Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)

Auteur Topic: Beveiliging Defensie / Defensiebrede Bewakings- en Beveiligingsorganisatie (DBBO)  (gelezen 336918 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

hanjoaz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Grappig om te lezen dat MBK en DBV hier ook besproken worden. Ik ben momenteel werkzaam voor DBV na dat ik eerst voor het MBK heb gewerkt op Marine vliegveld Valkenburg O0 en Marinekazerne Amsterdam. Nu werkzaam op Plein kalvermarkt. Hoop dat we hier nog veel informatie kunnen verschaffen en delen met het oog op DBBO.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Oeps........... ik denk dat a.s. zondag wat leden van het forum gaan kijken naar de uitzending....  ::) :-\

http://www.ad.nl/binnenland/2683967/Beveiliging_van_kazernes_lek.html

 vrijdag 10 oktober 2008
Beveiliging van kazernes lek
Door OLOF VAN JOOLEN
HILVERSUM - De beveiliging van luchtmacht- en landmachtbases is zo lek als een mandje. Een onbevoegde kan bij tanks, F-16’s, helikopters en wapens komen. Het lukt zelfs ongestraft een rondje in een legertruck te rijden.

afbeelding vergroten Alberto Stegeman in een truck.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00178/Alberto_178135a.jpg

afbeelding vergroten Undercover onder de wapenen
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00178/Alberto-04_178174a.jpg

afbeelding vergroten Stegeman kan vrij rondlopen op de kazerne.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00178/Alberto_03_178171a.jpg

afbeelding vergroten Het blijkt eenvoudig om bij de F-16 in de hangar te komen.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00178/F16_178172a.jpg

afbeelding vergroten Bij de tanks.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00178/Alberto-05_178173a.jpg

Dat blijkt uit het SBS6-programma Undercover in Nederland van onderzoeksjournalist Alberto Stegeman. De uitzending is zondag, maar in het AD meldt Stegeman alvast zijn belangrijkste conclusies.

De SBS6-medewerker die in februari dit jaar aantoonde dat de beveiliging van Schiphol tekortschoot, kwam de bases binnen door een militair uniform te dragen. Hij werd niet gesnapt. Over zijn handelwijze wil hij verder nog niks zeggen.

Stegeman houdt ook nog voor zich welke bases hij met de verborgen camera bezocht. Het lukte hem te overnachten in een kazerne. Niemand sprak hem aan. ,,Ik dacht altijd dat militaire bases ware vestingen waren,’’ zegt de journalist. ,,De waarheid blijkt heel anders te zijn. Bij land- en luchtmacht kwamen we eenvoudig meerdere bases op.’’ Stegeman is vermoedelijk op vliegbasis Soesterberg geweest. Hier waren de Chinook-heli’s gestationeerd die op de foto staan. De beelden tonen ook een F-16 die in onderhoud is. Dat gebeurt in Woensdrecht.

,,Ik toon aan dat je makkelijk een diefstal of een terreuraanslag kunt plegen,’’ stelt Stegeman. ,,Defensie mag blij zijn dat ík daar ben geweest en niet iemand anders. Het ministerie heeft heel wat uit te leggen.’’

Hij heeft minister Eimert van Middelkoop (Defensie) uitgenodigd voor een voorvertoning en commentaar.

Volgens Defensie-woordvoerder Otte Beeksma is het onmogelijk alle objecten, kazernes, vliegbases en terreinen tegen redelijke kosten volledig te beveiligen. De cruciale systemen hebben bij de beveiliging de hoogste prioriteit. ,,Er zullen altijd incidenten blijven. Bij eerdere gevallen is telkens adequaat opgetreden.’’


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Tsja, kijken zal ik wel, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet veel spectaculairs te zien wat ik nog niet wist.
Defensie heeft nu eenmaal de keus gemaakt, dat het goedkoper is om beperkte schade (o.a. door acties als deze) te accepteren, dan de beveiliging naar een dermate hoog niveau te brengen zodat dit soort dingen niet meer kunnen gebeuren. Het komt er op neer dat men geen kwartje uitgeeft om een dubbeltje te beveiligen.

Ik hoop alleen dat de collega's van de complexen waar Stegeman geweest is hun taak naar beste kunnen hebben uitgevoerd en niet zulke stommiteiten hebben uitgehaald zoals de KL-beveiligers die eerder bij Stegeman in de uitzending naar de dames van lichte zeden gingen kijken op een parkeerplaats langs de snelweg.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


hanjoaz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Ga zekers kijken naar de uitzending. Maar zal Dhr stegeman ook de dingen uitzenden die niet gelukt zijn?? We zullen de maatregelen wel horen aankomende maandag. Maar wat bozo ook zegt defensie maakt de keuzes van de kosten die het uit wil geven voor beveiliging. Wat me wel opvalt is dat hij het niet bij de marine heeft geprobeerd.


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Ik denk dat het meer met keuze te maken heeft dan met de daad werkelijke beveiliging van de marine.
Ik spreek uit ervaring (voorbeeld: zoals hij een truck meeneemt zo kun je ook mensen meenemen het marine complex 't Nieuwe Diep in Den Helder op dit geld ook voor de vliegbasis daar  geen enkel probleem)
Ben zelf vaak genoeg met mij prive auto zonder dat er in gekeken of gevraagd werd het terrein op gereden.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Het valt natuurlijk niet goed te praten.. Echter, wat Hanjoaz ook al zegt, de (misschien) vele keren dat het hem niet is gelukt een terrein te betreden, hoor je niets over. En met hulp van binnenuit kom je een heel eind! Dat is met alle uniformen zo. Met een politieuniform wandel je zo ieder groter bureau binnen, trek een witte doktersjas aan en je snuffelt in gegevens van patiënten, ongestoord..

Het meest storende wat ik heb gezien in de uitzending, was het zijpoortje, naast de beveiligde draaideur in de hal met F16 gevechtsvliegtuigen. (en Chinook) Die had toch echt dicht moeten zitten! I.v.m. omstandigheden stond die open (denk ik), wellicht materiaal doorvoeren. Daar had een vent naast moeten staan..

Afijn, we merken het vandaag wel weer.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Veel ophef om niets.....Gelukkig geen fouten gemaakt door beveiligingspersoneel. Het enige echte incident vind ik, net als Dinges, het open deurtje in de hangar. De rest van de zaken is allemaal door defensie geaccepteerd risico. Men bekijkt de mate van beveiliging heel bedrijfsmatig. Plekken waarvan je schade niet accepteert streng beveiligen (geheime documenten / vuurwapens), de overige plaatsen beperkte schade accepteren. Is goedkoper dan een keer zoveel beveiligers met nog meer technische systemen.  Op de manier zoals Stegeman en co te werk zijn gegaan, dus met uitgebreide hulp van binnenuit, kom ik ook overal binnen.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Ik kan me daar volledig bij aansluiten, Bozo. Met de juiste hulp van binnenuit kom je overal. Daar heeft MinDef screenings voor om dat enigzins te voorkomen. Maar rotte appels heb je overal, dan denk ik bv. aan een gefrustreerde (ex)-werknemer..


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Voor degenen die het gemist hebben, is de aflevering hier terug te zien:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=117418/langid=43/media=29856/page=1

Tsja, je kan nu natuurlijk van alles bedenken hoe het veiliger zou kunnen, maar zonder voldoende (financiële) middelen en personeel ben je denk ik gauw uitgepraat. De beveiligers, waaronder voorgaande sprekers, zullen als geen ander weten waar de lekken zich bevinden. Lijkt me heel frustrerend voor jullie om dit te moeten zien.

Een voordeel is wel dat het nu hoog op de agenda staat, dus verbeteringen zijn hopelijk in aantocht.


De reactie van Defensie:

 12-10-2008 23:04  
REACTIE OP "UNDERCOVER IN NEDERLAND

"Defensie heeft kennis genomen van de verontrustende beelden van het programma "Undercover in Nederland". Op grond van deze beelden heeft Defensie onmiddellijk een melding gedaan bij de Koninklijke Marechaussee. Vooruitlopend op de uitzending zijn de eerste maatregelen getroffen om de beveiliging aan de poort te verscherpen.

De Beveiligingsautoriteit van Defensie heeft opdracht gekregen een onderzoek te doen naar hetgeen in de uitzending naar voren is gebracht. Uit het onderzoek moet duidelijk worden of hier naast het menselijk falen ook sprake is van technisch of procedureel falen. Aan de hand van de uitkomsten zullen passende maatregelen worden getroffen.

De bewaking en beveiliging van Defensie kent een gelaagd stelsel. Gezien de omvang en schaal van de militaire objecten is het niet mogelijk alle objecten, kazernes, vliegbases, terreinen honderd procent te bewaken en te beveiligen. De cruciale, onmisbare systemen hebben bij de beveiliging de hoogste prioriteit. Naarmate het belang van de objecten toeneemt, neemt ook de beveiligingsinspanning toe.

Overigens vormt de mens, naast technische maatregelen, de kern van onze bewaking en beveiliging. Iedere militair of burgermedewerker van Defensie is een schakel in de beveiligingsketen. Defensie doet er veel aan het beveiligings bewustzijn te verhogen. Dat defensiemedewerkers dit programma mede mogelijk hebben gemaakt is zorgelijk.
bron: www.mindef.nl
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Overigens vormt de mens, naast technische maatregelen, de kern van onze bewaking en beveiliging. Iedere militair of burgermedewerker van Defensie is een schakel in de beveiligingsketen. Defensie doet er veel aan het beveiligings bewustzijn te verhogen. Dat defensiemedewerkers dit programma mede mogelijk hebben gemaakt is zorgelijk. bron: www.mindef.nl
 

En dat stoort mij inderdaad ook het meeste. In mijn ogen ben je een soort van verrader, een ander woord kan ik even zo gauw niet vinden... :(