Toename problemen in de watersport

Auteur Topic: Toename problemen in de watersport  (gelezen 5182 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Gepost op: 21 juli 2008, 17:32:34
Ik had gisteren een gesprek met collega's, waarbij de vraag naar voren kwam waarom er nu zo'n toename van het aantal (dodeliijke) ongevallen op het water is. Dit jaar al zo'n 6 dodelijke so's.

Neemt de populairiteit van de watersport nu zo'n vlucht, is het weer de oorzaak, toeval?

Jij mag 't zeggen...


Henk




Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2008, 19:44:39
Wat de oorzaak is, en of er werkelijke een toename van problemen zijn in de watersport weet ik niet..

Ik merk wel een toename van onverschilligheid over veiligheid van watersporters en mensen die werken en sporten op het water. voor veel Nederlanders is water zo gewoon, dat ze zich niet realiseren dat water bepaalde omstandigheden ook dodelijk kan zijn..

Ik weet niet of meer mensen dit zo ervaren..


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2008, 19:56:18
Mensen weten niet waar ze aan beginnen, verwachten niet dat het ook zwaar weer in NL kan zijn.
Ik ben er voor dat men een vaarbewijs moet halen ongeacht hoe groot de boot is.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2008, 21:08:02
Mensen weten niet waar ze aan beginnen, verwachten niet dat het ook zwaar weer in NL kan zijn.
Ik ben er voor dat men een vaarbewijs moet halen ongeacht hoe groot de boot is.


En mensen die nog nooit een druppel water hebben gezien, leren een dag of drie een boekje, halen een diploma en weten alles van watersport af  ::)

Ik ben wel voor het vaarbewijs, maar ik geloof er niet in, dat het dermate veel verschil maakt
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


crazytimmy

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 80
Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2008, 23:43:50
Henk,

Vertel mij even welke statistieken jij geraadpleegd heb mbt tot de toename van dodelijke ongevallen op het water?

Ik ben zeer benieuwd naar je bronnen!

Groet,


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 22 juli 2008, 00:55:07
Ik noem ze al in mijn eerste posting: in jaren geen ernstig ongeval in onze regio, en nu al vier in een half jaar op het IJ alleen al.

Dan zie ik om mij heen dat er staads meer levensgevaarlijke toeren uitgehaald worden: zondag nog een Duitser opgevangen die met een zes PK en een Bart Smitbootje nauwelijks tegen de golven inkwam op het Gooimeer. Ook zonder Reddingsvest natuurlijk. "Ich hatte nicht erwartet, dass die Wellen so hoch waren"  riep ie uit in z'n T shirtje.

Ik vraag het juist omdat ik geen cijfermatige onderbouwing of bron heb, alleen de indruk. Misschien ben ik de enige, dat kan.

Henk


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #6 Gepost op: 22 juli 2008, 12:11:41
Ze hebben in ieder geval meer dan 3 dagen met hun neus in het boekje gezeten, dat is meer dan gemiddelde watersporter.
Maar een praktijk-test is dan ook een optie.
Een motorvoertuig en een brommer mag men ook niet besturen zonder een geldig rijbewijs en/of bromfietscertificaat.
Een gemotoriseerde vaartuig moet dan maar aan dezelfde eisen gaan voldoen.
Hierin ook de goede moeten onder de kwade leiden


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2008, 12:15:13
Ze hebben in ieder geval meer dan 3 dagen met hun neus in het boekje gezeten, dat is meer dan gemiddelde watersporter.
Maar een praktijk-test is dan ook een optie.
Een motorvoertuig en een brommer mag men ook niet besturen zonder een geldig rijbewijs en/of bromfietscertificaat.
Een gemotoriseerde vaartuig moet dan maar aan dezelfde eisen gaan voldoen.
Hierin ook de goede moeten onder de kwade leiden

Dat ben ik met je eens, het jammere is alleen dat de brandweer hier (die het werk van ''reddingsbrigade'' doet) meestal surfers, zeilers en catamarans te hulp moet schieten. Dat zelfde geld volgens mij voor de kustbrigade's (kite-surfers etc.).

Voorop gesteld ben ik het met je eens hoor, het varen van een huurboot van 14.99 meter kan door een papiertje te ondertekenen en de sleutels op te halen. Heel soms moet je dan even een rondje varen met de verhuurder, maar dat is meer uitzondering dan regel :-X Totaal belachelijk in mijn ogen maar goed  :-X :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Glenn2

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2008, 12:20:19
De eisen voor wanneer je een vaarbewijs moet hebben zijn dan ook erg raar.

Je boot moet inclusief belading harder dan 20 km/uur kunnen óf langer zijn dan 15 meter. Pas dan heb je een vaarbewijs nodig.

Dus als je een schip hebt dat 14 meter is en je vaart daarmee door drukke wateren, dan hoef je dus geen vaarbewijs te hebben. Echt klinkklare onzin, want juist die boten kunnen moeilijk uitwijken mochten ze een binnenvaartschip tegenkomen (die al helemaal slecht kan reageren).

En ik met m'n bootje die 23 km/u kan en waarmee ik in het veld vaar zou dan wel een vaarbewijs moeten hebben. Het systeem vind ik slecht in elkaar zitten.


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2008, 12:29:27
"Dat ben ik met je eens, het jammere is alleen dat de brandweer hier (die het werk van ''reddingsbrigade'' doet) meestal surfers, zeilers en catamarans te hulp moet schieten"

Niet aan deze categorie gedacht: deze dienen zeker een vaarbewijs te bezitten, hoe klein dat zeilbootje ook. Dus zeker ook catamarans.