Vrijwilligers moeten per 2004 wijken

Auteur Topic: Vrijwilligers moeten per 2004 wijken  (gelezen 23178 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 26 november 2003, 16:53:37
Tja, er zullen ook vrijwilligers zijn, die van hun hobby hun beroep gaan maken.... en zij zullen zeer gemotiveerd zijn...

Maar iets anders is de opleiding... wat voor opleiding geef je een full - time strandwacht?

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #11 Gepost op: 27 november 2003, 00:14:36
Je hebt niet de zekerheid als je betaalde mensen aanneemt dat het ook goede mensen zijn , of dat deze net zo goed zijn als vrijwilligers. Vrijwilligers zijn vaak leden welke een vaste baan hebben en het dus meerdere jaren dit werk uit kunnen voeren, betaalde krachten zijn vaker studenten en lopen werken maar een bepaald aantal jaar betaalde diensten. Hierdoor heb je verschil in ervaring. Verder moet je jeugdleden mee laten draaien zodat ze ervaring krijgen dit omdat je anders zelf anders als je oud bent nog steeds met je rollator de boot in moet  ::) ::). Het overgeven van je ervaring is belangrijk om een goede bewaking te houden in de toekomst.

9910001

Wow 9910001, ik ben het helemaal met je eens!!! ???  :o ;D

Maar al te gauw krijg je mensen die uit zijn op ff een makkelijk baantje voor tijdens de studie ofzo.

Henk


K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Reactie #12 Gepost op: 27 november 2003, 11:17:10
:o Een vrijwilliger kan je ook verplichtingen opleggen. Tevens is een vrijwilliger ook meer gedreven. Het kan voor betaalde krachten een sleur worden en dit geeft een hok met herrie.
Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #13 Gepost op: 27 november 2003, 11:23:51
Dave,

Een betaald strandwacht moet het zelfde kunnen als er alleen vrijwillig standwachten zitten, het werk moet gedaan worden. Het meeste leer je tijdens het werk door meer jaren mee te draaien zal je meer mogen. Verder kan je gebruik maken van de bondsopleidingen voor strandwacht. Dit omvat niet alles maar is zeker een goede basis voor het werk. Doordat je graag ervaren mensen wilt hebben is het van belang dat je de jeugd betrekt bij je werk. Ook moet je beginnen om de jeugd vroeg op te leiden zodat ze later ook aan het werk kunnen als badmeester.

Tuurlijk loop je het risico van mensen die een makkelijk zomerbaantje willen hebben. Deze kom je ook regelmatig tegen deze meot je wijzen op de verantwoordlijkheden en het jaar erop niet weer aannemen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 27 november 2003, 16:05:53
9910001,

Natuurlijk moeten vrijwilligers het zelfde kunnen als betaalde krachten. Maar hoe gaat zo'n organisatie hun strandwachten opleiden?

Wanneer ze opgeleide krachten bij andere reddingsbrigades willen weghalen zijn ze daar erg hypocriet! Iedere reddingsbrigade wil z'n post toch vol hebben?

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #15 Gepost op: 27 november 2003, 17:45:52
Dit doen de meeste kustbrigades, omdat er te weinig mensen langs de kust wonen (gelukkig maar). De meeste mensen komen van binnenwaterbrigades omdat ze graag meer willen zien van het reddingsbrigade werk gaan ze in de zomer naar het strand om te bewaken. Wat ik ook gehoord heb is dat nu ook niet alleen mensen uit de regio het strand bij domburg bewaken. Heb verhalen gehoord van andere binnenwaterbrigade leden. De voorgestelde constructie wordt volgens mij ook in cadzand toegepast.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #16 Gepost op: 27 november 2003, 19:57:58
Dit doen de meeste kustbrigades, omdat er te weinig mensen langs de kust wonen (gelukkig maar). De meeste mensen komen van binnenwaterbrigades omdat ze graag meer willen zien van het reddingsbrigade werk gaan ze in de zomer naar het strand om te bewaken. Wat ik ook gehoord heb is dat nu ook niet alleen mensen uit de regio het strand bij domburg bewaken. Heb verhalen gehoord van andere binnenwaterbrigade leden. De voorgestelde constructie wordt volgens mij ook in cadzand toegepast.

9910001

Ik zou er moeite mee hebben als ik met vrijwilligers mensen op zou leiden die vervolgens met die kennis comercieel zouden gaan bewaken op een strand in gemeentedienst.  Zeker als daar dan vervolgens de reddingsbrigade gegetrapt werd.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 28 november 2003, 15:39:53
Zelf vind ik het woord commercieel wel vreemd gedacht de brandweer kan ik ook geen commerciele instelling noemen terwijl deze het zelfde werkt. Ook het onderscheid tussen brigade en eigenaar materiaal en werkgever betaalde krachten vind ik niet vreemd omdat je vereniging niet de verantwoording hoeft te geven hierover. Je loopt anders het risico als het financeel mis gaat met de strandbewaking dat je vereniging onderuit ligt en de jeugdopleiding in het zwembad gestopt moet worden. Dit lijkt mij niet de juiste werkwijze. Vaak is er samenwerking tussen de brigade en de beheerdende stichting (of zijn het dezelfde mensen) hierdoor lijkt het een groot verschil maar dit hoeft niet.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 29 november 2003, 02:23:02
Het gene dat mij verbaast, is dat het SSW de reddingsbrigade aan de kant wil zetten. Waarom zou de reddingsbrigade niet 'gewoon' een betaalde organisatie kunnen opzetten, i.p.v. het SSW?

Waarom is er geen vertrouwen in de reddingsbrigade, waardoor men meent het wiel opnieuw te moeten uitvinden?

Het wordt toch steeds gekker  ???

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #19 Gepost op: 29 november 2003, 18:44:24
De vraag is onder welke noemer der mensen aangenomen moeten worden. Het is mij niet duidelijk of de brigade nu helemaal aan de kant wordt gezet of dat dit slechts gedeloltelijk zo is. Verder zal het een en ander ook eeb aanleiding hebben en niet zomaar uit de lucht komen worden gezet.

9910001
9910001