Vrijwilligers moeten per 2004 wijken

Auteur Topic: Vrijwilligers moeten per 2004 wijken  (gelezen 23199 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #50 Gepost op: 17 december 2003, 18:19:46
redned of liever gezegd KNBRD is een BOND, en de leden zijn verregaand autonoom, dat wordt door diezelfde leden bepaald. Laat de leden (verenigingen) er een andere structuur van maken en voila, we hebben een echte landelijke organisatie die veel sterker staat.
Echter zoals al eerder is aangegeven, de sterken zullen dan een stapje achteruit gaan en de zwakkeren een stapje vooruit. En we leveren zelfstandigheid in.
En iedereen wil hier in dit landje eigen baas zijn en denkt dat ie het beter kan als een ander dus zal nooit gebeuren. Je ziet hetzelfde hier trouwens op het forum  ;D
Je kunt natuurlijk ook wachten totdat de KNRM erg rijk wordt en in navolging van de Engelse zusterorganisatie RNLI zelf strandwachtposten gaat inrichten.  ;)

Kees


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #51 Gepost op: 17 december 2003, 18:50:26
Nog een opmerking Dave, ook de strandbrigades hebben wel degelijk met SAR te maken.
Een mogelijke vermissing van een persoon in zee is reden om op te schalen en de lokale verkeerspost in te lichten zodat die volgens vastgelegde regels actie onderneemt en het KWC informeert.
We noemden dat in "dienst" vroeger "kloten klaren".  ;)

Kees


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #52 Gepost op: 17 december 2003, 19:39:31
het is gewoon wie betaald, bepaald.

Bij de RB's is dat gewoon de gemeente omdat de meeste brigades voor bijna 100% gesubsidieerd worden.
Verder heeft Redned veel goede bedoelingen, maar in de praktijk blijft het meestal erg stil en lijkt elk plan weer in de la geschoven, (lijkt het)
Misschien ook een communicatie probleem.

De KNRM betaalt alles en bepaald daardoor ook alles wat in de stations gebeurd.
Dat is een andere positie.

Verder weet ik niet hoe REDNED verbeterd kan worden, maar ik denk toch aan een splitsing van bewakende en neit bewakende reddingsbrigades.
Ik ben 1x naar een ALV van de bond geweest en het ging vooral over zwembadgeneuzel en wedstrijdploegen die de wereld overreizen voor redned.
(zonder mensen te beledigen, het is vast allemaal leuk en goed werk, maar als kustrb heb ik daar helemaal niets aan, maar betaal ik er wel aan mee)

Aagezien de bewakende brigades in de minderheid zijn is er volgens mij ook veel te weinig aandacht voor de specifieke problematiek voor bewakende reddingsbrigades. En dan doel vooral op de brigades die strandwachten in dienst hebben.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #53 Gepost op: 17 december 2003, 21:03:48
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat gemeenten zaken doen met REDNED.

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #54 Gepost op: 17 december 2003, 22:08:43
De gemeentes bepalen!!
RedNed is leuk, maar leggen hun prioriteiten anders dan wat de kustbrigades nodig hebben.
Laat ons onder de KNRM vallen, ben je klaar 8)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #55 Gepost op: 17 december 2003, 23:43:09
Een organisatie welke 30 aansturende gemeenten als leidinggevnde heeft is gedoemd om te mislukken. Verder worden ook niet alle stranden door redned brigades bewaakt en dan komt dat probleem weer om de hoek zeilen dit maakt het echt niet makkelijk om de gemeente redned aan te laten sturen welke vervolgens de brigades aan moet gaan sturen. Redned of iemand anders wel betere richtlijnen geven welke worden ondersteund door BiZa waardoor gemeenten zich hieraan moeten gaan houden.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #56 Gepost op: 18 december 2003, 02:39:53
Ik denk dat Henk het bij het rechte eind heeft.
wanneer alle reddingsbrigades hun autonome status aan RedNed zouden teruggeven en RedNed echt als bondsbureau zou werken, moeten de gemeentes wel met RedNed praten i.p.v. iedere plaatselijke rb. De subsidie zou best via een plaatselijk bestuur begroot kunnen worden, waarna RedNed met de gemeente kan gaan onderhandelen. Dit zou best nog wel eens effectief kunnen uitpakken! Immers wanneer je iets regelmatig doet wordt je er vanzelf goed in  ;D dus ook onderhandelen op ambtelijk niveau... Ook kan RedNed dan beter door Biza worden ondersteund... alles is immers veel makkelijker uit te voeren.

Ook zou je onderscheid moeten maken tussen de niet bewakende- en zwembrigades aan de ene kant en de bewakende brigades aan de andere kant... maar om alle bewakende brigades nou gelijk naar de KNRM te schoppen lijkt mij niet echt waarschijnlijk... ze zitten daar toch niet op een strandpostje (met alle respect, hoor ;)) of een recreatieplasje te wachten?

En SAR op het strand komt toch niet echt vaak voor, ofwel Kees?

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #57 Gepost op: 18 december 2003, 10:36:17
SAR komt toch wel met regelmaat voor langs de kust. Als er een melding binnen komt van een drenkeling via de AC dan wordt gelijk de maatschappij opgetrommeld zodat er indien nodig gelijk een zoekactie gestart kan worden. De brigades zijn als eerste ter plaatse en nemen het slachoffer(s) aan boord en controleren of ze iedereen hebben. Als dit gebeurt dan word de rest van kermis ingeseint dat ze retour kunnen. Dit vroegtijdig opgeschalen gebeurt zodat er gelijk begonnen kan worden met een zoekactie indien dit noodzakelijk is en er dus belangrijke tijd kan worden bespaard. Voor deze acties is niet veel onderlinge communicatie noodzakelijk dit alles gebeurt aan de hand van afspraken welke voort vloeien uit eerdere afspraken.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #58 Gepost op: 18 december 2003, 11:11:22
Keurig gezegd, gemeenschappelijk handelen m.b.t. SAR komt hier met enige regelmaat voor.
Verder zou overleg vanuit RedNed v.w.b. het strand natuurlijk kunnen plaatsvinden met de koepel van Nederlandse kustgemeenten, wat betreft de standaard eisen aan posten, materieel e.d. en wat men daar aan menskracht en opleidingsniveau voor terug krijgt en tegen welke vergoeding.
Ik denk persoonlijk dat je de reguliere bewakingstaak in de toekomst mogelijk los moet koppelen van de overige reddingsbrigade activiteiten.

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #59 Gepost op: 18 december 2003, 12:43:27
Het zou idd heel goed zijn om uniformiteit bij de reddingsbrigades te introduceren. Ook wanneer elke post het zelfde zou zijn al was het maar qua kleurstelling, straalt dat professionaliteit uit. Maar ook de boten en kleding moeten dan mee...

Waneer je dit zou doorvoeren komen de reddingsbrigades veel serieuzer over en kunnen dan ook de waardering krijgen die ze verdienen.

Dave

Ps: goed van je dat je je hebt aangemeld  ;), Kees