Onderzoek ongelukken

Auteur Topic: Onderzoek ongelukken  (gelezen 5751 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #10 Gepost op: 25 augustus 2008, 10:59:10
Ik denk het niet.., Het gaat om kennis over oppervlakte water redding, in snle stromend of golvend water nabij bazalt blokken, zeg maar harde opstakels in het water.. Het werken met reddingslijnen in het water bij zo'n omgeving zijn toch gevaren aan verbonden.
En je ziet dat in een overlevingspak van de KNRM niet de meest geschikte uitrusting is om je zelf veilig te stellen.

Dit zijn nu typische swiftwater omgevingen, waarvoor je typische Swiftwater Rescue technieken moet gebruiken.  Dit had ook voor de politieagenten en andere redders ook vrij eenvoudig mis kunnen gaan..

Je verhaal is een klein beetje tegenstrijdig mijns inzien. Eerst zeg je: Ik denk het niet. En later kom je ermee dat er SR-technieken gebruikt moeten worden..
343, never forget.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 25 augustus 2008, 11:01:22
Jullie zijn er ook van op de hoogte dat het strand-detachement van politie Haaglanden ook rescue-zwemmer is?

Zie hiervoor een stukje op www.regio15.nl

http://www.regio15.nl/?p=politie-kustdetachement&submenu=5
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #12 Gepost op: 25 augustus 2008, 11:59:58
Dankje Jeroen, hier ging eigenlijk al van uit. ;)
343, never forget.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #13 Gepost op: 25 augustus 2008, 13:49:15
Je verhaal is een klein beetje tegenstrijdig mijns inzien. Eerst zeg je: Ik denk het niet. En later kom je ermee dat er SR-technieken gebruikt moeten worden..

Niet tegenstrijdig, maar ik denk dat er geen onderzoek komt.  Het ging toch goed, we waren zelfs helden...)

Wat mij betreft zou een onderzoek  misschien wel moeten, want het zijn bijna verdrinkingen van de betrokken hulpverleners, de hulpverleners in het water, waren onvoldoende zelf redzaam.

Een paar conclusies die je zou kunnen trekken, (misschien wat kort door de bocht, geformuleerd)

De persoonlijke beschermingsmiddelen van de KNRM zijn in dit geval niet geschikt voor dit soort acties
De persoonlijke beschermingsmiddelen van poltie, en reddingsbrigades zijn niet geschikt of onvoldoende voor dit acties.
De reddingsmiddelen die zijn gebruiikt, kunnen zelfs tegen werken en eigenlijk niet geschikt voor dit soort acties. (type lijnen, en werplijnen.)
De training van de hulpverleners, moeten aangevuld worden met reddingstechnieken op dit gebied. (SRT1)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2008, 15:21:00
Volgens mij is dit een veel voorkomende situatie als je hebt over stranden met strekdammen (Den Haag en omgeving, Kop van Noord Holland). Een lijnredding is volgens mij wel geschikt voor deze reddingen of anders een vrije zwemmer met redvest welke zicht laat meedrijven en door een boot oppikken of om de dam heenzwemmen. Of swiftwater technieken hier gelijk toepasbaar zijn, daar heb ik dan ook mijn twijvels over.

9910001
9910001


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #15 Gepost op: 25 augustus 2008, 15:59:20
Volgens mij is dit een veel voorkomende situatie als je hebt over stranden met strekdammen (Den Haag en omgeving, Kop van Noord Holland). Een lijnredding is volgens mij wel geschikt voor deze reddingen of anders een vrije zwemmer met redvest welke zicht laat meedrijven en door een boot oppikken of om de dam heenzwemmen. Of swiftwater technieken hier gelijk toepasbaar zijn, daar heb ik dan ook mijn twijvels over.

9910001
Ga ik volledig in mee. ;)

Nu was er gister natuurlijk een ZW5 wat de situatie wel iets veranderd. Ook zijn bij een pier veel grote basaltblokken.
Had gekozen voor een lijnredding zonder vrije zwemmer, is iets minder snel maar wel veiliger. Een stuk van de pier af te water zodat je hem/haar 'snel' bij de dam weg kunt krijgen.

Ik vraag me eigenlijk af waarom juist weer de RB Den Haag in de publiciteit moeten komen. Heldhaftige reddingen (die soms niet helemaal volgens het boekje gaan) komen langs de hele kust voor. Dit is leuk geschreven, maar kan je 'gevaarlijkere' reddingen voorstellen.
343, never forget.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #16 Gepost op: 25 augustus 2008, 16:53:57
Nu was er gister natuurlijk een ZW5 wat de situatie wel iets veranderd. Ook zijn bij een pier veel grote basaltblokken.
Had gekozen voor een lijnredding zonder vrije zwemmer, is iets minder snel maar wel veiliger. Een stuk van de pier af te water zodat je hem/haar 'snel' bij de dam weg kunt krijgen.

In een uiterste poging om de inmiddels bewusteloos geraakte drenkeling het leven te redden sprongen de agenten en twee medewerkers van de KNRM in het water en zwommen zij naar haar toe. Daar wisten zij haar tussen de rotsblokken vandaan te halen, om haar daarna over te geven aan twee leden van de HVRB die vanaf het strand met reddingslijnen naar hen toe waren gezwommen. Zij brachten haar vervolgens naar het strand.

Dan moet je er wel snel bij zijn...
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2008, 18:38:30
Volgens mij is dit een veel voorkomende situatie als je hebt over stranden met strekdammen (Den Haag en omgeving, Kop van Noord Holland). Een lijnredding is volgens mij wel geschikt voor deze reddingen of anders een vrije zwemmer met redvest welke zicht laat meedrijven en door een boot oppikken of om de dam heenzwemmen. Of swiftwater technieken hier gelijk toepasbaar zijn, daar heb ik dan ook mijn twijvels over.

9910001

Als je een drijvende lijn gebruikt, en die vrij weet te houden van de bazaltblokken,  je een rescuevest (impact en drijfvermogen) en een helm op hebt, en goed getraind bent, kan je veilig veel doen.

Maar als je dat niet hebt

Is het zo ondenkbaar dat een politieagent in dit soort actie, uitglijdt en in het water zijn hoofd stoot, en bewusteloos raakt..


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #18 Gepost op: 19 september 2008, 18:58:48
Gemeente Almere aansprakelijk voor verdrinking
De brandweer en de gemeente Almere zijn medeaansprakelijk voor de verdrinkingsdood van een man in 2002. Volgens de rechter schoot de brandweer op meerdere onderdelen tekort en was er geen duidelijke bevelsverstrekking.

http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1600316/gemeente-almere-aansprakelijk-voor-verdrinking.html?utm_campaign=rss&utm_source=rss&utm_medium=rss

http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx zoektekst Almere verdrinking
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #19 Gepost op: 19 september 2008, 22:26:18
Gemeente Almere aansprakelijk voor verdrinking
De brandweer en de gemeente Almere zijn medeaansprakelijk voor de verdrinkingsdood van een man in 2002. Volgens de rechter schoot de brandweer op meerdere onderdelen tekort en was er geen duidelijke bevelsverstrekking.

http://www.inoverheid.nl/artikel/nieuws/1600316/gemeente-almere-aansprakelijk-voor-verdrinking.html?utm_campaign=rss&utm_source=rss&utm_medium=rss

http://zoeken.rechtspraak.nl/default.aspx zoektekst Almere verdrinking

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,25068.0.html  ;)