Vrijwilligers moeten per 2004 wijken

Auteur Topic: Vrijwilligers moeten per 2004 wijken  (gelezen 23189 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #40 Gepost op: 4 december 2003, 00:46:18
Waarschijnlijk omdat een gemeente een goede postbezetting op het strand moet hebben zitten en een AED nog geen verplichting is. De redders zijn het belangrijkste reddingsmiddel omdat er (helaas) niets vanzelf gaat. Er wordt nu gezegd dat er geen mensen van buitenaf meer mogen komen iik denk dat deze mensen nog steeds van harte welkom zijn. Verder snap ik de gemeente dat ze het via een stichting willen spelen zodat ze 1 aanspreekpunt hebben voor het strand je moet het jezelf als ambtenaar niet te meoilijk maken.

9910001

ps het artikel is voor mijn gevoel niet geheel onpartijdig geschreven.
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #41 Gepost op: 4 december 2003, 00:59:24
Ja, Henk waarom krijgen wij nog niet betaald  ;D ;D ;D

Ik vind het allemaal wat overdreven... kijk ik ben het eens dat de redders belangrijker zijn voor de postbezetting, dan wat dan ook...

Maar wanneer RedNed haar werk goed zou doen, zou geen enkele gemeente het in haar hoofd halen, om een stichting het werk van een reddingsbrigade over te nemen!


Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #42 Gepost op: 4 december 2003, 09:43:50
Die stichting, dat zou rednet moeten zijn, hebben ze meteen wat inkomsten.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #43 Gepost op: 4 december 2003, 10:50:15
Jullie zijn ook niet ioedere dag aan het bewaken, als je een hele zomer mensen wilt hebben gemiddeld 10 per strand dan moet je 80 vrijwilligers hebben welke een week op het strand komen zitten uitgaande dat ze 1 week vakantie kunnen missen. Dit geeft een behoorlijke zoektocht naar vrijwilligers kan ik je vertellen. De vraag is of je dit in heel nederland redt. Als je betaald krijgt dan je in de zomervakantie 4 of 5 weken werken, anders moeten de mensen de rest ook werken. Deze stichtingen nemen een gedeelte van de werkzaamheden van een gemeente over en niet van de reddingsbrigade. Dat is het verschil als deze werkzaamheden bij RedNed neer zou leggen dan hebben ze echt een uitdaging omdat er in iedere gemeente zaken geregeld moeten worden.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #44 Gepost op: 16 december 2003, 11:57:38
Ik zie hier nogal wat commentaar op redned, maar zou het niet beter zijn om de hand in eigen boezem te steken en eens vast testellen dat alle brigades autonoom zijn omdat ze geen centrale leiding willen.
Een andere topgeleide structuur zou zaken zoals deze vergemakkelijken maar.....we wonen in Nederland waar iedereen graag eigen baas is.

Ik zie dit overigens ook op andere plaatsen in dit forum. Ik zou zo denken, iets aan de hand op het water, opschalen en duidelijke eenhoofdige leiding. Hoogste verantwoordelijke KWC.

Als vervolgens ook in de opleidingen van de KNBRD nog eens wat meer aandacht wordt besteed aan het functioneren in een bestaande organisatie van SAR diensten langs onze kust en ook aan het voorkomen i.p.v. het redden, dan zijn we al aardig onderweg.

Ook het idee van velen t.a.v. een bewaakt strand (de gehele kust) is natuurlijk onzin, dan kun je om de honderd meter wel een persoon neer zetten en dat is onmogelijk.

Mijn visie, niet te grote goed aangegeven bewaakte stranden, zoals in vele landen gebruikelijk is door goed getrainde betaalde krachten.
Er wordt namelijk genoeg verdient aan de recreant en deze stelt de eis. Hoe hoger onze levensstandaard hoe hoger eisen.
Er zijn nog teveel lieden die liever het water stuk varen als de stoere redder i.p.v. als "badmeester aan het strand" de mensen persoonlijk informeren.
De "badmeester aan zee" moet pas opvallen als je hem nodig hebt of je iets verkeerd doet.

hopelijk weer de nodige discussiestof.  ;)

m.v.g. Kees


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #45 Gepost op: 16 december 2003, 12:33:10
Kan ik ver in mee gaan, een badmeester merk je pas als hij je komt waarschuwen dat je iets verkeerd doet, verder zie je hem niet. Als hij/zij op tijd waarschuwd dan zal hij geen spectaculaire reddingen verichten, niet snel hoeven varen en geen andere hoogstaande zaken hoeven verrichten. Het zal blijven bij een pleister plakken en ander EHBO werk waar hij/zij geen preventieve werking voor kan verrichten (hartverkakking e.d.) Verder mag er langs de kust gekeken worden hoe andere brigades het doen, alle brigades willen 100% behalen, door eerst naar 80% te gaan met alle brigades kan er meer rendement worden behaald. Er is nog een groot verschil in faciliteiten voor bewaking tussen de eilanden en het vaste land,  terwijl er op de eilanden veel toeristen zijn welke onbekent zijn met de zee. We kunnen wel voor 24 uur per dag inzet gaan maar als er nog veel meer te verbeteren valt tijdens bewakinguren dan is het geen optimale besteding van energie en middelen voor de bewaking.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 16 december 2003, 21:58:34
Ik zie hier nogal wat commentaar op redned, maar zou het niet beter zijn om de hand in eigen boezem te steken en eens vast testellen dat alle brigades autonoom zijn omdat ze geen centrale leiding willen.
Een andere topgeleide structuur zou zaken zoals deze vergemakkelijken maar.....we wonen in Nederland waar iedereen graag eigen baas is.

Maar dit is nou juist het grote probleem van de reddingsbrigades. RedNed zou als overkoepelende organisatie juist leiding moeten geven als ware het een soort hoofdkantoor van een grote winkelketen. Dan zouden de reddingsbrigades meer gewaardeerd worden en wordt samenwerken met andere hulpverleners ineens veel gemakkelijker  ;)

Ik zie dit overigens ook op andere plaatsen in dit forum. Ik zou zo denken, iets aan de hand op het water, opschalen en duidelijke eenhoofdige leiding. Hoogste verantwoordelijke KWC.

Als vervolgens ook in de opleidingen van de KNBRD nog eens wat meer aandacht wordt besteed aan het functioneren in een bestaande organisatie van SAR diensten langs onze kust en ook aan het voorkomen i.p.v. het redden, dan zijn we al aardig onderweg.

Daar heb je een goed punt. Ik zou mij hier helemaal in kunnen vinden. Het enigste is, dat met name de reddingsbrigades die op het strand aktief zijn, (vrijwel) nooit met een SAR regeling te maken hebben.

Ook het idee van velen t.a.v. een bewaakt strand (de gehele kust) is natuurlijk onzin, dan kun je om de honderd meter wel een persoon neer zetten en dat is onmogelijk.

Mijn visie, niet te grote goed aangegeven bewaakte stranden, zoals in vele landen gebruikelijk is door goed getrainde betaalde krachten.
Er wordt namelijk genoeg verdient aan de recreant en deze stelt de eis. Hoe hoger onze levensstandaard hoe hoger eisen.
Er zijn nog teveel lieden die liever het water stuk varen als de stoere redder i.p.v. als "badmeester aan het strand" de mensen persoonlijk informeren.
De "badmeester aan zee" moet pas opvallen als je hem nodig hebt of je iets verkeerd doet.

Dit zou een goede optie kunnen zijn, maar ik denk dat we dan naar een soort 'Baywach' achtige toestanden op het strand krijgen. Of we daar nou op zitten te wachten... De 'badmeester aan zee' zie ik overigens helemaal zitten. Je kunt dan veel persoonlijker werken.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #47 Gepost op: 17 december 2003, 11:00:23
Het is door de bating onmogelijk om vanuit een landelijk punt aan te sturen dit komt omdat iedere gemeente zelf verantwoordlijk is voor izjn werkzaamheden. Als je als landelijke organisatie bij iedere gemeente moet zeuren om een nieuwe boot dan ordt je helemaal gek. Verder denk ik dat de brigade welke het nu goed voor elkaar hebben er op achteruit gaan omdat er ook brigades zijn die zich nu veel minder hebben. Zelf heb ik posten gezien waarbij mijn plee nog groter is thuis. Wel denk ik dat met onderling overleg tussen de brigades meer bereikt kan worden, in de noordkop zijn ze begonnen met een regio overleg  waarin alle brigade uit de buurt meeoverleggen.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 17 december 2003, 17:11:12
Waneer je gaat praten over vergaande samenwerking kom ik liever terug op wat ik eerder al eens heb geschreven. Maak van RedNed een echt bondsbureau, waar iedereen mee kan werken. Dit kan overigens pas wanneer alle reddingsbrigades op één lijn gaan zitten...

Het probleem zit hem in het feit, dat iedere reddingsbrigade authonoom is. Wanneer je dit weghaalt, krijg je natuurlijk in eerste instantie veel protest, maar op langere termijn zou het erg goed zijn.

De bond zou compleet moeten worden opgezet met frisse en vooral capabele personen! Pas wanneer er mensen op het bondsbureau werken, die een goede visie hebben en dit weten over te brengen naar de reddingsbrigades, kan je gaan werken aan de toekomst. Dus één stap tegelijk.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #49 Gepost op: 17 december 2003, 17:24:24
Het probleem is er denk ik niet dat de brigades autonoom zijn over de werkwijze maar de opdrachtgevers de gemeenten. De brigades moeten de lijn van de gemeente volgen en niet de lijn van RedNed. Als je een brigade niet autonoom wilt inzetten dan bepaald de gemeente naog  steeds wat er moet gebeuren en werkt het noig steeds niet. Het is wenselijk dat er op het bondsburo meer wordt gedacht aan de bewakende bnrigades maar omdat te weinig middelen voor zijn bij de bond is dit niet mogelijk. Alle niet bewakende brigades kunnen moeilijk contributie verhoging krijgen om het werk van de bewakende breigades te verbeteren. Daar zit het probleem dat de meeste brigadesleden bij de niet bewakende brigades zitten.

9910001
9910001