Medical Rescue is zou je daar je stelling kunnen deponeren.
 
Leest even het stukje over de 10 vragen aan de minister door het CDA, LINKJE waarin gesteld wordt dat primair systeem voor het groot/kustwacht water de marifoon moet blijven, ondanks de wil van de brandweer de passantenhulpverlening buiten te sluiten van het radioverkeer om de zaak wat meer onder controle te krijgen. Dan ben je weer helemaal op de hoogte en zie je dat het vervangen van de marifoon door c2000 een illusie is van  de brandweer, die ze maar gauw moet vergeten.
 
Henk


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #26 Gepost op: 23 juli 2008, 10:19:16
En nu ik je toch aan de lijn heb: LMG weet ik, maar wat betekent SLA?

Maarten

vertaling "specials landelijk". Is een "verplichte" gespreksgroep voor alle randapparatuur van elke discipline. En als elke discipline die gespreksgroep in zijn randapparatuur heeft staan en ook kan vinden, dan is communicatie heel gemakkelijk.

Probleem is vaak dat de gespreksgroep door de gebruiker van C2000 niet gevonden wordt en vervolgens gezegd wordt dat C2000 niet werkt. Maar het gros van de problemen komt door de gebruiker. Mooi voorbeeld is de interregionale opschaling van ambulances tijdens de brand in Amsterdam Zuid-Oost. De voertuigen van Kennemerland krijgen van hun MKA de verkorte kiescode al aangegeven en hoeven alleen die code in te voeren. Dat doen andere MKA's niet waardoor de gespreksgroep zoeken veel tijd kost en frustaties oplevert.

Veel wordt gebruik gemaakt van de waterdichte ICOM marifoons. Deze hebben het nadeel dat de niet regelbare (ook door de importeur AMPCON niet) modulatiesterkte niet berekend is op de openbootjes bij windkracht zes of meer. Als er een golf overkomt en er water in de marifoon komt is het eind helemaal zoek (het geluid wordt dof).

Henk, hier hebben we de randapparatuur zo geprogrammeerd dat je naast een sirene kan staan en deze wordt er na ongeveer 0,7 seconde uitgefilterd. Hierdoor blijft de stem over en heb je ondanks je omgevingsherrie toch een heel goede modulatie. En wat windkracht 6 betreft, rijwind van de motorverpleegkundigen is er ook uitgehaald door de nieuwe software. Oke we hebben er bijna een half jaar aan gewerkt, maar de motorrijder kan nu gewoon met z'n helm open rijden en met de MKA communiceren. Dat redt jij met je Icom niet.

Ik ben ervan overtuigd, dat als de KNRM ook de juiste apparatuur met de juiste software en goede accessoires gaat gebruiken dat de KNRM snel overgaat naar de C2000 gespreksgroep met de Kustwacht. Om een heel simpele rede, de kwaliteit van de communicatie is vele male beter. Maar omdat de KNRM en de Kustwacht nog steeds in de ban zijn van historie, blijft men hannesen met het oude analoge marifoon gebeuren.

Patient informatie geven wij niet aan de kustwacht. Ook geen namen en adressen van overtreders.

Henk, maar als je ff een overdracht doet naar de MKA, kan deze info doorgegeven worden aan de aanrijdende of gereedstaande ambu. Op deze manier gaat informatie niet verloren en komt deze op de juiste plek.

En Henk, passanten verkeer is iets anders dan coördinatie verkeer van reddingsboten en hulpverlenende instanties.

RR (als je de middelen hebt, waarom niet . . . . . . )
Elke hulpverlening start met communicatie.


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #27 Gepost op: 23 juli 2008, 10:32:33
FF een vraagje voor de KNRM-ers onder ons. Op de C2000 wordt uitsluitend status 8 gebruikt voor communicatie over S**-RMG-05 met de RAC? Verder worden er geen statussen door de KNRM verzonden?

Dan houdt je dus 9 gespreksgroep switchen over!

RR (Weet wat de software kan, dan kan je meer)
Elke hulpverlening start met communicatie.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #28 Gepost op: 23 juli 2008, 10:40:04
Al deze software zal ook werken op marifoon mits aangebracht, omdat het werkt met de audio en niets met de zendtechniek en versleuteling te maken heeft. Geluid begint altijd analoog, bij de microfoon namelijk en wordt daarna gedigitaliseerd en bewerkt in C2000 apparatuur. Digitaliseer em maak een marifoon net zo duur als een C2000 mobilofoon en al dat spul kan ook in grote lijnen wat de mobi's van C2000 kunnen, zonder dat de audio voor analoge marifoons onverstaanbaar wordt. Veel, zelfs héél goedkope analoge mengpanelen hebben een digitale effectprocessor, het is maar welke software je daarin steekt (noise gate zit er meestal al op). De ruis is inharent aan de afstand hier, er staan pas kustwachtmasten op minimaal 30 km, dat is net op het randje.

Henk de geluidstechnicus  ;)


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #29 Gepost op: 23 juli 2008, 11:10:10
Juist Henk, ik dacht al dat dit een kolfje naar je hand moest zijn.

Maar het gaat dus om het benutten van de middelen. Zoals je zelf als zegt is een Icom niet bedoelt voor een open bootje met een wapper 6. De accessoires van de randapparatuur van C2000 kan wel daarvoor aangepast worden. Daar ligt nou net het verschil tussen duidelijke communicatie en elkaar verstaan en ervan uitgaan dat men dat en dat zegt.

RR (geen verstand van verzekeren, wel van communicatie)
Elke hulpverlening start met communicatie.