Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336895 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Perfecte aanvulling!  O0   Op welke kazerne werk je, BoZo? Wanneer worden jullie ook DBV?

groet.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Bij de landmacht werken we met bewakingsgebieden, ik ben dus niet specifiek op 1 kazerne werkzaam. Mijn werkgebied ligt in de driehoek Harderwijk-Barneveld-Apeldoorn, met in dit gebied de Gen.Spoorkazerne te Ermelo, Kamp Kranenburg Noord te Harderwijk, Kamp Nieuw Milligen te Uddel en de Gen.Maj.Kooot/Maj.Mulderkazerne in Garderen/Stroe. Verder in dit gebied nog wat kleine dingetjes zoals Schietbaan Harderwijk. We rijden dus op al deze complexen.

De laatste info die ik heb is dat we vanaf volgend jaar onder DBBO gaan vallen, maar details over hoe en wanneer zijn nog niet bekend.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
De reden dat beveiligers bij defensie niet met een V'tje lopen, gewapend dienst draaien etc, komt doordat dit geen particuliere beveiligers zijn, maar ambtenaren en dus ook niet vallen onder de Wet op de Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus.

Ja, natuurlijk, dat had ik zelf eigenlijk ook wel kunnen bedenken. Tnx voor de aanvulling ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


sanne22

  • Gast
hallo iedereen..

ik heb een vraagje... ik werk nu ongeveer anderhalf jaar in de particuliere beveiliging en ben een beetje aan het zoeken naar wat anders... en toen kwam ik het MBK tegen, en aangezien ik toch iets met defensie heb en beveiliging ook erg leuk vind ::) ... maar ik kan nergens informatie vinden over hoe je kunt solliciteren, wat de opleiding inhoud, en eventuele keuring? en zijn er nog andere kazernes dan den Helder en Amsterdam?

ik hoop dat iemand mij kan helpen...

bvd, sanne


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
hallo iedereen..

ik heb een vraagje... ik werk nu ongeveer anderhalf jaar in de particuliere beveiliging en ben een beetje aan het zoeken naar wat anders... en toen kwam ik het MBK tegen, en aangezien ik toch iets met defensie heb en beveiliging ook erg leuk vind ::) ... maar ik kan nergens informatie vinden over hoe je kunt solliciteren, wat de opleiding inhoud, en eventuele keuring? en zijn er nog andere kazernes dan den Helder en Amsterdam?

ik hoop dat iemand mij kan helpen...

bvd, sanne



Het MBK is een onderdeel van de marine. Er zijn inderdaad meerdere kazernes: Rotterdam, Doorn, Vlissingen. Den Helder (Willemsoord en Erfprins) en Amsterdam wist je al. En volgens mij zitten ze ook in de west (Nederlandse Antillen & Aruba), maar dat weet ik niet zeker. Voor info: http://www.marine.nl/overdemarine/aandewal/mbk/  en http://www.marine.nl/overdemarine/aandewal/mbk/mensenentaken/.

Voor informatie m.b.t. sollicitaties: http://www.werkenbijdemarine.nl/. Voor de duidelijkheid; je kan gewoon bellen naar 0800-0422. Succes!
Met vriendelijke groet, Arlé  


sanne22

  • Gast
super, bedankt voor de snelle reactie  O0

ik ga van de week even bellen als ik tijd heb... (weet namelijk precies hoe defensie werkt met wachten enzo  :P )

op die sites heb ik al een keer gekeken maar daar staat alleen op wat ze doen, heb nog niks over het aanmeldingstraject enzo gevonden... maar dat komt vast goed als ik gebeld heb  ;)...

mvg, sanne


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Defensie en wachten....

Had sollicitaties lopen bij Justitie, politie en vervolgens, als laatste, MBK.
Justitie goedgekeurd, ondertussen keuringen van politie doorlopen, maar daar zitten weken tussen uitslagen en nieuwe uitnodigingen van testen...bij het MBK ging het zeer snel, ik kreeg ineens op een donderdag een telefoontje(was goedgekeurd) dat ik de maandag erop in Den Helder werd verwacht, een lijstje met spullen welke ik mee moest nemen lag al op de mat, aldus de stem aan de telefoon. Overigens de politiekeuringen niet afgemaakt, er restte enkel nog een gesprek met psycholoog, rest was in orde. Ik zat net 2 weken in de opleiding van MBK, belde Justitie: je kan daar en daar aan de slag. Sorry, te laat  ;)

Maar met bepaalde aanvragen bij Defensie, sluit ik me volledig aan: wachten wachten wachten....wachten...*gaap*... ::)


juniora

  • Gast
Beste bozo,

Ik las dat je bent aangenomen bij het mbk.

Ik heb een vraag daarover,

Wat voor testen moest je afleggen?

In welke vakken krijg je les?

En ben je verplicht intern te blijven of mag je weg?


Ik stel deze vragen, omdat ik  een open sollicitatie heb lopen.
Ben geintresseerd. Maar krijg niet veel informatie over de lessen en hoe of wat en hoop via deze weg meer info te krijgen.


G


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Niet ik ben de MBK-er, maar Dinges. Ik werk bij de Koninklijke Landmacht. Oftewel: Ik ben een zandhaas, Dinges een visstick.  ;D ;D
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Deze visstick zal even zo goed mogelijk proberen te antwoorden, want bij die conifeer moet je idd niet zijn  >:D

Testen: sporttest, psychologische test en ik dacht ook nog een soort werk-en denk niveau test. (is al weer ff geleden)

Vakken:  -Pistool (schieten, wapenleer)
            -strafrecht
            -Strafvordering
            -Beveiligingsleer (tegenwoordig erkend als MBO-beveiliger2
            -Nederlandse taal (veelvuldig  ;D )
            -Rapportage
            -Stukje gezondheid / veiligheid
            -Maatschappijleer
            -Brandbestrijding (je gaat brandjes blussen etc. ook veel theorie)
            -Stukje computer / word / Windows
            -Aanhouding en zelfverdediging (IBT)
            -Reddingszwemmen
            -EHBO

Voor de rest sport je veel, krijg je Militaire Vorming (tegenwoordig geen bivak meer geloof ik, wat ze daarvoor in de plaats hebben verzonnen weet ik niet)
Of je verplicht bent intern te blijven...bij onze lichting was het i.i.g. wel de gewoonte. Niet alleen omdat vrijwel niemand uit de omg. van Den Helder kwam, ook omdat men hamert op het groepsgevoel. Je kent dat wel: 1 collega te laat; allemaal push ups!!  >:D Oftewel, alles gaat in groepsverband, samen uit samen thuis. Maar of het niet MAG...ik weet het eigenlijk niet. 's Avonds ga je sowieso lekker de stad (met een groep) in of vermaak je je op de kazerne (je studeert 's avonds ook veel, dan laat je je biertje natuurlijk staan) Daar zijn ook meerdere kroegen en een speelhal, fitness, verzin het allemaal maar.

Rest mij hieraan nog toe te voegen, dit is zoals het programma er toendertijd uitzag. Of er tussentijds veel veranderd is, weet ik niet. Een aantal zaken heb ik er ook niet bij vermeld, e.e.a. moet wel een verassing blijven natuurlijk.. ::) ;D

Succes met je sollicitatie!  O0