Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336881 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Marine Beveiligingskorps / Landmachtbeveiliging / Luchtmachtbeveiliging / DBV / DBBO!



Gerelateerd topic: Aanrijding op snelweg, als eerste ter plaatse
en Defensie Bewaking en Beveiligingsorganisatie (DBBO) (materieel)

Maarten.




Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
En vanaf volgend jaar DBBO....DefensieBredeBeveiligingsOrganisatie. ;)
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Hee collega. Ik had ook een kort verhaaltje over o.a. DBBO getikt bij: Ongeluk A1, als eerste ter plaatse.

Leuk hier een collega tegen te komen!  O0


Estevan

  • Gast
Ik heb nog wel een vraagje hierover. Hoe is het mogelijk om bij deze dienst te kunnen werken. Watvoor vooropleidingen en opleidingstrajecten moet je volgen. En waar kan je uberhaubt solliciteren om bij deze dienst te werken. Op de marine site kan ik namelijk niks vinden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik heb nog wel een vraagje hierover. Hoe is het mogelijk om bij deze dienst te kunnen werken. Watvoor vooropleidingen en opleidingstrajecten moet je volgen. En waar kan je uberhaubt solliciteren om bij deze dienst te werken. Op de marine site kan ik namelijk niks vinden.

Bij MBK of bij DBV? Hangt ervan af in welke regio jij woont.

Het MBK verzorgt zelf alle opleidingen, beveiligingspapieren, EHBO, brandweer, alles komt aan bod. Je gaat 3 maanden intern in Den Helder. Veel sport, een bivak, hele dagen in de schoolbanken, toetsen. Lekker actief allemaal  ;D

Bij DBV ligt het anders. Hierbij moet je je beveiligingspapieren al hebben alvorens ze je aannemen. Mocht je bij DBV willen solliciteren moet je maar even PM sturen.

Bij allebei de korpsen moet je trouwens al wel je rijbewijs B hebben.

Groet


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Het MBK verzorgt zelf alle opleidingen, beveiligingspapieren, EHBO, brandweer, alles komt aan bod.

Is dat ook gewoon beveiliger 2 (grijze pas) wat jullie hebben?
Lopen jullie dan ook met een V-tje?

En nog een andere vraag:
Op basis van welke wet- en regelgeving mogen jullie wapens gebruiken? En waar bestaat die bewapening uit?
Want jullie zijn burgerpersoneel, geen militairen als ik het goed heb begrepen.
Of zijn jullie BOA?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Michelle1983

  • Gast
Is de toepasselijke wet- en regelgeving de Rijkswet geweldgebruik bewakers militaire objecten en het Besluit geweldgebruik defensiepersoneel in de uitoefening van de bewakings- en beveiligingstaak?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Is dat ook gewoon beveiliger 2 (grijze pas) wat jullie hebben?
Lopen jullie dan ook met een V-tje?

En nog een andere vraag:
Op basis van welke wet- en regelgeving mogen jullie wapens gebruiken? En waar bestaat die bewapening uit?
Want jullie zijn burgerpersoneel, geen militairen als ik het goed heb begrepen.
Of zijn jullie BOA?

Tegenwoordig is het zo dat je na je opleiding inderdaad je beveiliger2 op zak hebt. Toen ik in de opleiding zat, had ik na de opleiding al mijn marinepapieren behaald, deze werden echter niet erkend in de burgermaatschappij. Vervolgens heb ik ook mijn burgerpapieren gehaald, MBO2. Maar dit was op eigen initiatief. Wij hebben geen groene / grijze passen, wel een MFSC (multi functionele smartcard) deze geldt als je legitimatie van het korps, een wapenvergunning en nog een koerierspas voor het vervoer van gerubriceerde zendingen. En nee, we lopen niet met een V-tje, we lopen in het KMar uniform, met andere strepen.

Wij zijn burger-defensie ambtenaren en hebben bij het MBK te maken met de volgende wet-en regelgeving;

-Artikel 2, derde lid, van de Regeling wapens en munitie krijgsmachtpersoneel (Stcrt. 1994, 185)

-En bij DBV: Artikel 2, derde lid, van de Regeling wapens en munitie krijgsmachtpersoneel 1997 (Stcrt. 1996, nr. 250)

Tot slot, MBK heeft geen BOA's meer, alleen nog diegenen die varen in de haven (schippers). Walpersoneel niet, vroeger wel. Dus nee, geen BOA. Wij werken nauw samen met de KMar en bij eventuele strafbare feiten dienen wij z.s.m. de KMar in kennis te stellen. Bij evt. aanhouding dragen wij de verdachte over. Onze bewapening bestaat uit handboeien (transportboeien) wapenstok en Glock 17.

Groet!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Dank voor het uitgebreide antwoord :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Is dat ook gewoon beveiliger 2 (grijze pas) wat jullie hebben?
Lopen jullie dan ook met een V-tje?

En nog een andere vraag:
Op basis van welke wet- en regelgeving mogen jullie wapens gebruiken? En waar bestaat die bewapening uit?
Want jullie zijn burgerpersoneel, geen militairen als ik het goed heb begrepen.
Of zijn jullie BOA?

De reden dat beveiligers bij defensie niet met een V'tje lopen, gewapend dienst draaien etc, komt doordat dit geen particuliere beveiligers zijn, maar ambtenaren en dus ook niet vallen onder de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus.

Bij de Groepen Bewaking & Beveiliging van de landmacht is de bewapening het zelfde, de training hiervoor wordt gedaan door eigen IBT-docenten die zij opgeleid bij de politie (PIOG). Wij moeten voor onze schietvaardigheid, handboeien, wapenstok, aanhoudingstechnieken etc aan de zelfde eisen voldoen als politie en marechaussee en worden hier jaarlijks op getoetst.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!